• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Normal stand-by förbrukning

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej alla!
Jag har precis kopplat in en Victron BMV-700 shunt och övervakning i min Solifer/LMC T721. Jag ser då att jag har ca 0,2A förbrukning med EBL huvudbrytare påslagen, men EBL's kontrollpanel avslagen. Slår jag av EBL huvudbrytare blir det 0. Är detta normalt? Kan det vara något/några reläer som ligger och drar ström, och ska vara så?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Normal stand-by förbrukning

Kan vara så illa faktiskt, det beror helt på hur smarta dom som konstruerade EBL var tex hur bra dom förstår ordet fricamping och betydelsen av att spara ström:)

I vår EBL så har man använt en typ av relä som enbart drar ström när man växlar från ett läge till ett annat samt vi har ej heller någon display som lyser.

Hur ser din EBL ut, har du tex LED display då kan det dra iväg förutom såklart ev reläer som är dragna.

Ev radio, TV som ligger i standby?

Hur mycket drar din Victron, har du kollat det?

Jag läste någonstans att viloströmen i en bil ej bör överstiga 0,03A detta för att man inte ska måsta lyfta - polen så fort man parkerar en vecka eller så.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Normal stand-by förbrukning

Vår förbrukning i "Standby-läge" är 0,5 A. Det som är igång är EBL, kylskåp i gasoldrift med två kylfläktar, 5 olika larm, laddning av router och dammsugare samt radion i Standby. På en 6-timmars-natt blir det -3 Ah. Men sen laddas allt upp till 100% någon gång under eftermiddagen beroende på hur molnigt det är. Aldrig under 90% kvar i batterierna i "Standby-läge".
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Normal stand-by förbrukning

Observera att detta är i avstängt läge dvs strömbrytaren på kontrollpanelen off men EBLs huvudströmbrytare ("vinterbrytaren") On. EBL ska enligt spec dra 5 mA utan förbrukare på. Victron BMV-700 drar 4 mA. Återstår solpanelens Blue Solar MPPT 10 mA (panelerna på G att kopplas in).
Känns som det är något inkopplat som jag inte vet om. Det enda som går att slå på i detta läge (som jag vet nu) är en takbelysning. Men den är förstås av när jag mäter. Kan möjligen bilradion gå på bodelsbatteriet? Jag testar vidare, tack för tipsen!!
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Normal stand-by förbrukning

Alltså.. förtydligar igen Brytaren för elen, i displayen för EBL, är avslagen. Dvs det läge man lämnar bilen i för några veckors vila. Då är alla uttag, kyl, panna mm frånkopplade.
Ingen navigator eller annan strömslukare jag vet om är inkopplad utom Victron jag nämnde. Tyst och mörkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Normal stand-by förbrukning

Du kanske måste gå den hårda vägen, dvs koppla ifrån allt du kan som matas via EBL och se till att inget annan än EBL tar ström från batteriet.

Det är ofta inte svårt men det kan ta sin tid men i slutändan så är du kanske mycket klokarem och kan varje kabelstump och det är inte fel:D

Rekommenderar också en vanlig multimeter under ev felsökning dvs lita mer på den än Victron!
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Normal stand-by förbrukning

Helt sant o bra tips! Ska göra det! Kan nog börja med att dra säkringar en o en och mäta. Men steg ett, som du säger, koppla multimetern o mäta så det stämmer!!
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Normal stand-by förbrukning

Testade lite idag. Drog ut en säkring i taget. Säkring 1.3 Base light och 2.1 Heating drar ca 120 mA vardera.
Svårt att följa vidare. Kanske frostvakt ligger "alltid på"? Hur ser en sån ut? Sedan ligger något på belysningsdelen, vad kan det vara tro? Radion går på bildelen.
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    73,6 KB · Visningar: 7

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Normal stand-by förbrukning

Ok tack, då är det ju inte den som spökar men kan vara bra att veta. Enklast är ju att stänga av EBL när vi ställer mer än ett par dagar. Det är bara lite irriterande att inte veta vad som ligger o drar till ingen nytta ( vad jag vet nu i alla fall):)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Normal stand-by förbrukning

En av mina kompisar som har båt fick rådet att plocka bort huvudbrytaren, då den tar för mycekt energi, och han fick avsevärt bättre batteritid efter det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Normal stand-by förbrukning

Hej, frostvakt är väl vanligen den lilla ström som dumpventilen till v.v.beredaren drar, och som håller kvar vattnet i den. Den brukar ligga och dra lite ström bredvid alla strömbrytare.
Ett sätt att kolla det är att koppla ur bobatteriet/batterierna vid polen. Dumpar v.v. beredaren ut vattnet ur pannan då så vet man att den ligger helt utanför alla brytare m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Normal stand-by förbrukning

Aha, men om man har en sådan borde man inte egentligen sätta en vanlig kran i serie med den och under sommarhalvåret koppla ur den elektriska och på så sätt spara dessa mA!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Normal stand-by förbrukning

Frostvakten är numera av en annan typ och drar ingen ström överhuvudtaget Frostvakt

Om jag hade den äldre varianten som hela tiden drar en liten ström skull jag aldrig våga byta ut den mot en manuell ventil. Stor risk att jag skulle glömma ventilen senare på hösten när den första frosten kommer.

Orsaken till att man gjort om ventilen så att den nu inte går att spärra är just alla husbilsägare som spärrat frostvakten med ett gem eller något annat sätt och sedan inte tänker på detta när frosten kommer
 
Toppen