• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I spår av Jappes LCHF redovisning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Föreställ dig att du levde för några tusen år sedan!

Du blir hungrig och kliver ut ur grottan för att leta föda. Inga ICA- eller Konsumaffärer någonstans, inga restauranger, inte ens någon simpel hamburgerbar.

Du är tvungen att hitta naturlig föda och då gäller ägg, kött, fisk och grönsaker. Ägg, kött och fisk fanns i överflöd, inga problem att föda familjen. Vad gäller grönsaker så vet jag inte vad dom åt på den tiden men det fanns säkert sådant att tillgå i naturen också.

Efter en god middag lutar du dig tillbaka och börjar fundera på någon söt dessert så du kliver ut ur grottan igen för att försöka robba honung från något bisamhälle och efter en massa krångel så lyckas du ta dig tillbaka till grottan, visserligen full med bistick men vid liv och medförandes lite honung. Svårigheten att komma åt denna delikatess var väldigt stor vid den här tiden så honung serveras egentligen bara vid särskilt högtidliga tillfällen. Totalintaget kolhydrater per år blir alltså nästan noll för människorna på den tiden.

Konklusion!

Människans matsmältningssystem är inte på något vis anpassat för dagens enorma, närmast abnorma kolhydratintag. Därav alla moderna sjukdomar, hjärtinfarkt, diabetes (sockersjuka), högt blodtryck för att inte tala om alla inflammatoriska sjukdomar i mag- tarmsystemet, delvis orsakade av de moderna spannmålsprodukterna fulla av kolhydrater och gluten. Gluten är inte alls lika oskyldigt som många tror! Jag har skrivit om det i LCHF-tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/467729

Om gluten: https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Jappe

Psst. Läkemedelsföretagen tjänar miljarder dollar på människans överdrivna sockerintag. Storsäljarna insulin och statiner hade inte behövts om människan hade ätit en för människan väl anpassad kost och där ingår inte kolhydrater!

Sjukhusen hade fått helt andra patientgrupper. Färre cancerfall, ingen sockersjuka, få hjärtåkommor. Enda nackdelen: arbetslösheten hade ökat för sjukvårdspersonal.

Läkemedelsföretagen älskar hamburgare och CocaCola!!
 
Senast ändrad:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Här ett till bidrag:
För ett par hundra år ansågs socker vara ett mirakelmedel. Som en ny, fantastisk vara användes den som medicin och lyxartikel för de allra rikaste. Vitt socker tillskrevs de mest fantastiska egenskaper och ansågs kunna bota diverse sjukdomar och krämpor. Idag är, som bekant, verkligheten en helt annan. Istället för att bota sjukdomar så är sockret en av våra största bovar till ökad dödlighet genom bland annat fetma, hjärt-kärl sjukdomar och diabetes. Mirakelmedlet har blivit ett gift.

Socker, snabba kolhydrater, tillsätts i allt mer av våra livsmedel. Biologiskt tilltalar den söta smaken oss, eftersom söta livsmedel historiskt sett har innehållit mycket kalorier och därigenom erbjudit bra näringskälla för energi. Vi ska gilla den söta smaken, helt enkelt. En grottmänniska som mot förmodan hittade lite honung, kunde skatta sig lycklig för lite extra, snabbt socker. Här återfinns dock den stora skillnaden med idag, nämligen att vi har en extremt stillasittande livsstil och nästintill obegränsad tillgång på snabba kolhydrater, dygnet runt. Lite som om ovan nämnda grottman suttit parkerad i en honungsfylld grotta.

Allt det där vet de flesta av oss redan. Vi vet att godis inte bör vara en huvudsaklig näringskälla, lika lite som att läsk bör stå för det övergripande vätskeintaget. Men, trots det, går kurvan stadigt åt fel håll. Bara en sådan sak som att svensken idag, enligt statistik från SCB, äter 300 % mer konditorivaror än för trettio år sedan, talar sitt tydliga språk. Enligt Folkhälsomyndigheten lider 49 % (!) av Sveriges vuxna befolkning av övervikt/fetma. I delstaten Kalifornien räknar man med att nära på hälften av den vuxna befolkningen lider av typ 2-diabetes, eller ett förstadium till sjukdomen. Problemet är dock inte enkom reserverat för oss i den gamla västvärlden. Internationella Diabetesfederationen varnar för att Asien, som idag har ca 110 miljoner diabetiker, om ett decennium kommer ha dryga 180 miljoner. Här sticker särskilt Indien ut, där ca 66 % av alla barn har onormalt höga sockerhalter i blodet.

