• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orkeslös

F

F.d. 55511

Guest
Är det någon som vet varför en dieselmotor plötsligt tappar orken. Kan det vara partikelfiltret? Isåfall vad kan man göra själv? Eller är det verkstan som gäller. Står just nu på en camping i Prag.:swoon:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Orkeslös

Just det problemet kan, vad jag förstår, bero på en mängd olika saker.
Det kan ju vara allt ifrån läckande slangar, slitna sensorer och havererat turboaggregat och säkert ett antal andra saker däremellan.

På min Merca var det ett par sensorer och en ventil som krånglade.
Det kom fram genom felsignaler som verkstaden läste av.

Beroende på hur gammal din bil är så kan det väl vara en idé att undersöka de billiga och enkla sakerna först och fungerar inte det så får du leta upp en verkstad.

//Stefan
 
F

F.d. 55511

Guest
Sv: Orkeslös

Hej. Jag har en Bürstner Aviano 2012 års modell med en 3liters motor
 
F

F.d. 55511

Guest
Sv: Orkeslös

Motorlampan lyser, jag tror jag har partikelfilter, bilen går att köra men är helt orkeslös
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Orkeslös

Försök att få felkoder utlästa.
Tyvärr brukar bara koder som påverkar miljö vara läsbara för enklare kodläsare på moderna bilar, om det är andra problem så behöver man en mer avancerad kodläsare.

Det finns en hel del saker som kan påverka moderna motorer och det gäller att få alla felkoder samt nån som kan tolka dessa på rätt sätt.

Det kan vara ett enkelt fel eller ett krångligt och dyrbart fel.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Orkeslös

Vi har också råkat ut för detta och i vårt fall var det problem med en sensor till partikelfiltret. Det blir kondens så det blir vatten i sensorn. Ett vanligt fel på Fiat och vi är inne på fjärde sensorn nu. Kostar ca 2000 för en ny sensor men för oss har det gått på garantin. Skulle uppsöka närmaste Fiat-verkstad om jag vore i din situation.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vet inte hur det är med Fiats dieslar, men manmotorer kan ibland visa samma symtom och då är det inte partikelfiltret utan bränslefiltret. Dålig diesel kan man råka ut för lite här och var. Finns det ett lättåtkomligt bränslefilter så byt det, så får du en klockren motor igen. annar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Orkeslös

En enkel sak å kontrollere selv er om turboslangen har falt av, det er den mest ekstreme reduksjonen av effekt du kan oppleve. Bilen går, men trekker seg knapt opp en liten bakke.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Orkeslös

Sensorer som ingår i avgasreningssystemet har förlängd garantitid, minns inte hur länge, har för mig att det är 5 år och 8000 mil. Detta bör Fiatverkstaden kunna upplysa om.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Orkeslös

EGR-ventilen kan ha hängt sig i öppet läge.
Vad beträffar kondens i sensorerna till partikelfiltret vet jag att en del borrar ett litet hål på lägsta punkten i röret till sensorn så kondensen kan rinna ut.
Efter det inga problem sägs det.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Orkeslös

hade samma problem. Krångel med partikelfiltret. Om motorlampan tänds så går motorn ner i skyddsläge. Upplevs som om motorn blir orkeslös. Fiat hade problem 2012-13 med detta.
Verkstaden gjorde en omprogrammering av databoxen som dom fick från Fiat.
All utrustning gällande avgasrening gäller 10 års garanti enligt svensk lag. kostade inget. Vänd dig till en auktoriserad Fiat verkstad så vet dom om detta kända problemet.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Orkeslös

Vi har fått borrat ett litet hål, men det löser inte problemet. Det är när det kommer vatten i båda ändar av sensorn som motorn går ner i limp mode. Borrar man hål så blir det bara vatten i ena änden och då slipper man limp mode men motorlampan tänds ändå. Att köra vidare då gör att motorn får för mycket diesel och kan skära eftersom dieseln spär ut oljan.
 
Toppen