• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta våran blivande bil?

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Hej
Har tittat och sökt efter husbil länge.

Våra krav.
Två vuxna
ett barn på g + gäst.
Skidsemester i svedala 1v per år.
2st hundar
3500kg

Snöar in mig på en Chausson 616 med dieselvärmare.
Gillar den stora garderoben.
Lastvikt runt 560kg.

Finns det något bättre alternativ?
Gillar inte en "full" dinett" då man inte kan svänga framstolarna. Känns inte som man utnyttja hela bilen.
Vill ha delad toa dusch så man kan hänga in blöta kläder.

Tanken är att använda underslafen till hundarna, översängen till gäst/packning.

Kan inte hitta om Chausson kör med dubbelgolv eller inte.

mvh
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Är detta våran blivande bil?

Hej,

Den kan vara bra. Vet lite om chausson. Ofta är de nedsänkbara sängarna obekvämare än fasta sängar. Det är ofta svårt att ha de bäddade medans man kör och de är ofta svåra att komplettera med skönare madrass. Det skulle jag kolla.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Är detta våran blivande bil?

Hej jag var i samma dilemma 2007-2008 hur hitta en vinter duglig hus bil fick mycke hjälp härifrån men som jag tänkte skriva åt er se till att bilen har dubbelgolv det säger ingting åt en nybörjare jag vetee. Jag minns att jag frågade om man kan se utifrån om bilen är vinteranpassade fick inget svar på detta då man då fanns det bara 1900 medlemmar. I dag vet jag att man INTE får se några kranar eller avstängningskranar under bilen då är den inte vinteranpassad, alltså - grader några dagar utan ström vad svårt att skriva från en liten telefon
Ha de Paffw
jag ger upp att koriger stavfelen hoppas du förstår
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Är detta våran blivande bil?

Jag hade en Chausson 737 2016 med diesel trumavärmare och elvärmegolv. Vi har fastplats på en camping och tillbringar helger där på vintern och då märkte jag snart att den inte är gjord för vintercamping. Det var hyfsat varmt bak där värmaren låg under ena sängen men fram räckte inte värmen till och den helgen var det bara 10 minus. Så om du ska till fjällen så är det bara Aldepannor som funkar, vet att många här tycker det fungerar bra med truma men det får stå för dom. Vi bytte till en Hb. Med dubbelgolv och Aldepanna och en helg i vintras var det runt 20 minus och varmt och skönt inne.
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Sv: Är detta våran blivande bil?

Primära är inte att köra med den på vintern utan vi vill ha möjlighet till det.
Lägger vi dom pengarna som en bil kostar vill vi veta om det är möjligt att överleva en vecka på vintern.
Löser man problemet med lite värmeljus eller en värmefläkt, eller krävs att man sover med dubbla sovsäckar?

Känns som planlösningen är rätt för oss.
Åker ner till Elmia imorgon för att botanisera. Tyvärr verkar denna bil inte finnas kvar :/
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Är detta våran blivande bil?

Min bil är stor ock med alde och dubbelgolv. Hade en adria matrix innan med truma och enkelgolv men isol tankar. Nuvarande funkar bättre på vintern men även adrian funkade. Tror inte en värmefläkt gör speciellt stor skillnad. Är dry riktigt kallt krävs många kW för att värma. Nuvarande bil klarar ett par minus på enbart el 3 kW i alden. Tror du ska välja en bil som är vinterutrustad från fabrik. Om bilen inte är gjord för vinter finns stor risk att rör och slangar fryser bakom skåp och hyllor. Både adrian med truma och argos med alde har värme på alla ställen där det finns rör och det är många dolda ställen.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Är detta våran blivande bil?

Vi hade en Chausson (fast äldre) med dieselvärmare. Vi använde den inte på vintern, så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar. Vår nuvarande har luftvärme (fast gas/el) och det funkar jättebra om det är några minusgrader. Om man ska använda bilen i - 20 grader får man nog välja bil utefter det.

Chausson 616 verkar vara en ovanlig modell, jag hittar bara en enda på mobile.de. Det jag funderar över är hur stor den nedfällbara sängen är... Ska ni ha barnet i den också? När sängen är nerfälld man man inte sitta vid bordet, antar jag. Täcker den ytterdörren också? Tänk igenom vem/vilka som ska vara i sängen olika tider, och vad/var de andra är under tiden.

/Jessika
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är detta våran blivande bil?

Vi är 2 st. i en 3,5 t. och måste erkänna att vi har väldigt svårt att hålla vikten. Fyller vi tankar fulla (vatten & diesel), då har vi inte så mycket spelrum till "bra att ha med sig" grejer. Tror också att det kan bli betydligt hårdare kontroller framöver, speciellt efter att man infört överviktsberäkning på den totala vikten istället för lastvikten. ...klart att "det nya systemet" måste testas av Polisen även i praktiken!

Hade vi vetat då vad vi vet idag så hade vi förmodligen struntat i elektrisk markis (45 kg) och en del annat som säkerligen kunde bortprioriteras...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är detta våran blivande bil?

3500 lite osäkert om det räcker till era behov 2+1+ barn om något år. De växer. Kanske väga upp till 3850.
Vintertid är det en extra värmefläkt som gäller. Plus gasolen. Har vintercampat med plåtis med enkelgolv i Idre ett par år och stått på stolpe med "landström" det har funkat i minus 20 nattetid. Värmefläkten var nödvändig och MASA täcke. Min erfarenhet av Truma värmare med el tillsats är att de ger för lite, fläkten går på lågfart hela tiden. Det är kanske bättre nu på de nyare.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är detta våran blivande bil?

Kalle, har du 900/1800w instoppad i din diesel?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är detta våran blivande bil?

Kalle, har du 900/1800w instoppad i din diesel?
Jag förstår inte frågan? Diesel?
I min tidigare bil en Hymer hade jag en el värmare i Truman. Minns inte exakt hur många W, men ca 1000W. När man körde på el gick fläkten alltid på lågfart, gav nästan ingenting i utblåsen. Med både el och gasol märkte jag ingen gasolbesparing. Elen dög till att värma vattnet sommartid. Hoppas Truma funkar bättre nu. Vid vintercamping hade jag en värmefläkt i Hymern också. Och MASA.
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Sv: Är detta våran blivande bil?

Jag förstår inte frågan? Diesel?
I min tidigare bil en Hymer hade jag en el värmare i Truman. Minns inte exakt hur många W, men ca 1000W. När man körde på el gick fläkten alltid på lågfart, gav nästan ingenting i utblåsen. Med både el och gasol märkte jag ingen gasolbesparing. Elen dög till att värma vattnet sommartid. Hoppas Truma funkar bättre nu. Vid vintercamping hade jag en värmefläkt i Hymern också. Och MASA.

Vi pratar diesel värmare :)

Angående totalvikten på 3.5t som absolut ingen klarar för 3-4personer (enligt forumet) utan att vikta upp bilen.

Mina tankar går:

Alla är inte +40 som vill ha husbil.
Ta nytt körkort ligger långt ner på priolistan.
Folket som ska köpa min husbil när jag säljer har inte den behörigheten.

Reagerade på mässan att det är bara (iaf till 98%) "silverrävar" där :)

Är det husvagn som gäller om man är 30år idag tack vare tillverkarna inte benar ut lastvikten?

Känns som hela branschen har nått att bita i om 5-10år.

Kluven :/

mvh
 
Senast ändrad:
Toppen