• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LifeYPO4-batterier - andra gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Med risk för att få stänga denna tråd också så småningom, såsom de andra 2 omfattande installationsbeskrivningarna på forumet:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279-2/

och

http://www.husbilsklubben.se/forums/t101841/

tar jag ändå risken....

Har precis avslutat min andra fullständiga konvertering från GEL till LifeYPO4-batterier. Denna gång i min Dethleffs XXL Globetrotter A9000 2008. I princip gjort på samma sätt som beskrivet i början av den första tråden. Enda större skillnad är att jag bortlämnat Ctek Smartpass, som skulle skydda mot överbelastning av motorgenerator och kablar. Kabelförluster verkar fungera som tillräckligt skydd, vilket bl.a. Knut också noterat tidigare.

Däremot har jag monterat VICTRON ARGOFET 100-2 2 BATT.100A IS./LOW LOSS som skiljerelä mellan start- och förbrukningsbatterier, för att undvika direkt sammankoppling av dessa.

Schaudt elektroblock som sitter fabriksmonterat i bilen ställer dock till en hel del problem. Därtill även Dethleffs något märkliga övriga elsystem. Man skall ju enligt tidigare separera laddkällor in och strömuttag ur LI-batterier. Detta svårt då Schaudt EBL har ingångar både för start- och förbrukarbatterier och dessutom saknar brytare för 230V till inbyggda 18A laddaren. Interna kopplingar i EBL skickar ut laddström från 230V laddaren och från bilens motorgenerator via kylskåpsströmförsörjningen från startbatteriet, till förbrukarsidan i bilen. Genom att dra ur den vanliga 12v 20A säkringen för inbyggda laddaren löstes problem 1 och genom att fimpa kabelanslutningen från startbatteri till kylskåp löstes problem 2. Underlättades av att Dethleffs ändå kopplat kylskåpets 12V på förbrukningsbatteriet (bra).

Inköptes i stället en till Ctek M300 så nu laddas LI-batterierna av en Schaudt extern laddare på 18A, en Ctek M200 på 15 A och en Ctek M300 på 25A. Så 50-60A strömmar normalt in konstant vid 230V anslutning eller med Honda EU10i bensingeneratorn på, ända tills laddningen avbryts . Även motorns generator ger liknande laddström.

När bryts då laddningen? Ja, detta styrs ju av Victron BMV-700 batterimonitor och Victron Cyrix Li-charge relä. I den senare av ovan nämnda trådar var det ju en del diskussion kring programmeringen av detta. Vid min första installation fanns inte bluetooth-koppling av plattor/mobiler mot BMV-700 så det är en hel del lättare idag.

Genom att pendla mellan 95-20% State of Charge (SOC, laddningsgrad) och inte underhållsladda skyddar man LI-batterierna och får ut många cykler utan försämring av kapaciteten samt minskar behovet av inbyggda BMS-system. Alltså kan man köpa vettigt prissatta LI-batterier. Se resonemang i första tråden ovan. Har idag provat ut inställningarna i appen som via bluetooth styr BMV-700 inställningarna.

Inte helt lätt att få till alla gränser, med både OCH villkor och ELLER villkor beroende på valda relävillkor. Dessutom är ju två relä inblandade, ett i BMV-700 och detta styr i sin tur Li-charge reläet. Dessutom skriver ju Victon så här om Li-charge-reläet: "will connect, if the Charge Disconnect output of the VE.Bus BMS is high,.." och beskriver inte alls styrning via relä i BMV-700.

Därför måste till att börja med reläfunktionen (11) ställas in till att vara inverterad. Detta leder till att Li-charge-reläet sluter (closed) när man vill att laddkällorna skall anslutas till batterierna, och öppnar när man vill ha bort laddning (batterierna fulladdade).

Genom att välja Standard (default) läge på reläet kan man fritt välja vilka parametrar som skall styra slutet eller öppet Li-charge relä. Väljer man Charge-läget måste båda angivna SOC- OCH spänningsvärden vara uppfyllda för att reläet skall öppna. Framgår tydligare i engelska texten i manualen, än i den svenska.

