• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell + 2xbatteri med Schaudt EBL 220-2!

F

F.d. 27393

Guest
Hej!
Äger en Frankia 670 ed 2005 års modell. Är mycket nöjd med husbilen men funderar nu på att sätta in solceller 160 W i kombination med 2x80ah GEL batteri. Pratat med Bengt i Örkelljunga om installationen och mottagit en offert. Bilen har en Schaudt ebl 220-2 central med styrning på laddning till både bodel och bildel med 95 ah syra i bodelen idag. Manöverpanel är "ej lcd". Allt funkar kalas.

Efter blev jag lite osäker på vad den klarar av samt om den har support för GEL mm (finns ju ett läge på centralen för det). På vinst och förlust mailade jag Frankia och fick idag svar. Det jag kommit fram till hittills:

* För att laddare och panel ska fungera som innan bör jag byta till en LRM1218 Solar Regulator med tempmätare i mitt paket någon som testat denna?
* Frankia hävdar att jag måste ha en laddare (central till) liknande den jag har om jag ska ha 2 st batteri vilket skulle kosta en saftig summa?
* Om jag inte gör det utan kör på LRM1218 endast vad händer då?


Känns lite tungt nu är nästa sugen på skippa det och köra på det man har det fungerar klanderfritt. Vill inte ha en massa strul...:)

Mvh
Jens
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solcell + 2xbatteri med Schaudt EBL 220-2!

Jag har tre solcellspaneler och fyra batterier. Funkar bra med en CTek Dual 250s och SmartPass.
Varför du ska behöva en extra "central" till fattar jag inte. De flesta har nog två batterier, så det ska inte vara några problem.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Solcell + 2xbatteri med Schaudt EBL 220-2!

Vi har 1 Solcellspanel och den vanliga 16A laddaren som trycker in energi i 4 st 95Ah. MPPT regulatorn laddar direkt på batterierna. Klen laddare o ingen Inverter borgar för att det aldrig blir någon strömrusning åt något håll. Det känns som att batterierna mår bra av det. Vi har bara goda erfarenheter och mycket gott om ström, sommar som vinter, hälsar Björn
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Solcell + 2xbatteri med Schaudt EBL 220-2!

Har 2 90AH batterier som bodelsbatterier. Kör på originalladdaren. De rekommenderar en extra 18A laddare, men det räcker bra med originalladdaren. Står man med ström så är det trots allt över natten och det brukar räcka att toppa upp batterierna.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Solcell + 2xbatteri med Schaudt EBL 220-2!

Det viktiga är att du har en riktig reglering på solcellerna så att inte batterierna blir överladdade. Med bara orginalladdaren tar det bara längre tid att ladda upp 2 batterier
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solcell + 2xbatteri med Schaudt EBL 220-2!

Har en solpanel på 100W, kopplat till:
Enkel Schaudt LR 1812, kopplat till:
Schaudt EBL 220-2, kopplat till:
Schaudt DT 220 panel som visar status på allt i original.

Startbatteri 90 Ah, höll i 10 år.
2 st bodelsbatteri á 90 Ah, (effektivt 144 Ah), håller än.

Minst 90-100% laddat efter en dags laddning, utan el.
 
Toppen