• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Om jag kopplar in 220v förladdning laddas då start och bodelsbatteriet eller är det bara bodelsbatteriet som laddas eller slår den över på startbatteriet.
husbilen är en CI Auto Roller 15 Årsm 2001 saknar de uppgifterna
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning

Svårt att svara på om ingen här har en likadan bil.
Men det är enkelt att mäta. Mät spänningen på båda batterierna då den har stått utan laddning några timmar. Koppla sedan in 230 V och mät båda batterierna igen. Laddas de just då, ska spänningen ha ökat med 1 till 2 V.
Har inte startbatteriet ökat, kolla efter några timmar när bodelsbatteriet är fulladdat, om det då kopplas över till startbatteriet, och dess spänning har ökat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning

Vi har ingen % uppdelning. Både 230V laddaren och MPPT skickar "bara" 1 Amp till startbatteriet genom separata utgångar. Startbatteriet brukar alltid vara fullt vilket är viktigt om man sen använder en DCDC under färd, då starbatteriet förväntas leverera upp till 25Amp till bodelsbatterier. Jag är ej tekniskt kunnig på området, men är glad att kunna följa upp händelser och att allt verkar fungera enligt våra behov...
 
Toppen