• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdning av Startbatteriet

linul

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Jag har en Carado årsmodell 2010 där Startbatteriet laddas ur med en ström på 0.2 amper. Efter ca 5 dagar är spänningen nere i 11.5 volt.Märket är Fiat halvintegrerad. Är detta normalt? Tacksam för svar. Jan-Ivar Lindström.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Jag har en Carado årsmodell 2010 där Startbatteriet laddas ur med en ström på 0.2 amper. Efter ca 5 dagar är spänningen nere i 11.5 volt.Märket är Fiat halvintegrerad. Är detta normalt? Tacksam för svar. Jan-Ivar Lindström.
Vet ej om detta är "normalt, däremot att på 5 dagar har "någon förbrukare" tagit ut ca 24 Amp ur ditt batteri, utan att du har fyllt på någonting. Jag förebygger tömning av startbatteriet (pga "doldisar" som norpar på strömmen), genom att ladda ca 1 Amp med solceller när det är ljust eller soligt ute. Detta gör att batteriet verkar vara fullt hela tiden...
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Urladdning av Startbatteriet

0.2 A är lite för mycket, kanske bilstereo eller liknande kopplad på ständig ström? Men om batteriet verkligen var fulladdat så skulle det klarat det i en vecka. Observera att elektroniken inte går i sovmode förrän efter ett par minuter så mät strömmen efter en stund efter du kopplat in strömmätaren. Men är batteriet orginal kan det vara på upphällningen också. Viloström bör vara under 0.1A.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Har samma problem. Men efter många om och men kom jag på att det var backkameran som tjyvdrog. Efter att jag kopplade ur backkameran och använde min fru som backkamera, inga problem.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Det är monitorn som tjyvdrar. När det är helt mörkt i bilen ser man att det lyser svagt från knapparna på monitorn trots att den är avstängd. Kopplar jag bort monitorn drar det ingen ström. Backkameran är en Waeco.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Strømforsyningen til monitoren er hentet fra feil sted, det må hentes fra et punkt som blir uten strøm når tenningen er av. Normalt er en av ledningene til radioen et bra valg selv om den på endel biler har en forsinkelse når tenning slås av.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Det är monitorn som tjyvdrar. När det är helt mörkt i bilen ser man att det lyser svagt från knapparna på monitorn trots att den är avstängd. Kopplar jag bort monitorn drar det ingen ström. Backkameran är en Waeco.

Felkopplat.
Koppla den på tändningsström istället.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Monitorn är kopplad till en strömkälla som ger ström även när motorn är avstängd. Löste det genom att sätta en strömbrytare på strömkabeln.
Tack för alla råd och tips.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Jag har en Carado årsmodell 2010 där Startbatteriet laddas ur med en ström på 0.2 amper. Efter ca 5 dagar är spänningen nere i 11.5 volt.Märket är Fiat halvintegrerad. Är detta normalt? Tacksam för svar. Jan-Ivar Lindström.
Nej det är inte okey, hade du sagt 0,02A så hade jag sagt okey men inte 0,2A.

Kolla först upp allt som inte är original, sedan är det dags att börja leta fel.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Nej det är inte okey, hade du sagt 0,02A så hade jag sagt okey men inte 0,2A.

Kolla först upp allt som inte är original, sedan är det dags att börja leta fel.

Moderna husbilar har mycket elektronik som ligger och drar ström hela tiden. Vår bil drar 0,5-0,6 A även när ingen förbrukare som man kan stänga av är inkopplad. Jag vet däremot inte om husbilen liksom moderna bilar går ner i "sleep mode" efter ett tag och då minskar strömförbrukningen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Urladdning av Startbatteriet

Moderna husbilar har mycket elektronik som ligger och drar ström hela tiden. Vår bil drar 0,5-0,6 A även när ingen förbrukare som man kan stänga av är inkopplad. Jag vet däremot inte om husbilen liksom moderna bilar går ner i "sleep mode" efter ett tag och då minskar strömförbrukningen
Men nu var det startbatteriet vi pratade om, bodelen ska inte blanda in sig i bildelen då blir inte Fiat glada.

fö så är det riktigt dålig konstruerat om man har en viloström på 0,5-0,6A utan att något är på, vem använder den strömmen och till vad kan man undra!
 
Toppen