• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvägar med Sygic.

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vi har nu rullat några veckor i Norrland och Lofoten. Vi använder två GPS:er. Sygic på en ipad mini och en Garmin. Båda inställda på samma sätt, bara grusvägar som undvikanden. Vid flera tillfällen väljer Sygic en betydligt längre väg. Senast idag åkte vi från Lycksele till Sollefteå. Sygic tyckte att vi skulle åka via Umeå och då blir det 36 mil cirka. Garmin ville att vi skulle åka via Åsele och Junsele 22 mil cirka. En stor skillnad. Givetvis följde vi Garmin och fick en fin resa. Har försökt att hitta något konstigt i Sygics inställningar men hittar inget. Så här det varit ett antal dagsrutter. Konstigt.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Omvägar med Sygic.

Har du kollat så att Sygic inte väljer bort vägar med vägarbeten? Det hände oss på väg upp till Narvik där Sygic ville att vi skulle ta vägen via Kilpisjärvi stället för E10:an då det var vägarbete mellan Kiruna och Abisko.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Omvägar med Sygic.

Jo, har kollat det också. Men det är svårt att veta om det finns gammal info kvar som spökar. Vi jämförde innan vi lämnade Lycksele med Trafikverkets karta om vägarbeten.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Omvägar med Sygic.

Jag kanske har fel inställningar. Sygic betedde sig på,samma sätt på vår rutt mellan Arjeplog och Lycksele. Garmin och Sygic är i alla fall osams om vägvalet. Även just nu när jag tittar på rutten Sollefteå - Axmar blir det olika vägval.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Omvägar med Sygic.

Jag håller med om att Sygic väljer fel väg, ofta.

Mer regel än undantag att Sygic inte väljer den bästa vägen. Antingen kostigar eller långa omvägar.

Upplevde att den funkade bättre i Tyskland.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Omvägar med Sygic.

Om man inte är uppkopplad så visas väl inte vägarbeten od?
Det är inget ovanligt att man får olika vägval.
Vi åkte till Spanien i sällskap med en annan HB. Vi hade likadana navigatorer, Navigon, samma uppdatering, samma inställningar och samma kartor.
De visade olika vägval ett otal gånger av någon anledning.
Det verkar vara slumpmässigt det där.
 
Toppen