Alltså väljer jag standardläge på reläet och sätter SOC-övre gräns (parameter 17) till 95% för att öppna reläet och alltså koppla bort alla laddkällor (motor, 230V, solpanel, bensingenerator, EFOY) för att undvika skadlig underhållsladdning och SOC 90% (parameter 16) för att sluta reläet och börja ladda igen (för att ha i praktiken fulla batterier när jag kör iväg från 230V stolpen eller solen försvinner). Är inga laddkällor anslutna/igång och snö på solpanelen blir det ju ingen laddning även om reläet sluter och SOC sjunker tills man fixar laddning på något sätt och det bör man ju göra senast vid SOC 20%

Använder även parametern 19 Clear low voltage relay för att få skydd mot överladdning. Genom att sätta denna till 14,2V öppnar reläet vid denna spänning och bryter laddning. Värdet på tillhörande parameter 18 Low voltage relay, vilket sluter reläet, är egentligen ganska oviktigt och bör sättas så att det inte stör SOC 90% -parametern. Bör prövas fram, just nu har jag 13,5V men detta kan komma att justeras. även 14,2 kommer att övervakas och försöka anpassas till 95% SOC-gränsen. I standardläge på reläet kollar den ju av alla satta parametrar och deras värden innan reläet öppnar eller sluter.

Och, som jag sagt tidigare, rör inte ihop BMV-700 relästyrning med skydd mot tomma batterier. Ett relä kan hantera en gräns och i mitt system skyddar reläet mot överladdning OCH ger framför allt en massa laddcykler ur billiga LI-batterier och tar bort skadlig underhållsladdning. Victrons Battery protect skyddar mot urladdning. Själv kollar jag manuellt BMV-700 och börjar ladda vid minst 20% SOC. Detta motsvarar ju vanligt förfarande med vanliga batterier, förutom att man kan gå så mycket djupare och med bibehållen hög (belastad) spänning :).

Vintern och husbilssäsongen närmar sig så mer testning och finjustering sker då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Korrekt, jag menar också batteriparameter (14,6V) ej relä-parameter som alltid står i 95%... Ska ta en skärmdump med paddan nästa gång, betydligt lättare när man kan se inställningen i bild.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Korrekt, jag menar också batteriparameter (14,6V) ej relä-parameter som alltid står i 95%... Ska ta en skärmdump med paddan nästa gång, betydligt lättare när man kan se inställningen i bild.
Du kan gått och väl ladda 14,6V varje gång, en och kanske den enda anledningen att inte ladda fullt är om man ej har BMS, detta då man då ej då har koll på om balans råder och man behöver en liten marginal ifall eller snarare när obalans inträffar.

Om man har ej har balans så kommer med all sannolikhet denna obalans att öka hela tiden vilket gör att dessa 14,2 bör reduceras till säg 14,1 och tid senare 14.0 osv allt för att inte överladda de "friska" cellerna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Du kan gått och väl ladda 14,6V varje gång, en och kanske den enda anledningen att inte ladda fullt är om man ej har BMS, detta då man då ej då har koll på om balans råder och man behöver en liten marginal ifall eller snarare när obalans inträffar.

Om man har ej har balans så kommer med all sannolikhet denna obalans att öka hela tiden vilket gör att dessa 14,2 bör reduceras till säg 14,1 och tid senare 14.0 osv allt för att inte överladda de "friska" cellerna.

Som sagt, svårt att hålla i huvudet grundprinciperna för upplägget......
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Värt att tänka på också är att notera fulladdad spänning när dom är nya, detta mäter man efter att han laddat dom och låtit dom vila över säg en natt, detta såklart utan att belasta dom.

Om man nu upprepar detta efter en viss tid kanske varje månad eller så, ifall spänningen sjunker vid efterföljande mätningar så kan det vara ett tecken på att man fått obalans i batteripacken.

Detta kan alltså vara bra att notera i en loggbok och på så sätt få lite koll på statusen på batterierna.

Man såklart inte göra detta med parallellkopplade batteripackar, utan man gör det per pack.

Och självklart mäter man med ett bra instrument med två decimaler.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

BMV-702 lagrar viss "historik" sen den kopplades till batterier (båda). Vill man ha historik per batteri, då får man koppla ur ett batteri åt gången och läsa av värden. Sedan är det problem med solceller som laddar upp till 100% och då bryts laddningen redan i solcellsregulatorn, att hålla reda på det också! Troligen en hel del som skulle kunna vara "bra att veta", samtidigt som det känns jobbigt att lägga så mycket tid bara på batterier när det finns så mycket annat att åtgärda och upplevas runt i kring.

Jag noterar dagens "värden" och lägger gärna Li-"forskning & utveckling" på hyllan till nästa år och förbereder övervintringsresan istället. Ser man bara till att batterierna inte urladdas drastiskt av någon anledning och att laddningen fungerar i samspel med utetemperaturen, sen spelar det ingen roll om batterierna håller "bara" i 15, istället för kanske 17 år... Hoppas att jag själv "håller" lika länge... ; )

Tackar för alla tips och hjälp på vägen!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

sen spelar det ingen roll om batterierna håller "bara" i 15, istället för kanske 17 år... Hoppas att jag själv "håller" lika länge... ; )

Tackar för alla tips och hjälp på vägen!
Vi ska väl hoppas att dessa Li batterier som du köpt är så "dåliga" att du överlever dom eller hur:D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

BMV-702 lagrar viss "historik" sen den kopplades till batterier (båda). Vill man ha historik per batteri, då får man koppla ur ett batteri åt gången och läsa av värden. Sedan är det problem med solceller som laddar upp till 100% och då bryts laddningen redan i solcellsregulatorn, att hålla reda på det också! Troligen en hel del som skulle kunna vara "bra att veta", samtidigt som det känns jobbigt att lägga så mycket tid bara på batterier när det finns så mycket annat att åtgärda och upplevas runt i kring.

