• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El på färjor

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
För några år sedan var det en livlig debatt om lämpligheten att ansluta sig till el på färjor. Några menade att de fått skador på på elsystemet på grund av dålig elkvalité från båtens elsystem medan andra inte upplevt detta.
Finns det nyare erfarenheter av detta?

//Anders R

Jag är fullt medveten om att ett någorlunda välfyllt kylskåp håller temperaturen några timmar utan problem.
 
J

Jarn

Guest
Sv: El på färjor

Jag har läst att någon haft problem på färjorna för flera år sedan, bl.a. på Finnlines från Malmö.
Därför frågade jag för två år sedan hur det var och svaret jag fick var att det problemet var fixat och att de därefter inte haft några klagomål.
Efter det har jag åkt med husbilen där 5 - 6 gånger och varit ansluten till deras el utan problem.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: El på färjor

Har alltid el på Finnlines färjor både Nådendal - Kapellskär och Helsingfors - Travemünde tror det är säkrare än många campingar. Åker flera gånger per år sen 2003 aldrig haft något som helst bekymmer.
Till exempel Helsingfors - Travem räcker 28 timmar så man måste ha el och de flesta är kopplade.
Leif
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: El på färjor

aha, har dom alltså 220V uttag på bildäcket man kan ansluta sig på, är det något man beställer eller hur fungerar det rent praktiskt?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: El på färjor

Vi åkte Finnlines till Nådendal och vid incheckningen frågade de om man behövde ström. "Lägg då denna lapp i rutan" en stor blixt.. väl ombord så kom besättningen direkt med en sladdvinda så snart vi stod på plats. Ett vanligt uttag så det var bara att ansluta. Modernare fartyg skulle få problem med allt ombord om det var elspikar.
Vi hade inget problem i alla fall...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen