• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasdämpare uppfällbar säng fram

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Vår Hymer är nu tio år gammal och numera hjälps vi åt åt för att få upp sängen fram, när bilen var ny kunde man fälla upp sängen med en hand. Någon av er som bytt nyligen som kan upplysa om oss om vad ett byte kostat er?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasdämpare uppfällbar säng fram

Gassdempere er kule saker, og det finnes muligheter for regassing. Husk den fungerer som en sykkelpumpe med tett ventil. Oppspennt inne i en stålcylinder pumpes trykket opp til hva demperen skal ha. Det finnes som regel et Nm tall på demperen. Dette er 10 ganger den kraften som skal til for å trykke inn demperen litt, skulle tro det er relativt snille dempere under 500 Nm som hver da kan løfte 50 kg. Har selv nettopp byttet på en bakken på en hestetransport med 2 stykk 2000 Nm og fikk dempere som var en cm for lange - 200 kg løft for å få entret disse var en utfordring!
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Gasdämpare uppfällbar säng fram

Hej ;se inlägg ovan-nerfällbar säng-min bil är också en 614.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Gasdämpare uppfällbar säng fram

Vi har samma problem med översängen i en burstner 821 2004, sliter som djur när den skall. Kan man kanske ta något nummet på dom som sitter där och få likadana hoss lesjöfors?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Gasdämpare uppfällbar säng fram

Märkligt att ingen i hela Husbilsklubben har kunnat komma med mera detaljerade uppgifter om byte av dämpare på sängen fram i en helintegrerad, det borde väl vara ganska vanligt, eller hur?
Men för att hjälpa andra - jag har nu beställt nya originaldämpare från en TYSK Hymerhandlare*, priset för 2 st blev 141€ inkl. frakt och avgifter. Kraft = 2600 N numera istället för som tidigare 2400 N, skall bli skönt att slippa vrida ryggen av sig när sängen skall upp.
För monteringen tillkommer gott och väl en timmes verkstadsjobb har jag fått veta...

*är portad av Hymercenter i Ängelholm
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasdämpare uppfällbar säng fram

Normalt er gasdemperen uten belastning år sengen er helt oppe. Løsne låsingene på demperene og lås sengen i øvre stilling. Pill ut de gamle og inn de nye, sengen ned og monter låsningene igjen. Arbeidstid ikke mange minutter om en gjør allt rett. Men husk det er store krefter i spill, 260 kg for å trykke sammen demperen noen mm.
 
F

F.d. 53000

Guest
När jag bytte dämpare tog det inte en timme ,inga problem att göra det själv priset var för båda
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Re: Gasdämpare uppfällbar säng fram

När jag bytte dämpare tog det inte en timme ,inga problem att göra det själv priset var för båda

Då blev det billigare att skicka efter dem från Tyskland trots frakt och avgift, men tack i alla fall Knyttet!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I min Hymer är gaskolvarna också trötta.

Är det inget annat som måste/bör bytas när man ändå tar isär grejerna?

Jag har inte kikat så noga på arrangemanget men framändan på vår säng tyck bli lägre över tid samt gungar tydligt vid gropig väg.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Började i går att försöka ta bort en gasfjäder för att kunna se data på den. Det gick hyfsat att ta bort den men att sätta dit den igen var riktigt svårt. Man orkar inte trycka i hop den för hand och på vår bils så fick man bara på den när sängen var absolut i högsta läget så jag fick stå i förardörren och fippla med muttrarna under i från, hur det skall gå på andra sidan där man inte kan stå vete gudarna.
 

SteGus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
35551
Medlemskap
2024
Sv: Gasdämpare uppfällbar säng fram

Märkligt att ingen i hela Husbilsklubben har kunnat komma med mera detaljerade uppgifter om byte av dämpare på sängen fram i en helintegrerad, det borde väl vara ganska vanligt, eller hur?
Men för att hjälpa andra - jag har nu beställt nya originaldämpare från en TYSK Hymerhandlare*, priset för 2 st blev 141€ inkl. frakt och avgifter. Kraft = 2600 N numera istället för som tidigare 2400 N, skall bli skönt att slippa vrida ryggen av sig när sängen skall upp.
För monteringen tillkommer gott och väl en timmes verkstadsjobb har jag fått veta...

*är portad av Hymercenter i Ängelholm
Hej
Jag vore tacksam om du vill dela med dig om vad denna Hymerhandlare heter.
SteGus
937493@gmail.com
 
Toppen