• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diode blinker Webasto Airtop

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en Webasto Air Top dieselvarmer.

På kontrolpanelet sidder en grøn diode, som lyser, når varmeren tændes.

I den kortfattede instruktionsbog som fulgte med, er anført at dioden kan blinke i de første ca. 10 sekunder, uden at der er noget problem.

Siden 2011 har den ikke blinket, men i foråret 2017 begyndte den at blinke, og nu kan den blinke i op til et minut.

Det virker som om varmeren kører som den skal, og at den temperatur vi har valgt bliver holdt.

Er der nogen der ved om der er fejl på varmeren og i givet fald hvilken.

Jeg spørger her for at få en ide om fejlen, men senere på efteråret bliver det en test hos en Webasto montør.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Diode blinker Webasto Airtop

Nu har jeg været hos en autoriseret Webasto mekaniker.

Der var ikke noget test-stik at finde, så varmeren måtte afmonteres og så kunne den testes. Der var ikke umiddelbart nogen fejlkoder på EDB maskinen, men varmeren havde jo også fungeret uden andet problem end at dioden blinkede.

På prøvebænken blev varmeren startet uden dieseltilførsel, og det var tydeligt, at der var rester i brænderen, der ikke var forbrændt ordentligt, og en adskillelse viste at brænderen var fuldstændig sodet, og den trængte til udskiftning.

Det på plads og fuldstændig samlet igen, så kørte varmeren upåklageligt og nu uden blink fra dioden.

Et detektivarbejde fra værkstedet gav alene denne forklaring på blinkeriet. "Når dioden blinker nøjagtig 30 gange i samme hastighed, så er det fordi der har været en mistet forbindelse mellem brænder og display." Det var ikke til at afgøre hvor, hvornår eller hvordan denne forbindelse havde være mistet.

Nå, nu virker den og brænderen er skiftet. Den har holdt i 6 år og er egentlig en forbrugsvare der skal skiftes efter 3-4.000 timer alt efter hvor hårdt den belastes med trinindstillingerne på displayet.
 
Toppen