• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell

F

F.d. 55696

Guest
Hej jag har en solcell på taket till min husbil Rapido 9087DF 2007. Den är fabriksmonterad vid försäljningen. Jag köpte husbilen i fjol och vill ha uppgifter hur mycket watt den ger. Har mailat till prhusbilar men inte fått något svar. Är det någon som vet var man kan få svar på det. Tänker sätta upp en till solcell på taket då måste regulatorn passa i hop. MVH Åke o Carina.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Solcell

Titta under panelen vid kopplingsdosan med en spegel så sitter det ofta en skylt med data där.
Annars ta yttermåtten på solcellen och ett foto och lägg upp här så går det nog att se hur stor den är.
Är det svarta rutor på solcellen så är den monokristallin och är det blåaktiga så är den polykristallin.
Du kan också jämföra dina mått mot de solceller som säljs och hittar du någon med liknande mått och typ så är du i närheten av rätt effekt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Solcell

Hej skall sätta på solcell på en Rapido-08 Bredvid EBL:n sitter en förberedd från fabrik dosa för solcell, tänkte köpa en komplett sats 150W med MPPT-regulator från legoelektronic , ska jag koppla in till den förmonterade dosan eller gå direkt till ett av bobatterierna:confused:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solcell

Det beror på hur du vill ha det :)
Kopplar du direkt på batterierna kan du få lite mindre förluster. Kopplar du via EBL ser du laddning i EBLens display.
 
Toppen