• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Dåliga" husbilar?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Det kommer ofta inlägg där folk som är i färd att köpa en begagnad husbil där man undrar om det eller det märket är ett bra eller dåligt köp, vad den eller den har för typiska fel.

Jag undrar, finns det verkligen några moderna husbilar, säg efter 2010, som är märkbart sämre än andra, inom samma prissegment då så klart?

Ska man inte ha otur om man köper en någotsånär välskött husbil som det är en massa fel på?
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: "Dåliga" husbilar?

Håller med dig , tror de flesta nyare bilar är ganska jämbördiga i kvalité. Tror att fabrikanterna är medveten om det ökade intresset av husbilar så dom vill nog inte sälja nå halvdant .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: "Dåliga" husbilar?

Möjligen kan det väl skilja en del i hur dom är konstruerade och nivå på slarv vid monteringen men det är ju tyvärr inget man troligen märker förrän bilen fått några år på nacken och utsatts för bl.a. väder och vind.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Dåliga" husbilar?

Det kommer ofta inlägg där folk som är i färd att köpa en begagnad husbil där man undrar om det eller det märket är ett bra eller dåligt köp, vad den eller den har för typiska fel.

Jag undrar, finns det verkligen några moderna husbilar, säg efter 2010, som är märkbart sämre än andra, inom samma prissegment då så klart?

Ska man inte ha otur om man köper en någotsånär välskött husbil som det är en massa fel på?

Jag håller med.
OBS,
inom samma prissegment då så klart
Prissegment som i vad den kostade ny.
Tex, det går inte att jämföra kvalitén på en beg Concorde för 700 tusen, och en fabriksny budgetbil för samma belopp. Dessa bilar har som bekant väldigt olika nypris.

Map byggkvalitet.
Det kan ofta vara tvärt om mot vad man kan tro, en ny bil har fler problem än en 3-4 år gammal av samma märke.
Första ägaren har då lusat av bilen och den är färdig att användas istället för att åka fram och tillbaka till verkstan.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Min erfarenhet när jag nu som nybliven husbilägare åkt runt och tittat på alla möjliga märken och fabrikat är väl att husbilarna i stort sett är likvärdiga gällande kvalité. Alla är ju i princip byggda på samma chassi och med samma motor, oftast Fiat. Tillverkningsteknik och materiel som ska skydda mot fukt och isolera är i princip samma.
Det som dock verkar skilja mellan budget och premium är inredningens kvalité och då oftast gällande materialval samt hur mycket lullull som finns i bilen och om det är vattenburen värme eller inte. Sen kan det säkert hända att det är fler bilar i budgetsegmentet som hamnar i kategorin måndagsexemplar.
Jag köpte en budgetvariant mest för att vi ska se om husbilsintresset håller i sig och det var ett rimligt pris för en husbil som rymmer två vuxna och två barn samt en hund. En dag byter vi säkert upp oss till premiumsegmentet men fram till dess duger denna bil. Den dagen är vi kanske bara två som åker och då kan vi välja en mindre husbil.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: "Dåliga" husbilar?

Jag håller med.
OBS,
Prissegment som i vad den kostade ny.
Tex, det går inte att jämföra kvalitén på en beg Concorde för 700 tusen, och en fabriksny budgetbil för samma belopp. Dessa bilar har som bekant väldigt olika nypris.

Map byggkvalitet.
Det kan ofta vara tvärt om mot vad man kan tro, en ny bil har fler problem än en 3-4 år gammal av samma märke.
Första ägaren har då lusat av bilen och den är färdig att användas istället för att åka fram och tillbaka till verkstan.

Man får de man betalar för..De är klart att det är skillnad på husbil å husbil.
Fiatmotor..Ford..Mercedes..Renault..
Kvalitén på inredning..vattenburen värme ..fläcktvärme ..stuvutrymmen..kvalitén på dynor.
Jag har varit inne i husbilar där passformen på luckor och skåp inte har varit de bästa ..
Viktigt oxå hur välkommen är man när det gäller servicen på den firman man har köpt sin nya husbil.
De finns i dag massor med HB nya begagnade ..med hur mycket olika inredningar ..praktiska och opraktiska inredningar.
Inte lätt att köpa rätt husbil första gången..var väldigt noga med allt.
Jag har en kompis som köpte sin andra HB..när han lastade över från den gamla HB till den nya..stolar och bord gick inte in i stuvutrymmet..nu kör han omkring med bord och stolar på sängen..Skillnad på HB och husbil..så är det nog.
Leffe S
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Dåliga" husbilar?