Jag noterar dagens "värden" och lägger gärna Li-"forskning & utveckling" på hyllan till nästa år och förbereder övervintringsresan istället. Ser man bara till att batterierna inte urladdas drastiskt av någon anledning och att laddningen fungerar i samspel med utetemperaturen, sen spelar det ingen roll om batterierna håller "bara" i 15, istället för kanske 17 år... Hoppas att jag själv "håller" lika länge... ; )

Tackar för alla tips och hjälp på vägen!

Solpanelerna går väl via systemet också så då bryts deras laddning också av BMV vid 95% SOC och innebär inget problem oavsett regulator.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Solpanelerna går väl via systemet också så då bryts deras laddning också av BMV vid 95% SOC och innebär inget problem oavsett regulator.
Det stämmer, men jag har upptäckt att min MPPT "känner av" när batterierna är fulla (fråga mig inte hur) och stänger av sig själv. Bl.a. står det: "Protection against Overload, Overtemperature, Short-circuit"... ...vilket bara är trevligt med att "någon" annan (förutom dig), redan har tänkt på eventualiteter (Tyskar så klart!).

Viktigast av allt:
1) Känner mig ganska trygg med 90%-95% (ej 100% synkat med 13,2V - 14,2V än så länge, men det kommer), och
2) att det finns inbyggt BMS om jag skulle "fela" någonstans i logiken (Gud förbjude... ; )

Har sett mycket nytt när det gäller laddning, tack vore bluetooth åtkomst med iPad-en som är uppkopplad mot BMV'n då och då. Behöver aldrig gå till den lilla blåa displayen ovanför dörringången (oftast utan glasögon) för att kolla läget. Gäller nu att analysera och förstå innebörden av alla siffror, fördröjningar och historiken. Klarnar säkert betydligt mer när vi väl är i husbilen och kan följa upp alla tänkbara händelser med sol & moln, markladdning (230V eller elgenerator), laddning under färd (Euro6 konstigheter), osv... Sen blir det som någon annan skrev "jag behöver endast Voltmeter" för att veta status på mina batterier, hmmm... ...den dagen längtar jag också efter.

Övrigt (nu när jag redan har kapat din tråd):
Nu ska bilen på en vä-bakdörr-plåtriktning-&-lackering pga en dum grej jag gjorde när jag backade i Rjukan på en gjuten luftventil, helt osynlig så klart, på gräsmattan ca 0,5m utanför själva asfaltstkanten. Vi var nämligen tvungna att duscha efter några "på tur" dagar då Truma dieselvärmaren var mindre smidig att använda, numera åtgärdat. Det kostar bara 50:- NOK på badet i Rjukan att s l ö s a rejält med deras varma dusch med superstarkt tryck. Herre Gud, jag blev nästan snaggad i knoppen när duschen satte igång!!! Tja, så är det, "vill man vara fin får man lida pin", nu får dusch-äventyret kosta oss en x-tra slant...
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Det stämmer, men jag har upptäckt att min MPPT "känner av" när batterierna är fulla (fråga mig inte hur) och stänger av sig själv. Bl.a. står det: "Protection against Overload, Overtemperature, Short-circuit"... ...vilket bara är trevligt med att "någon" annan (förutom dig), redan har tänkt på eventualiteter
MPPT vet såklart vilken spänning den har samt vilken ström den kan skicka in i batteriet och tiden hur detta förändras. Däremot om du nyttjar ström i bodelen samtidigt som du laddar då tappar den bort sig som alla batterieregulatorer.

fö så kan det verkligen vara möjligt att någon för utom JandersB tänkt på det :D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

MPPT vet såklart vilken spänning den har samt vilken ström den kan skicka in i batteriet och tiden hur detta förändras. Däremot om du nyttjar ström i bodelen samtidigt som du laddar då tappar den bort sig som alla batterieregulatorer.

fö så kan det verkligen vara möjligt att någon för utom JandersB tänkt på det :D

När jag startade tråden var jag jättenyfiken på hur länge du kunde hålla dig undan att kommentera. Det tog inte så länge och nu stänger jag även denna tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen