• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trög Läsplatta

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har en Samsung 10,1 läsplatta som har blivit ganska seg. Har ett extra minneskort och en hel massa Googles program installerade (sker ju automatiskt) som man inte har någon nytta av.
Hur rensar man plattan från "skit"?? Är det bara att koppla den till en dator och "operera" ut det man inte vill ha, naturligtvis med en viss försiktighet.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Se till att den är synkad mot google. Sedan, inställningar, allmänt, säkerhetskopiera och återställ, se till du har bockat i säkerhetskopiera data och automatisk återställning. Välj återställning till fabriksdata,välj återställ enhet sedan kör den själv och dina appar, mail, privat data kommer tillbaka men plattan är i nyskick och borde bli så snabb som den var när den var ny.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Re: Trög Läsplatta

Se till att den är synkad mot google. Sedan, inställningar, allmänt, säkerhetskopiera och återställ, se till du har bockat i säkerhetskopiera data och automatisk återställning. Välj återställning till fabriksdata,välj återställ enhet sedan kör den själv och dina appar, mail, privat data kommer tillbaka men plattan är i nyskick och borde bli så snabb som den var när den var ny.

Håller med boanke, en rejäl omstart, android behöver det ibland.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Trög Läsplatta

Har en Samsung 10,1 läsplatta som har blivit ganska seg. Har ett extra minneskort och en hel massa Googles program installerade (sker ju automatiskt) som man inte har någon nytta av.
Hur rensar man plattan från "skit"?? Är det bara att koppla den till en dator och "operera" ut det man inte vill ha, naturligtvis med en viss försiktighet.

Låt plattan ladda ur sig helt, så den slocknar av sig själv. Ladda därefter den till 100% innan du drar ur kabeln. Använd ej plattan under laddning.

Detta kan hjälpa.
Även vissa rensappar som någon nämnt hjälper men de "räddar" inte din platta om du har för mycket "junk" i den men rensar lite onödigt.

Nästa steg är en ordentlig återställning. Samsung är enkla att återställa. Tänk på att spara det du vill ha kvar.

Även att tänka på är att plattorna har en viss livslängd och blir tyvärr med tiden "slöa" om du gör som jag och köpt Lenovos flaggskepp...den är slö från början:(
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trög Läsplatta

Har nu gjort en fabriksåterställning av plattan och det gick bra.
Det krävs ju lite handpåläggning i efterhand men det är bra så får man uppdatera och sålla i apparna. Plattan är som ny.:):)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trög Läsplatta

En fundering så här i efterhand. Googles installerar ju appar automatiskt. Kan man stoppa de man inte använder för uppdatering?? Jag vet att man kan ha manuell uppdatering på men jag skulle vilja spärra "skiten" så dom inte uppdaterar sig o tar kraft.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Trög Läsplatta

Jag använder en app som heter disable bloatware hideapps. Mellan 10 och 20 appar har avaktiverat med den. Den använder androids egen funktion för avaktivering.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Trög Läsplatta

Man får ganska mycket hjälp av att tömma cache minnet. Antingen per app eller gå in på lagring och ta bort cachen från alla.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Re: Sv: Trög Läsplatta

En fundering så här i efterhand. Googles installerar ju appar automatiskt. Kan man stoppa de man inte använder för uppdatering?? Jag vet att man kan ha manuell uppdatering på men jag skulle vilja spärra "skiten" så dom inte uppdaterar sig o tar kraft.

Avinstallera dom.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Trög Läsplatta

En fundering så här i efterhand. Googles installerar ju appar automatiskt. Kan man stoppa de man inte använder för uppdatering?? Jag vet att man kan ha manuell uppdatering på men jag skulle vilja spärra "skiten" så dom inte uppdaterar sig o tar kraft.

Om du öppnar Google Play kan du ställa in detta, klicka på de horisontella linjerna uppe till vänster och sedan Inställningar...
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Trög Läsplatta

Om du öppnar Google Play kan du ställa in detta, klicka på de horisontella linjerna uppe till vänster och sedan Inställningar...

Det går väl inte att spärra Googles appar från att uppdatera där?
Det är väl bara en generell inställning om appar ska uppdateras automatiskt eller inte?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trög Läsplatta

Det går väl inte att spärra Googles appar från att uppdatera där?
Det är väl bara en generell inställning om appar ska uppdateras automatiskt eller inte?

Då stoppar du ju den automatiska uppdateringen som startar annars så fort du slår på plattan. Innan jag rensade min tog det ca 20 minuter innan jag kunde felfritt börja använda den innan allt var uppdaterat. Nu får man en fråga bara.
Så funkar det för mig vart fall än så länge.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Gäller det appar från Google och Samsung ?
I så fall går det att välja avaktivera, sedan tar telefonen bort alla uppdateringar för vald app och den kommer inte mer att uppdateras eller visa sig på skärmen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trög Läsplatta

Var in och testade att avinstallera Google Foto. Det gick inte den ligger fortfarande kvar och jag får frågan om jag vill "öppna" eller "uppdatera".
Detta gjorde jag nyss på en Samsung telefon, och det fungerar exakt likadant på Samsung Galaxy plattan. Det som installeras via Googles kan du inte ta bort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trög Läsplatta

Det finnes ingen offisiell standard måte å fjerne de apper som er med fra produsenten, men det er ikke umulig - om en har root aksess er det enkelt, uten dette er det mye mer problematisk og oftest kommer en ikke lengre enn til disable slik at de ikke startes eller oppdateres. Grunnen er hvor i systemet filene er installert.
 
Toppen