Vi som gillar att röra på oss har för all del lite sömsmån. Vi fixar att bränna av lite mer socker. Men, ingen träning i världen kan kompensera en värdelös kost. Du kan göra två miljoner burpees, flåsa tio mil i roddmaskinen, det spelat ingen roll. Kroppen din kommer ändå ta stryk. Skitmat kommer alltid vara skitmat. För vissa är det självklart. För andra är det dessvärre inte så. Högt sockerintag är tyvärr starkt kopplat till hur bra ställt en individ har det. Är du högutbildad, ja, då äter du som regel mindre socker. Och detta avspeglas givetvis även på barnen till dessa föräldrar. Stora intag av socker och skitmat håller således på att bli en klassfråga.

Men, vad kan vi då göra åt det här? Vi ska ju gilla söta saker, det ligger i vår natur. Var ska man börja? Kanske bör vi göra som Reebok gjort? På huvudkontoret serveras inte längre vare sig vitt bröd, pasta eller läsk. Snabba kolhydrater har istället ersatts med nötter och grönsaker. Visst, det kan verka en aning överilat, att arbetsgivaren ska försöka styra sina anställdas matintag. Men, om vi tar ett kliv tillbaka och tittar på den lite större bilden. Är det då inte en aning galet att ha en arbetsplats full av produkter som vi vet gör oss sjuka och feta? Med den epidemi av fetma som sveper över världen så är kanske detta ett steg i rätt riktning? Som när staden New York 2012 försökte förbjuda de horribelt stora muggar som finns att köpa, som rymmer nära på en liter läsk. Kanske är det enda vägen att gå, att individens frihet måste inskränkas något, allt för att vi inte ska äta eller dricka ihjäl oss? Det må låta sjukt, galet till och med, men det är faktiskt lika sant ändå. Vi, som för dryga hundra år sedan led av brist på mat, kan nu istället äta oss till en för tidig död. Allt tack vare skitmat – snabba kolhydrater.

Om inte förbud är rätt väg att gå, så kanske utbildning är det. Kanske bör skolan arbeta ännu mer med utbildning kring sockrets skadliga verkan bredvid utökad tid för gymnastik? Måhända bör samhället som sådant arbeta hårdare med kampanjer kring skadlig mat, än vad som görs i dagsläget? Kanske är det en balans kring alla dessa saker, mer motion, förbud, preventivt tänkande och utbildning som kan bromsa det lavinartade epidemi av diabetes och fetma som sprider sig som en löpeld i samhället. Svaret är lika lite enkelt, som det är självklart.

Vad som dock är självklart är att något måste göras. För vi blir allt fetare, allt sjukare. Och boven i dramat är den skitmat vi för ett par hundra år sedan såg som ett mirakelmedel.

Mer rörelseglädje (och mindre socker!) åt folket!

° ° °

TAGGAR: KRÖNIKA , KOSTHÅLLNING , HÄLSA , AVINDELL
Feta hälsningar
Klaus
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Yippiii, idag har jag massor av läsning, tack vänner!

En sak som slår mig när det gäller "hur människor levde förr" är att förr hade man en medellivslängd kring 30-40 år. Brist på vitaminer? Brist på ICA runt grotthörnet?
I huset där vi bor finns 2 damer där båda är 97 år gamla och helt klara i knoppen. Båda är stadsbor och har följt och levt parallellt med ICA's utveckling utan att ha tagit någon synlig skada. Nästa gång jag träffar någon av dessa damer nere på gatan, då ska jag fråga vad har dom ätit, respektive "syndat" med under så många år. Den ena bakar egna kakor & bullar, det vet jag redan eftersom hon bjöd oss på kaffe för ett par år sen. Bordet var överfull av sockerhaltiga frestelser!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Öppnade länken till "hälsa som livsstil" och det 1:a man ser är reklam för "glukosamin" som undergörare mot artrit. OK, tänkte jag, här finns det mer att läsa, för visst har det slitit på skelettet... Var finns då glucosamin och hur hjälper den då mot artros. Ett svar hittade jag på 1177 vårdguiden:

