• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Nu har jag testat unlimitid i en vecka och det fungerar hur bra som helst.
Nu spelar det ingen roll att mottagningen på radio och tv är dålig.
Kör bluetooth till bilradion från telefonen och chromecast till tv, ser då samma kanaler som hemma ☺
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Tele 2:s app har en del att önska då den hela tiden medger "att ett fel har inträffat" när man ska gå vidare för att se t ex dataförbrukning.

En bra sak är då att det går att skicka ett textmeddelande till 72661 med texten "data" och därmed få reda på sin dataförbrukning. Får då reda både på den svenska förbrukningen som den utländska.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Uppgifterna på mitt Tele2 säger att mitt pris är detsamma som ordinarie pris( utan avdragen rabatt)
När jag påpekat detta för tele 2 svarar dom bara att rabatten dras bort på fakturan. Har också skickat dom Mail om samma sak men dom besvarar inte mailet.
Ser det likadant ut hos övriga på era ”tele2”?
Bh
Rolf
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

För oss har rabatten alltid blivit avdragen på fakturen den sista varje månad.
Inga problem med tele 2 haft dem i många år nu. Alltid bra service o trevligt bemötande vid kontakt via chat eller telefon
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Jag tecknade abbet i mitten av förra månaden. Igår ringde de från Tele2 och undrade om jag var nöjd o s v och påpekade att jag inte använt Internet så mycket ( ca 4 GB av 30) så det skulle bli billigare om jag minskade antal GB.
Jag sa att det blir ändring på det när/om vi reser söderut.
Heder åt dom! :)
Samtidigt bjuder de på förra månadens faktura för jag tecknade det så sent.
Dubbelheder åt dom.
Så skall man ta hand om sina kunder.
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Tele2, erfarenhet av mobilabonnemang Unlimited.
Erfarenheten baseras på 18 dagars resa utanför Sverige men inom EU/EES.

Bakgrund:
En timma TV-tittande med SVT Play och/eller TV4 Play via Internet förbrukar ca 1,4GB.
Förbrukningen vid TV-tittande kan minskas genom att i app:en begränsa förbrukningen till ca 0,4GB/timma. I detta fall måste telefonen eller läsplattan vara direktuppkopplad till Internet, inte via WiFi (router)eller internetdelning.
För att få en större TV-bild kan t.ex. läsplattan via en HDMI-adapter, HDMI-kabel kopplas till ordinarie TV:n och dess HDMI-ingång.
Anm.
Om du har ett mobilabonnemang med Unlimited och befinner dig inom Sverige, då kan du koppla upp dig via husbilens router med möjlighet till förstärkt signal via en extern antenn. Förbrukningen spelar ingen roll i det läget.

En timmas lyssnande på Web-radio förbrukar ca 0,150GB.
Via en app för web-radio kan du lyssna på svenska eller utländska radiokanaler och t.ex. även ditt lokala P4-program var du än befinner dig bara det finns mobiltäckning.

Förbrukning:
En vanlig förbrukning kan vara:
Radio, under resa och ytterligare lyssnande, 5tim x 0,15GB = 0,75GB/dag.
TV, nyhetsprogram 2 x 0,5tim, 2 x en timmas-program = 3tim x 0,4GB = 1,2GB
Övrigt, surf, mail mm.

Tittar-, lyssnar- och surfvanor varierar från person till person men en dygnsförbrukning på ca 2GB verkar inte vara otrolig.
Tele2-avtalet med Unlimited är begränsat till 30GB/mån utanför Sverige men inom EU/EES vilket enligt kalkylen med förbrukning/dygn skulle räcka i 2-3 veckor.
Tendensen är att allt fler funktioner som vi använder eller kommer att använda gör att dygnsförbrukningen kommer att stiga.

Ny kontakt med Tele2.
Jag avser att presentera ovanstående normalförbrukningskalkyl för Tele2 med målsättningen att få ytterligare ett alternativ i vårt avtal för mobilabonnemang, Unlimited med 60GB/mån att förbrukas utanför Sverige men inom EU/EES.
Att få utöka den maximala nyttjandetiden på 4 månader till 5 eller 6 månader utanför Sverige men inom EU/EES anser jag inte vara möjlig eftersom så gott som samtliga operatörer har antagit 4-månaders-regeln enligt EU-direktivet.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

...Unlimited med 60GB/mån att förbrukas utanför Sverige men inom EU/EES. Att få utöka den maximala nyttjandetiden på 4 månader till 5 eller 6 månader utanför Sverige men inom EU/EES anser jag inte vara möjlig eftersom så gott som samtliga operatörer har antagit 4-månaders-regeln enligt EU-direktivet.
Bra kämpat Robert! Vi går gärna över till Tele2 när dom höjer från 4 mån. till 6 månader (samma tid som vår utökade försäkring)! Innan dess är vi kvar hos den operatör som inte ser oss pensionärer som "skurkar" och missbrukare. Fr.o.m. 2018 (om bara 2 mån. drygt) gäller även något lägre roaming avgifter EU-operatörer emellan, ännu mer 2019...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Bra kämpat Robert! Vi går gärna över till Tele2 när dom höjer från 4 mån. till 6 månader (samma tid som vår utökade försäkring)! Innan dess är vi kvar hos den operatör som inte ser oss pensionärer som "skurkar" och missbrukare. Fr.o.m. 2018 (om bara 2 mån. drygt) gäller även något lägre roaming avgifter EU-operatörer emellan, ännu mer 2019...

