• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera bil med lånade skyltar

T

Tomas Lindell

Guest
Jag har hittat en husbil i Tyskland som kommer att ha varit registrerad i 6 månader i oktober. Jag vill inte betala svensk moms så jag föreslog att jag skulle hämta bilen dagen efter att 6-månadersgränsen passerats och ta hem den med tyska exportskyltar.

Handlaren har dock förslagit att jag ska hämta bilen redan nu, betala hela köpeskillingen och köra hem den med vanliga tyska skyltar. När 6 månader har passerats ska jag skicka ner de tyska skyltarna och handlaren registrerar ägarbytet. Bilen kommer att vara försäkrad av den tyska handlaren så länge den har de tyska skyltarna kvar. Jag kommer att få med mig Fahrzeugbrief men ska skicka med någon sorts registreringsdel när jag skickar skyltarna.

Låter det som en bra ide, eller ska jag helt enkelt vänta med att hämta hem den tills den är 6 månder?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Det låter som en helt "galen" idé.
Du gör ju något som riskerar kosta dig svensk moms.


Sker betalningen innan 6 månader och att den har gått över 600 mil riskerar du ju att åka dit på momsen. Det är ju inte registreringsdatum som gäller utan köpedatum.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Enligt Skatteverkets uppfattning är det förhållandena vid
förvärvstidpunkten som är avgörande för bedömningen om en
bil eller motorcykel är ett nytt transportmedel, d.v.s. då rätten
att förfoga över fordonet som ägare övergår till köparen
(Skatteverket 2008-04-09, dnr 131 148041-08/111).

Ett alternativ skulle väl vara att hyra fordonet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Jeg mener det finnes tidsbegrensninger på hvor lenge en kan kjøre på utenlandske skilter når en er bosatt i Sverige. Husker ikke hvor mange uker jeg hadde på meg før bilen måtte være over på svenske skilt når jeg flyttet til Sverige, men det var ikke lenge. Det er og en begrensning på bruk av utenlandsk hyrbil, så sjekk det før du tar bilen til Sverige. Kjøre i resten av Europa er helt ok, så en hyr som fører til kjøp etter 6 mnd skulle være greit om du ikke kjør i hjemlandet under hyrperioden.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Skulle absolut inte riskera detta. De är ju försäljare och vill såklart ha sina pengar så fort som möjligt. Det kan inte vara ett problem att vänta för dem om de får handpenning.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Låter som ett rejält momsbedrägeri. Trevligt att du satte ut hela ditt namn, och bostadsort, i ditt inlägg.

// Fredrik W
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Trevligt sätt att kommentera en persons första inlägg på forumet.......

Kan inte annat än hålla med.

Som tillägg kan nämnas att bedrägeri blir det först när brottet har begåtts och så vitt jag förstår det har inget annat än en dialog mellan köpare & säljare skett, vilket är fullt lagligt.

Beroende på vad köparen & säljaren väljer att göra och NÄR i tiden detta sker påverkar e huruvida brott begås eller ej. Att då insinuera att någon begår/kommer begå eller har begått bedrägeri är minst sagt magstarkt.

Nu tror jag i och för sig inte insändaren hade för avsikt att vara otrevlig, det blev bara lite fel (som går att rätta till om man vill).
 
T

Tomas Lindell

Guest
Sv: Importera bil med lånade skyltar

För det första har jag självklart inte för avsikt att medvetet begå en brottslig handling.

För det andra anser jag att man ska stå för vad man tycker och inte dölja sin identitet på Internet. Även om risken för att ett nättroll skulle välja att använda sig av det trevliga forumet på Husbilsklubben är liten, så vill jag därför rekommendera alla att alltid uppge sina riktiga namn. Jag utgår även ifrån att det är detta skäl som ligger bakom att det vid registreringen på Husbilsklubben framgår att falska uppgifter medför avstängning.

När det sedan gäller min fråga så har jag nu satt mig in lite mer. Utifrån vad som följer av Skatteverkets ställningstagande, EU:s regler och praxis från EU-domstolen är det inte helt klart vad som gäller. Det avgörande synes enligt dessa vara om ett fordon uppfyller kriterierna för att vara nytt vid förvärvstidpunkten. Detta innebär bland annat att det inte går att slippa betala svensk moms genom att köpa ett nytt fordon och sedan åka runt i Europa i 6 månader innan man för fordonet till Sverige.

Med den lösning som den tyska handlaren föreslår måste man därför bedöma om förvärvstidpunkten ska utgöras av den dag betalningen erläggs eller den dag ägarbytet förs in i det tyska fordonsregistret. Det som talar för att det är datumet för registreringen i fordonsregistret är att köparen först vid detta datum erhåller "rätten att förfoga över fordonet som ägare". Det som talar för att det är datumet då köparen erlägger betalning och får tillträde till fordonet som gäller är att en sådan tolkning leder till att syftet med EU:s regler uppfylls. Dvs. reglerna syftar till att undvika att konkurrensen inom unionen snedvrids som en följd av att medlemsländerna har olika momssatser.

Sammantaget kan det inte uteslutas att EU-domstolen vid en prövning, även i ett fall där den framtida köparen först hyr husbilen, skulle komma fram till att den ska beskattats i mottagarlandet eftersom det ursprungliga syftet med transaktionerna är att nyttja bilen i ett annat land än inköpslandet.

Så Frudden kan slappna av, jag kommer att vänta med att hämta hem bilen tills den varit registrerad 6 månader. Tänkte dock att det kunde vara intressant för andra att ta del av vad jag kommit fram till då handlaren hävdar att han sålt ett flertal bilar till Sverige, även helt nya, med detta upplägg.
 
Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Importera bil med lånade skyltar

Rätt tänkt men för att inte riskera något skall även de "stipulerad" milen vara uppfyllda, dumt att riskera det.
 
Toppen