Det finns inte några säkra belägg för att glukosamin hjälper mot artros... När det gäller människor är tyvärr undersökningarna inte positiva. Det har sålts i många år som kosttillskott, och registrerades som läkemedel då det fanns en del fakta som talade för att det skulle kunna lindra vid artros i knän. Men forskningen visar alltså att det inte stämmer.
Det finns en del risker med att äta glukosamin
  • Det aktiva innehållsämnet utvinns från skaldjur, varför personer med allergi mot skaldjur inte bör använda glukosamin
  • huvudvärk och dåsighet
  • symtom från mage och tarm
  • utslag, klåda och hudrodnad
  • Hos personer med diabetes kan sockervärdena försämras. Hur det fungerar tillsammans med andra läkemedel är inte känt.

[YOUTUBE]9-JCbcsskYs[/YOUTUBE]
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag fick ett mail från Lidl idag.

Hej !

Tack för din fråga! Vi uppskattar att du intresserar dig för våra produkter.

Det har brustit i våra procceser vilket har lett till fel information på vår Falukorvsförpackning, den innehåller 4g/100g kolhydrater och inte 0,4g.

Vi ber om ursäkt och hoppas att du har överseende med det inträffade.


Få se om det blir någon ändring! Det är faktiskt stor skillnad på 0,4g och 4g.


Jag visade mitt nyligen köpta baconpaket på Lidl som såg ut att ha en intressant bajsliknande tillsats. "Hälsa från mig i kassan så slipper du betala för ett ersättningspaket" sa chefen och verkade inte det minsta förvånad. "Sådant händer" sa han bara.

Jappe
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Hej Jappe ta en bild på bacon och skicka det med mail till Lidls kundtjänst så kommer du få rabattsheck och ursäkt.
Jag skickade bild på sallad som skulle va sköljd och färdig att äta men det fanns bladlus och jord på ett salladsblad ... vi fick 200kr rabattsheck.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Resan fortsätter! Jag skulle inte väga mig förrän på fredag, men efter att ha testat ICA's "rågbröd fyra korn" och 2 glas vitt vin efter lyckad kabelomläggning från Truma (diesel) värmaren, jag var tvungen att ställa mig på vågen. -0,2 kg trots brödets 32g kolhydrater...

Det fungerar bra med LCHF, lite mycket äggätande bara, men det är OK än så länge. En favorit är dock ost i alla dess former, speciellt Parmigiano-Reggiano, pecorino och andra hårdostar. Bara att tärna några bitar och ha det framme när det krisar till mellan måltider. Om det är rätt eller fel, det kommer att visa sig på fredagsvågen. Just nu -1,4 kg sen september-start!
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Vi testade denna LCHF rätt i dag, mycket gott, bara sallad till.
Men visst saknade jag potatis, kanske gått bättre med skivad stekt Aubergine eller Jojjekål,
(kokta brysselkål, sedan stekta med min kryddblandning, Italiensk/Fransk salladskryddblandning.).
fick tips om att rulla brysselkålen i skalade sesamfrö innan stekning.
Skall testa det nästa gång.

Var jag köper kryddor finns HÄR

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Ser väldigt gott ut G&J, med rätt kryddor kan det lätt bli en lättlagad favorit. Idag testade vi blomkålspuré med färdigmarinerade spareribs som vi vill varna för. Köp aldrig färdigmarinerat, smakade SOCKER för hela slanten. Aldrig mer att någon annan ska krydda min mat! Blomkålspuré däremot var en höjdare, och som sagt allt hänger på kryddor (2 rostade vitlöksklyftor + en nypa persilja = perfekt äktenskap).

Ikväll har jag beställt "fiberhusk" (vad det nu kan vara för något) från iApotek som hade bästa pris, dessutom fraktfritt. Måste säga att min brödbakning kanske har fått en chans i.o.m. att fiberhusk kan "jäsa". Målsättningen är få fram en HBK-surdegsfralla som heter duga. Steg 2 blir att posta HBK-frallan till Jappe som tack för hans ihärdighet. ...eller varför inte åka hem till honom en fredag kväll med en pava torrt och varsin ostbit till HBK-100%-LCHF-fralla? Nu har jag skaffat mig en utmaning, yes, något riktigt roligt att se fram emot!!!

