• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solcell visar 0 A

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har en Hymer med manöverpanel med beteckning LT13.
Elblock EBL213.
På panelen skall man kunna se hur mycket solcellerna laddar, men den visar o,oA, trots att solen skiner.
Bodelsbatteriet visar 14,8 Volt och 0,8 A.
Även om batterierna är fulladdade bör man väl kunna se hur mycket solcellerna ger.
Bodelsbatt. är 2x 160A solcellerna är 2st. 100 watt/styck
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: solcell visar 0 A

Beror på hur det är inkopplat.
På vår nya bil kan man inte se det men på vår gamla gick det.

Skillnaden är att på gamla var regulatorn inkopplad på elblocket, på nya bilen direkt på batteriet. Vad jag fått höra klara inte elblocken för många ampere.

Vi har nu 160W panel och på gamla 150W, vet inte var gränsen går men 10A läste jag nånstans.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: solcell visar 0 A

Tänk på elen som vatten.
Batteriet är vattentanken och solceller, generator mm är kranan som släpper på vatten.
Är tanken tom så är det bara att öppna kranarna och det fyller på i full fart. Vartefter det fyller går det långsammare (i vattentanken ska luften ur), så är det i batteriet också.
När tanken är full kan det inte rinna in mer (Ampere). När sedan batteriet (tanken) börjar tömmas så rinner det på igen.

Samma tanke gäller kabelarea. Högt flöde i grov slang, lite flöde funkar i klen slang.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: solcell visar 0 A

Tänk på elen som vatten.
Batteriet är vattentanken och solceller, generator mm är kranan som släpper på vatten.
Är tanken tom så är det bara att öppna kranarna och det fyller på i full fart. Vartefter det fyller går det långsammare (i vattentanken ska luften ur), så är det i batteriet också.
När tanken är full kan det inte rinna in mer (Ampere). När sedan batteriet (tanken) börjar tömmas så rinner det på igen.

Samma tanke gäller kabelarea. Högt flöde i grov slang, lite flöde funkar i klen slang.

Tänk även spänningen som en höjd och strömmen som rördim.
Ju högra höjd desto större spänning(Volt).
Ju större rördim. desto större ström(A).
//Arne B
 
Toppen