• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteribyte

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har en Solifer (LMC) T721 med Reich eBasic block. Enligt specen är max laddström 20A och max kapacitet 200Ah. Det finns möjlighet att koppla om mellan WET och GEL-batteri. Nu till mina frågor:
1. Är det ok att koppla in 2 st 100Ah batterier eller ligger man för nära gränsen? Kanske bättre med 2x95 Ah?
2. Fungerar GEL-läget ok till AGM? Jag vet ju att det inte är samma batterikonstruktion.

Tack på förhand!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kan bara svara på en fråga och det är hur jag gjort. Jag bytade för ett kort tag sedan batterier i våran husbil från några global som enligt Globals hemsida skulle vara AGM till Biltemas AGM. Våran EBL stod på vanliga batterier och inte på Gel, jag lät den stå kvar på det läget med dom nya batterierna. Misstänker att dom hade suttit i länge, vi har haft bilen i tre år och dom har fungerat bra tills nyligen men nu var det ett som blev ljummet när det laddades och inte höll strömmen så länge så det var dags för byte.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte

Tack för input!

En ytterligare fråga till er som kompletterat med ett andra batteri och bilen inte haft någon förberedd plats: Original bodelsbatteriet sitter i en plåtbrunn. Vad är acceptabelt? Räcker det att såga ur övre golvet bredvid orignalet under soffan, låta batteriet stå på en isolering samt förankra med remmar? Är det t om ok att ställa det på övre golvet om det får plats? (Jag har dubbelgolv, och ja jag måste se upp så ingen golvvärme går där :))
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har två batterier originalmonterade mellan över och undergolv. Ett tredje i en batterilåda från Biltema som är skruvad i övergolvet under en soffa i direkt närhet till dom andra två. Dom är kopplade diagonalt, laddar tvärtemot var jag tar ut strömmen. Kopplade med korta tjocka kablar med krimpta kabelskor. Att batteriet sitter i en plåt brunn ser jag inte som något problem då AGM är täta batterier utan flytande syra.
 
Toppen