Känner mig faktiskt en aning piggare sen inträdet i LCHF världen, återstår att se om det håller i sig...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Äntligen fredag med morgonvägning och massor positiva förhoppningar efter en dryg vecka med LCHF "i Jappes spår"! Jodå, det blev -0,2 på vågen idag med, med andra ord minskning med ca 1,5 kg/vecka. BRA! Jappes LCHF-teori håller, men nu kommer dagens trevligaste:

Göteborgs blodgivarcentral Droppen's "blodsugare", en trevlig tjej i ung ålder, kunde meddela att jag hade perfekt blodtryck och att jag har bidragit till 210 människors blodtransfusioner under mina blodgivningsår med 70 blodtappningar (som det nu heter). Visst känner mig sig stolt över att tillhöra gänget frivilliga som bidrar med egna bloddroppar till sina medmänniskor. "Häng med" skulle TV-Aschberg säga...

Kände mig så stolt över resultatet idag att det blev raka spåret med min bästa jobbar & blodgivarkompis till John Scott på Linnégatan (granne till Linnégatan 40 där Jappe är uppvuxen). Och vad hände där, ingenting jag borde bekänna här på HBK, en stor stark med dagens köttbullar och världens godaste brunsås till en gudomlig potatismos & lingon! Finfint, ja, jag som kör stenhårt med LCHF, hmmm. Jappe var är du? Ös på bara...

Nu är det som det är. Jag vet att LCHF ger resultat så det är bara att fortsätta kämpa vidare. Bra blodtryck och bra blodvärden är inte fy skam efter en dryg veckas ansträngningar. Det är bara att fortsätta och ett liv med lite sundare vanor (& snedsteg med ovanor bara på helgerna!!!)...
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag fuskar någon gång i månaden. Jag äter tårta och vanlig mat när det är födelsedag. Men väldigt lite .Men magen blir tokig.så jag får spinga på toa ofta .Beror kanske på att jag är socker fri och inget söt behov, mvh .Håkan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Igår började en ny vecka, men vikten står helt stilla. Proteinbrödet har löst många problem men osten ÄR fet (fettet smakar gott). Hjärnan har äntligen börjat fatta att det är omöjligt att gå-ner-i-vikt med massor av kalorier...

Vi motionerar varje dag och har väldigt bra kondition, men som någon nämnt tidigare, det ÄR fullständigt omöjligt att motionera bort allt man stoppar i sig. Då skulle man behöva vara i rörelse hela tiden för att inte hinna med att stoppa i sig alla dessa kalorier.

En annan bov i mitt fall är vin. En "dold" kalorikälla som man lätt förtränger eftersom den ingår i "belöningssystemet". Såg just ett reportage från England om senaste riktlinjer för intag av alkoholhaltiga drycker. Nu får jag hålla mig till en flaska vin i veckan (helst rött, trots att jag gillar vitt). Männen har alltså hamnat på samma nivå som kvinnorna med ca 140 ml alkohol/v. En öldrickare t.ex. bör inte konsumera mer än max 3,5 liter öl/veckan, OBS i öllandet England(!). Motiveringen i det här fallet handlar inte om kalorier längre utan konstaterat samband mellan alkohol och cancer. Det må vara så men jag har bestämt mig att hålla mig till det dubbla, dvs. 2 flaskor vitt i veckan (då blir det en helvit vecka)!

riktlinjer.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag tror att proteinbrödet kan vara en stor bov här. Ris, pasta och potäter är lätt att ta bort men bröd är värre. S.k. lowcarb-bröd fuskas det mycket med och innehållsförteckningarna har redovisat helt felaktiga kolhydratvärden i vissa fall. Bedrägeri kallas sådant utanför livsmedelsvärlden!

Ibland vill jag ha pålägget på någon sorts bröd och då har jag använt tunna smörgåsrån med 2g kolhydrater per skiva. Gott med smör och ost!

Bregott och liknande smörblandningar har ansetts vara en bra fettkälla men har på senare tid börjat ifrågasättas på grund av rapsoljeinnehållet. Det finns goda och mindre goda rapsoljor! Bekämpningsmedel, t.o.m. glyfosat kan tydligen finnas i den rapsolja som används. Väldigt svårt att få klara besked på den punkten. Dålig rapsolja är billig och med tanke på vissa preferenser hos tillverkarna så blir i alla fall min slutsats klar. Jag håller mig till smör. Möjligen kan Bregotts olivoljevariant vara mindre giftig; jag ska försöka få fram en hederlig innehållsförteckning.