Det är helt rätt! Man får vad man betalar för. Många tillverkare använder sig av undermåligt material och snålar in där det inte syns, t.ex. att det inte finns bakstycke i skåpen utan bara slutar rakt mot väggen.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: "Dåliga" husbilar?

Under mina resor i södra Europa har jag flera gånger träffat på husbilsägare som har haft problem med sina husbilar. Gemensamt för dessa har varit att husbilarna har varit nya premiumbilar och att problemen rört husbilens utrustning såsom kyl och elutrustning.
Jag tror man måste räkna med en del problem på en helt ny bil oavsett om det är en budgetbil eller en premiumbil. Att ge sig ut på en långresa med en helt ny husbil är riskabelt.
När det gäller frihet från fel på en helt ny husbil är i regel serietillverkade husbilar bättre än de som skräddarsys efter kundens önskemål.
När det gäller hållbarhet i längden så är säkert premiumbilarna mycket bättre än budgetbilarna.

Leif Torså
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Vi åkte på semestern genom hela Sverige och stannade ibland och tittade hos husbilsfirmor mest på kul då vi är väldigt nöjda med vår begagnade bil vi köpte i februari. På en sålde man nya av ett specifikt märke.

När vi gick runt och tittade i NYA bilar så blev vi chockade. I ena hängde belysningen i sina elsladdar! I nästa hängde två luckor snett på varsitt gångjärn och på ytterligare en hade botten på köksskåpet lossnat! I två av bilarna gick inte bodelsdörren att öppna varken från utsidan eller insidan och ja vi kollade låset men det gjorde ingen skillnad om man låste eller låste upp.

Det märket (som jag inte kommer hänga ut) skulle jag aldrig köpa efter det besöket, så nog tror jag det är skillnad på olika fabrikat nog.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Vi hyrde 2011 en husbil i två veckor och åkte till Italien. Det var en liten Bürstner som hade några år på nacken. Den husbilen var byggd på Ford-chassi och hur skramlig som helst. Hade man radion i gång så hörde man ingenting p g a vägbuller och skrammel i bodelen. Trots denna upplevelse så köpte vi en lite större Bürstner byggd på Fiat när vi kom hem. Den var betydligt bättre och mycket tystare. Dessutom slapp vi kommentarer från tyskar, typ "har ni lyckats ta er till Italien med en Ford så har ni gjort det bra". Efter att ha åkt runt i Europa på inte alltid släta vägar så började det skramla i bodelen. Vi köpte filt med klister på baksidan som vi klippte till och satte i luckorna, vilket dämpade skramlet en del. 2013 så bytte vi husbil, vi tyckte 130-motorn var lite för klen för en 4 tonnare. Vi upptäckte då att vi fick en mycket mer lättmanövrerad bil, och trots att vi fortfarande åker på skumpiga vägar så har vi ännu inte haft något problem med skrammel i bodelen. De husbilar vi ägt har varit samma modell bara med starkare motor etc i den vi har nu. Så visst är det skillnad på husbil och husbil även inom samma märke.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Under mina resor i södra Europa har jag flera gånger träffat på husbilsägare som har haft problem med sina husbilar. Gemensamt för dessa har varit att husbilarna har varit nya premiumbilar och att problemen rört husbilens utrustning såsom kyl och elutrustning.
Jag tror man måste räkna med en del problem på en helt ny bil oavsett om det är en budgetbil eller en premiumbil. Att ge sig ut på en långresa med en helt ny husbil är riskabelt.
När det gäller frihet från fel på en helt ny husbil är i regel serietillverkade husbilar bättre än de som skräddarsys efter kundens önskemål.
När det gäller hållbarhet i längden så är säkert premiumbilarna mycket bättre än budgetbilarna.

Leif Torså

Tycker nog att du har en lite förutfattad mening när du skriver att man måste räkna med en del fel på en alldeles ny bil.
Kanske har jag haft tur, har tills nu kört 5300 mil med vår bil som köptes ny (Arto 2012) och har inte haft ett enda fel hittills, bortsett från ett par lock till bränslepåfyllningen där låsknoppen gett upp. Vi har nyligen fått en antydan till kondens mellan de dubbla glasen i sidorutorna fram, dessa byts om en vecka på fabriken i Polch genom goodwill.
Har förutom dessa saker inte haft ett enda problem eller fel. Bilen går fortfarande lika fint som när den var ny, inget skrammel eller gnissel från inredning eller annat, kanske beror detta på att alla bilar passerar N+B:s egen provbana före leverans?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Dåliga" husbilar?