Får ta det stegvis, först höjning av surfvolymen, därefter kan jag ju trycka på med hela(?) husbilsklubben.se i ryggen om att tiden utanför Sverige men inom EU/EES måste höjas.

En fråga:
Håller du med om att vi behöver ett alternativ med högre surfvolym?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

När vi hade Telenor med 50G och begränsat till 1Mbit så var det helt ok med vår förbrukning utomlands. Misstänker att play apparna gick ner i förbrukning och kvalite pga begränsningen för de buffrade inte så ofta. Har funderat på att leta upp en router till husbilen som man kan begränsa bandbredden vid streamad video för då skulle man nog uppnå samma reducering i förbrukningen.

Det vore väldigt bra med ett 60G alternativ till Unlimited.
Ser nu att vi i Sverige förbrukat c:a 120G senaste månaden med Unlimited.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Får ta det stegvis, först höjning av surfvolymen, därefter kan jag ju trycka på med hela(?) husbilsklubben.se i ryggen om att tiden utanför Sverige men inom EU/EES måste höjas. En fråga:
Håller du med om att vi behöver ett alternativ med högre surfvolym?
Vi överskrider sällan 20 GB surf utomlands, mycket beroende på att vi rör oss mycket mer "ute" än vad vi gör hemma i Sverige. När vi väl är hemma, då räcker mina nuvarande 40 GB inte långt. Jag måste köpa mer GB så fort vi har en kraftig (t.ex. iOS) uppdatering på mobiler & plattor. Vi har även backupp på alla våra appar så att om en platta går sönder, då tar vi mobilen och fortsätter resan. Tele2 obegränsat hemma ÄR toppen men som vi tyvärr inte har någon större glädje av just nu i livet...
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Bakgrund:
En timma TV-tittande med SVT Play och/eller TV4 Play via Internet förbrukar ca 1,4GB.
Förbrukningen vid TV-tittande kan minskas genom att i app:en begränsa förbrukningen till ca 0,4GB/timma. I detta fall måste telefonen eller läsplattan vara direktuppkopplad till Internet, inte via WiFi (router)eller internetdelning.
För att få en större TV-bild kan t.ex. läsplattan via en HDMI-adapter, HDMI-kabel kopplas till ordinarie TV:n och dess HDMI-ingång.

En nyfiken fråga. Var i appen ställer jag in begränsningen av förbrukningen?
Lennart
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Tv 4 play - Tryck på de tre strecken upp i vänstra hörnet, markera därefter på inställningar och där kan du nu ändra enligt önskemål.

SVT play - Tryck på hjärtat i nedre listen när du öppnat appen och därefter cirkeln upp i högra hörnet. Nu kan du ändra enligt dina önskemål.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Fick min första faktura från Tele2 i dag, har två abbonemang, båda står i mitt namn, har endast fått rabatten på det ena, vart vänder jag mig, kundtjänsten
kan inte hjälpa mig?
De hänvisar till HBK men kan inte någonstans hitta vart jag skall vända mig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Fick min första faktura från Tele2 i dag, har två abbonemang, båda står i mitt namn, har endast fått rabatten på det ena, vart vänder jag mig, kundtjänsten
kan inte hjälpa mig?
De hänvisar till HBK men kan inte någonstans hitta vart jag skall vända mig.

Har du beställt båda abonnemangen via vår web-shop på Tele2?
Det är enda vägen för att beställa och avgörande för rabatt eller ej.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Var lite trubbel vid beställningen eftersom vi hade Telenors familjeab. Ena kunde inte porteas av någon anledning.
Kan jag lägga in det på nytt i webbshoppen för att erhålla rabatten, abonnemanget finns ju redan?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Var lite trubbel vid beställningen eftersom vi hade Telenors familjeab. Ena kunde inte porteas av någon anledning.
Kan jag lägga in det på nytt i webbshoppen för att erhålla rabatten, abonnemanget finns ju redan?

Två vägar som slutar på samma ställe:
1.
Ring till kundtjänst och fråga hur de tycker du skall göra. Berätta om att husbilsklubben.se har en egen web-shop hos Tele2 och att du beställt abonnemang där tidigare.

2.
Gör en beställning via vår web-shop och ring sedan till Tele2 kundtjänst och be dem kolla din beställning och att det är ersättaren till det orabatterade abonnemanget. Det bevisar, om de inte tror dig i det första fallet, att du är medlem i husbilsklubben.se och har rätt till vår rabatt.

Jag hade startat med punkt 1.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Avtal med Tele2 för Mobil Kommunikation

Jag tecknade abbet i mitten av förra månaden. Igår ringde de från Tele2 och undrade om jag var nöjd o s v och påpekade att jag inte använt Internet så mycket ( ca 4 GB av 30) så det skulle bli billigare om jag minskade antal GB.
Jag sa att det blir ändring på det när/om vi reser söderut.
Heder åt dom! :)
Samtidigt bjuder de på förra månadens faktura för jag tecknade det så sent.
Dubbelheder åt dom.
Så skall man ta hand om sina kunder.
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:

Dubbelhedern tar jag tillbaka. Jag fick fakturan idag. De bjöd inte på förra månaden som de sa. Däremot behövde jag inte betala för hela månaden.
Det verkar vara dålig samordning, men jag kommer inte att bråka om det. Det gäller bara lite över 100:-, men jag kommer att nämna det om de ringer upp igen.
:cool:
 
Toppen