Viktnedgången störs ibland av "platåuppehållen", inget konstigt med det.

Jappe
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Re: Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Föreställ dig att du levde för några tusen år sedan!

Du blir hungrig och kliver ut ur grottan för att leta föda. Inga ICA- eller Konsumaffärer någonstans, inga restauranger, inte ens någon simpel hamburgerbar.

Du är tvungen att hitta naturlig föda och då gäller ägg, kött, fisk och grönsaker. Ägg, kött och fisk fanns i överflöd, inga problem att föda familjen. Vad gäller grönsaker så vet jag inte vad dom åt på den tiden men det fanns säkert sådant att tillgå i naturen också.

Efter en god middag lutar du dig tillbaka och börjar fundera på någon söt dessert så du kliver ut ur grottan igen för att försöka robba honung från något bisamhälle och efter en massa krångel så lyckas du ta dig tillbaka till grottan, visserligen full med bistick men vid liv och medförandes lite honung. Svårigheten att komma åt denna delikatess var väldigt stor vid den här tiden så honung serveras egentligen bara vid särskilt högtidliga tillfällen. Totalintaget kolhydrater per år blir alltså nästan noll för människorna på den tiden.

Konklusion!

Människans matsmältningssystem är inte på något vis anpassat för dagens enorma, närmast abnorma kolhydratintag. Därav alla moderna sjukdomar, hjärtinfarkt, diabetes (sockersjuka), högt blodtryck för att inte tala om alla inflammatoriska sjukdomar i mag- tarmsystemet, delvis orsakade av de moderna spannmålsprodukterna fulla av kolhydrater och gluten. Gluten är inte alls lika oskyldigt som många tror! Jag har skrivit om det i LCHF-tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/467729

Om gluten: https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Jappe

Psst. Läkemedelsföretagen tjänar miljarder dollar på människans överdrivna sockerintag. Storsäljarna insulin och statiner hade inte behövts om människan hade ätit en för människan väl anpassad kost och där ingår inte kolhydrater!

Sjukhusen hade fått helt andra patientgrupper. Färre cancerfall, ingen sockersjuka, få hjärtåkommor. Enda nackdelen: arbetslösheten hade ökat för sjukvårdspersonal.

Läkemedelsföretagen älskar hamburgare och CocaCola!!

Ett litet boktips till er alla, som handlar om det Jappe tar upp.
MYCKET läsvärd :)

(tog bara första länken, boken finns såklart på många andra ställen)

https://www.storytel.se/books/36422-Charmen-med-tarmen-Allt-om-ett-av-kroppens-mest-underskattade-organ?gclid=Cj0KCQjwgIPOBRDnARIsAHA1X3RfDzVziJD58TdYvJ2YKlD5nsiqHWE0Qd0bEAhWGOpC1OQr6a7XFkgaAvQvEALw_wcB
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Hej Jappe ta en bild på bacon och skicka det med mail till Lidls kundtjänst så kommer du få rabattsheck och ursäkt.
Jag skickade bild på sallad som skulle va sköljd och färdig att äta men det fanns bladlus och jord på ett salladsblad ... vi fick 200kr rabattsheck.

Jag fick bara 50 spänn. :mad:

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det är bara smör som gäller och olivolja (s.k. kallpressad "Virgin").

Frågade Spanjoren som övergått från att vara bonde till restaurangägare:
- var hittar jag äkta Spanskt kallpressad olivolja?

Han svarade:
- i Saudiarabien

Förklaring: Saudier köper upp allt och betalar det rätta priset! Vi andra får nöja oss med 60-80:-/litern för s.k. "Virgin" olja.

Pizzasuget kan lindras med en skiva Gouda (Lidl) med lite Pesto Roso (tomat) och 2 skivor kokt skinka (ICA eller Lidl) + lite oregano. Sätt in den bottenlösa "pizza"-surrogatet i micro 15 sekunder och njut. Ska räkna ut kalorier så småningom, men det känns betydligt lättare än riktig pizza. Nej, numera är vetemjöl bara ett minne blott! Ska testa smörgåskex med 2g kolhydrater...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen