• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som har Lifepo4?

F

F.d. 29620

Guest
Vad exakt behöver man till ett solcellspaket? Som jag förstått det så skiljer det sig lite från ett vanlgt agm eller gel setup. nåt med BPM och laddare? Ctek funkar inte?
 
Lösning
Sv: Nån som har Lifepo4?

Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.

Det du ska läsa är detta om du nu vill förstå principer med LFP och hur saker hänger samman.

Våra batterier kommer från SKANBAT i Norge, men vi har betalat moms och tull i Sverige. Kostnad: kring 8 000:- SEK per styck. Batterierna laddas med befintliga laddare som vi har haft sen tidigare. Lycka till!

PS. Om du fundrar på GWL/Power Lithium Battery, då...

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.766
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har Lifepo4?

Jeg har skiftet batteri til et LiFePo4 med BMS.

Jeg har IKKE ændret på det originale el-system med lader og EBL, eller på det solar-system jeg fik installeret året før batteriskiftet.

Jeg har en Elnagh fra 2011 på et FIAT chassis.

Jeg har ikke været på stolpe-el siden jeg fik solceller installeret, men jeg kunne nogle gang mangle strøm til inverteren, der gav 220V til fruens hårtørrer om morgenen, men siden batteriskifte til LiFePo4 har der ikke været problemer. Jeg har masser af strøm hele tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Det går bra med standard ladere, men om du skal maksimere både lagret effekt og levetid så skaff en ladekontroller som er spesiellt laget for LiFePO4, de beste har innganger for sol, stolpe og bilmotor. Det som skiller fra blyladere er når batteriet er fullt så stenger en slik ladekontroller av til batteriet er tappet ned noe. Det som sliter mest på alle lithium batterier er kontinuerlig vedlikeholdsladning. En kan og øke levetiden på batteriet ved å sette toppladning ikke på 100% men litt lavere, i den andre enden bør en ikke lade ut til under 10%. En god ladekontroller som og fungerer som forbrukskontroller kan sørge for at batteriet holdes mellom 10% og 90%.

Det finnes et noen tråder om LiFePO4 og batterikontroll her på forumet, med erfaringer fra flere merker og kombinasjoner.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har Lifepo4?

Jag har en 170W solcell och en Ctec D250S Dual som sköter laddningen av mina två Biltema 70Ah batterier. Funkar mycket bra. Jag ska byta till Biltemas AGM när mina batterier är slut.
Ctek D250 Dual är en slags batteriladdare som får spänning antingen från solceller eller generatorn. När bobatteriet är fulladdat så underhållsladdar den bobatteriet och startbatteriet.
Den kostar ju en slant, 1770:- på Erlandsson brygga. Jag köpte min på Tradera för 1400:-
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Det går bra med standard ladere, men om du skal maksimere både lagret effekt og levetid så skaff en ladekontroller som er spesiellt laget for LiFePO4, de beste har innganger for sol, stolpe og bilmotor. Det som skiller fra blyladere er når batteriet er fullt så stenger en slik ladekontroller av til batteriet er tappet ned noe. Det som sliter mest på alle lithium batterier er kontinuerlig vedlikeholdsladning. En kan og øke levetiden på batteriet ved å sette toppladning ikke på 100% men litt lavere, i den andre enden bør en ikke lade ut til under 10%. En god ladekontroller som og fungerer som forbrukskontroller kan sørge for at batteriet holdes mellom 10% og 90%.

Det finnes et noen tråder om LiFePO4 og batterikontroll her på forumet, med erfaringer fra flere merker og kombinasjoner.

Yes, man vill maximerar effekten när man ändå är igång. Har du några länkar till en sådan BMS som sköter allt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

En av de første som kom med allt var https://www.redarc.com.au/themanager30, men nå finner en tilsvarende batteri ladekontrollere fra flere. BMS i form av aktiv balansering er en helt annen sak, mange ferdige 12V pakker har dette innebygget.

Bruker en løse celler som jeg gjorde kan en velge mellom flere varianter. Billigst er de som er laget for ett bestemt antall celler - her er det kun 4 celler som er aktuellt.

Ellers så finnes det noen få som er laget for store systemer med en modul pr celle, her er gjerne første og siste modul forskjellig fra de mellomliggende. Den løsningen jeg fant best på papiret da jeg bygget min 400 Ah stack var BMS123, men den sentrale overvåknings enheten kostet alt for mye så jeg utsatte anskaffelsen. Det er en lengre tråd her på forumet om problemer med den nye Bluetooth modulen og tilhørende app til bms123, men håper denne software løsningen kommer over i mer stabil utgave. Den gamle kablede løsningen fungerte bra for de som anskaffet den, spec på funksjonaliteten av app er meget fin så løser de stabilitetsproblemet så blir det en topp løsning.

Lukkede pakker uten bms kan en ikke regne med at en kan bygge ut med bms. Erfaringen jeg gjorde med manuellt balanserte celler og ingen bms var at de fortsatt var balanserte etter 2 år.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har Lifepo4?

