• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åskskydd elektronik - ej husbil

F

F.d. 52943

Guest
Funderar på att försöka skydda hemmets elektronik mot strömspikar från åsknedslag. Har förstått att skyddade grenuttag inte är särskilt effektiva, istället rekommenderas på flera siter inlednings/överspänningsskydd på inkommande elkabel I elcentralen.
Någon här som vet något om elektronikskydd? Priser? Effektivitet? Värt pengarna?
Vi har fiber, så teleledningsskydd sägs inte behövas.
:confused::confused::confused:
PS Vi bor numera i tätort utan luftledningar i husets närhet - när vi däremot bodde i Hindås hade vi ofta överspänningar och lärde oss den dyra vägen att alltid dra ut kontakterna när vi lämnade huset. Här har vi klarat oss ett antal år utan problem, men det vore skönt att slippa återstarta allting varje gång vi varit borta hemifrån.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Därför det går inte att svara på. Dels beror det på vilken kabel du har in i huset och vilken elcentral DZ eller normcentral och är det den sistnämnda så beror det på om där är plats i befintlig kapslingen eller inte. Tim priset är olika i landet och var du än bor så om du ringer fem elfirmor så får du fem priser. Skall du bo kvar länge i huset eller inte och göra denna investering? Eller räkna med att du kanske klarar dig, och skulle du ha otur igen så har du ju din hemförsäkring.
 

hanlu

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Linköping
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Hej.

Har installerat en 3-fas v10 compact-as i villan, efter att min kompis tappade många elektronik prylar efter ett nedslag i villa området.
Denna produkt blinkar grönt när den är oanvänd men vid åsknedslag så kopplas
fasen(erna) till nollan och skyddar din elektronik, efter detta har hänt skall den lysa rött och den skall bytas ut. Har även kvar mina gamla småskydd vid den dyra utrustningen. Finns att köpa på Ahlsell.

V10 Compact FS

mvh Hasse

ps kolla in på blitzortung.org för att se var åskan finns i nutid och även dåtid.
 

Bilagor

  • 2017-09-03 13.51.09.jpg
    2017-09-03 13.51.09.jpg
    1,2 MB · Visningar: 4
  • 2017-09-03 13.51.04.jpg
    2017-09-03 13.51.04.jpg
    1,2 MB · Visningar: 3
  • 2017-09-03 13.50.46.jpg
    2017-09-03 13.50.46.jpg
    1,3 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Se till att ha en backup på allt ni har digitalt som ej är kopplad till nätet sk offline backup, annat än om den råkar liggar på Google såklart:D
 
Toppen