Tycker nog att du har en lite förutfattad mening när du skriver att man måste räkna med en del fel på en alldeles ny bil.
Kanske har jag haft tur, har tills nu kört 5300 mil med vår bil som köptes ny (Arto 2012) och har inte haft ett enda fel hittills, bortsett från . Vi har nyligen fått en antydan till kondens mellan de dubbla glasen i sidorutorna fram, dessa byts om en vecka på fabriken i Polch genom goodwill.
Har förutom dessa saker inte haft ett enda problem eller fel. Bilen går fortfarande lika fint som när den var ny, inget skrammel eller gnissel från inredning eller annat, kanske beror detta på att alla bilar passerar N+B:s egen provbana före leverans?

Jag tyckte det var opassande att referera till ett premiummärke på det sätt frågan var ställd av trådskaparen.

Det är klart att en NB kan vara felfri, tyvärr tydligen inte din bil.
Om du sålt bilen efter att "ett par lock till bränslepåfyllningen där låsknoppen gett upp" bytts hade nästa ägare fått en mer problemfri bil än du.
Detta är min poäng.

(Detta har inget att göra med att NB håller allra högsta kvalitet.......för att vara en husbil, har själv en Flair.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Dåliga" husbilar?

Har noen av dere fått prøve testbanen hos NB, det er heftig - var med i en ny Arto like etter banen var åpnet. Deretter inn i regnhallen for tetthetkontroll, ville ikke kjøre i slikt regn. Bilen passerte alle tester uten problemer.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Jag tyckte det var opassande att referera till ett premiummärke på det sätt frågan var ställd av trådskaparen.

Det är klart att en NB kan vara felfri, tyvärr tydligen inte din bil.
Om du sålt bilen efter att "ett par lock till bränslepåfyllningen där låsknoppen gett upp" bytts hade nästa ägare fått en mer problemfri bil än du.
Detta är min poäng.

(Detta har inget att göra med att NB håller allra högsta kvalitet.......för att vara en husbil, har själv en Flair.)

Kan inte läsa att trådskaparen refererade till någon speciell typ av bil.
Håller med om att det kanske var olämpligt att nämna något bilmärke men kanske skulle någon undra vilken bil jag skrev om.
Skälet till att jag skrev var att det då och då sägs att man mer eller mindre alltid får räkna med fel på nya bilar.
Det tycker jag inte alls att man ska behöva göra, en ny bil från löpande bandet borde vara felfri.
Att standardfelet med att locken till bränsle mm går sönder efter ett några år är ju inget större problem, felet är väl att nya bilar redan från fabrik inte utrustas med bättre tillbehör och proffsigare el- och vatteninstallationer mm så de blir hållbarare i längden.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: "Dåliga" husbilar?

Trådskaparen undrar mest om det verkligen finns några moderna husbilar som är generellt "dåliga" jämfört med andra motsvarande i dagens läge. Måndagsex eller enskilda fall, visst, men det är ju inte det jag efterfrågar riktigt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Stämmer har sett så mycket i hallarna så man blir skrämd av den undermåliga leverans där det verkar som återförsäljaren är den som skall göra slutbesiktningen, inte undra på att kunden får fara fram och tillbaka 3-4 gånger första månaden och detta gäller även så kallade premieummärke vilket jag aldrig skulle kalla dom. Har varit på fabriker 3 st och letat efter slutprotokoll vid slutbesiktning och inte funnit något.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: "Dåliga" husbilar?

Stämmer har sett så mycket i hallarna så man blir skrämd av den undermåliga leverans där det verkar som återförsäljaren är den som skall göra slutbesiktningen, inte undra på att kunden får fara fram och tillbaka 3-4 gånger första månaden och detta gäller även så kallade premieummärke vilket jag aldrig skulle kalla dom. Har varit på fabriker 3 st och letat efter slutprotokoll vid slutbesiktning och inte funnit något.

Då har du inte varit hos Frankia förstår jag.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: "Dåliga" husbilar?

Ägt Frankia och det var en 89;a var riktigt bra med bensinmotor. Åkt husbil sedan 1988.
 
Toppen