Jag har en 170W solcell och en Ctec D250S Dual som sköter laddningen av mina två Biltema 70Ah batterier. Funkar mycket bra. Jag ska byta till Biltemas AGM när mina batterier är slut.
Ctek D250 Dual är en slags batteriladdare som får spänning antingen från solceller eller generatorn. När bobatteriet är fulladdat så underhållsladdar den bobatteriet och startbatteriet.
Den kostar ju en slant, 1770:- på Erlandsson brygga. Jag köpte min på Tradera för 1400:-

När jag hade bara Ctek D250S Dual och det står på bruksanvisning att den laddar bilbatteri när bo batteri är full men började misstänka att den laddar inte bilbatteri ..ringde till Cetk om det och teknikern som jag pratade med sa att den laddar inte det står fel i manualen...vill man att cetek laddar bilbatteri så måste man ha även cteks smartpass
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Jeg har skiftet batteri til et LiFePo4 med BMS.

Jeg har IKKE ændret på det originale el-system med lader og EBL, eller på det solar-system jeg fik installeret året før batteriskiftet.

Jeg har en Elnagh fra 2011 på et FIAT chassis.

Jeg har ikke været på stolpe-el siden jeg fik solceller installeret, men jeg kunne nogle gang mangle strøm til inverteren, der gav 220V til fruens hårtørrer om morgenen, men siden batteriskifte til LiFePo4 har der ikke været problemer. Jeg har masser af strøm hele tiden.

Trevligt! Du kanske har möjlighet eller tid att se över det jag funderar på att köpa, se om det fattas något eller om jag har något onödigt där?

Batteri

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html?cur=1

Solpanel

https://www.ev-power.eu/Solar-Panel...0-cells-MPPT-30V-full-black-EUFREE.html?cur=1

MPPT regulator 30A

https://www.ev-power.eu/Solar-Syste...Tracer-BN-30A-Input-150V-TR-3215BN.html?cur=1

Laddövervakare

https://www.ev-power.eu/en/By-Brand...-Logger-8-cells-1-battery-USB-port.html?cur=1

Sen är det ju det här med BMS, är det här overkill eller?

https://www.ev-power.eu/Battery-Man...ete-Set-4-cells-with-Bluetooth-4-0.html?cur=1

Sen har jag som sagt ingen aning om vad mer jag behöver i väg av sladdar och konektorer, så hjälp hade uppskattats! Jag skickade även iväg ett mail till dem för att fråga.

Sen hittar jag nog en modifierad sinusvåg konverter på 3-500 w. Jag tror inte jag kommer behöva en ren sinusvåg, då det känsligaste jag har är en skrivare och en laptop. Och en camping-tvättmaskin.

Än så länge är paketet uppe i runt 1000 euro ex moms. Det hade varit trevligt att hålla det under 1000!
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Med det batteriet så kan du ikke putte på et bms123 system, du kommer ikke til de 4 cellene uten å drepe kapslingen. Det var den leverandøren jeg brukte for mine 4 stk 400 Ah Winston celler.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.

Det du ska läsa är detta om du nu vill förstå principer med LFP och hur saker hänger samman.

Våra batterier kommer från SKANBAT i Norge, men vi har betalat moms och tull i Sverige. Kostnad: kring 8 000:- SEK per styck. Batterierna laddas med befintliga laddare som vi har haft sen tidigare. Lycka till!

PS. Om du fundrar på GWL/Power Lithium Battery, då ska du DEFINITIVT LÄSA detta!!!
 
Lösning

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Tråden Ranko referer til er en ganske grundig gjennomgang av det meste rundt disse batteriene. Jeg hadde er upresis kommentar om vedlikeholdsladning, dette kan skade ved å tørke ut elektrolyttene. Men LiFePO4 er mindre følsomme for dette enn andre Lithium teknologier.

Tar med lenken på nytt: http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279/
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.

Det du ska läsa är detta om du nu vill förstå principer med LFP och hur saker hänger samman.

Våra batterier kommer från SKANBAT i Norge, men vi har betalat moms och tull i Sverige. Kostnad: kring 8 000:- SEK per styck. Batterierna laddas med befintliga laddare som vi har haft sen tidigare. Lycka till!

PS. Om du fundrar på GWL/Power Lithium Battery, då ska du DEFINITIVT LÄSA detta!!!


Ouff, ja där var nåt att bita i... Tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Ok, så vilken bör jag använda då?
Det er helt ok å benytte et godt balansert lukket batteri uten bms, men en må regne med at levetiden kan være redusert i forhold til om en har bms. Lukket batteri med bms er normalt en god løsning, løse celler og bms gir mulighet for valg av bms type og kontroll med hver enkelt celle. En fordel med løse celler er at en kan lett lage et langt smalt batteri om det passer bedre inn i innredningen. Husk og at LFP kan monteres liggende om det passer bedre. Winston sinne celler er velprøvd.
 
Toppen