• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

F

F.d. 29620

Guest
Ja, nu är jag här, äntligen! Dags att starta det här projektet!

Det blir nog en massa text och svårt att hänga med i första posten, jag har så mycket i huvudet att jag snubblar på mina egna tankar, att detta blir som en liten tankerensning. Var goda ha överseende så länge! ;)

Jag har lite val hur och när jag skall göra detta. Antingen gör jag hela jobbet jan feb med startdatum på resan 1 mars, eller så börjar jag nu, och har den färdig i november. Det jag oroar mig för är temp ändringar i jan feb, då jag har tillgång till en lagerlokal nattetid där jag kan jobba.

3_zpsntsmxsfg.jpg


Jag är konstnär, och planerar köra runt i sverige under 2-3 år och måla. (Timothy Atkins)

Efter mycket research och planering/drömmande så köpte jag nu i helgen en Renault Master från 2006 med 13000 mil på klockan. Kamrem bytt vid 10.000 och full servicebok. Säljaren var en dröm, 45 årig polis med 4 barn i villaområde som använt den som crossbuss sen dec 2015, kört 1700 mil med den. Såldes då frun inte ville ha den på parkeringen längre. Jag häm,tar den imorgon måndag.

Den är extra hög, 2.17 innuti, med fiberglastak. Perfekt för mig som vill kunna stå upp och måla därinne. Jag själv är 1.86.

Den har två inbuktningsskador på varje sida

1.jpg


2.jpg


43.jpg


5.jpg


eefa62ea_f712_4f5d_bf24_481ed887dfc6.jpg


Planen

Jag vill kunna använda bilen från -10 till +35 grader. (Sverige till Spanien)

Isolering ( xps) se förslag http://www.husbilsklubben.se/forums/t104366/

Golv tänkte jag isolera med 2 cm xps, sen bara köra 15 mm plywood som jag betsar/lackar. Alternativt är en skiva form moelven, jag tror det är det byggbilar brukar använda. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ywood/plywood-moelven-form-12x1200x2500mm-eco

God ventilation, två fläktar i taket, en fläkt i golvet. Maxxair

Fönster i bakdörrarna, samt sidodörren och på motsatt sida. Antingen från husvagnsskrot eller glasmästeri antar jag. Då blir det bonded oöppnigsbara, men jag hade gärna haft dubbelisolerade från en husvagnsskrot. Fönstrena måste vara helt klara, då jag vill kunna sitta i bilen och måla. Ingen tint!

Låsbar isolerad partiton som jag kan öppna upp 2/3 delar av. Det dubbla passagerarsätet kommer jag montera bak och fram, då jag kommer sitta där och måla på mitt staffli, och tänker inte plocka upp några liftare! Partitonen kommer vid stängt läge även kunna agera staffli för större tavlor om så önskas. Jag tänker mig att det blir dragspelsmekanism på partitonen, som på en duschkabin ungefär, och den låses på plats med två stålreglar, för ökad inbrottsäkerhet.

Fönstrena kommer ha galler på insidan för att avskräcka tjuvar. Dessa kommer jag kunna montera av ifall jag vill ha fri sikt.

På alla dörrar ska det svetsas låsbyglar för hänglås så jag kan låsa dem från insidan.

Sängen blir 90x200 eller 105x200, murphy bed stil, så jag kan fälla bort den helt på morgonen.

Taklucka 90x50 från bil, som man kan plocka av helt. också otintad för naturligt ljusinsläpp.

Solpanel 200 w med 90 AH Lifepo4 batteri plus allt vad det innebär i laddare och isolator osv

Mr Buddy propan värmare som kan köras från en stor gasoltub. Inte på natten och under god ventialtion så både kondens och co2 cirkuleras bort.

Kylskåp som körs på gas/12v

enkel gasolplatta.

köksfläkt/extraktion (kanske hemmabyggt, kanske köpe).

montera reservhjulet på ena bakdörren (sats)

Det blir kanske rörigt här, men jag ska göra upp en layout i sketchup när jag får tillfälle, så länge så lägger jag me en top down från illustrator. Den röda "gubben" är i skala, (axlar/huvud ovanifrån)

Untitled_1.jpg


Så, första steget är ju att rensa ut hela bilen, städa, plocka bort väggpaneler , stålpartition, och sen lägga golvet, isolera väggar och tak.

Jag tänkte mig som sagt eller xps, Här finns en länk till hur jag tänkt mig,

http://www.husbilsklubben.se/forums/t104366/ (inlägg 7)

Jag tittar på byggmax, men det kasnke finns bättre ställen?

https://www.byggmax.se/sök?filter.query=cellplast
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Väggskivorna som du ska ta bort, går det inte isolera bakom och sätta tillbaka dom?
finns ju mattor som används invändigt på båtar som man kan limma utanpå, ser snyggt ut och isolerar och blir fort färdigt
Din värmekälla ska du inte skaffa du måste ha en med skorsten, det är ju nätterna som är kallast vill du komma billigt undan kan du kanske hitta en gasolvärmare på husvagnskrot för luftburen värme, finns även äldre punktvärmare utan fläkt med bara ett hål i golvet insug och avgas. Sedan målar du i olja så bör du inte ha en öppen värmekälla med låga som kan antända något, det är väl en del terpentin i färgen och man måste väl rengöra i lösningsmedel.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jo, de där väggskivorna kommer det nog isoleras bakom och sen sättas tillbaka. Funderar lite på hur jag ska göra med beklädnad, men de kommer Def. Att användas! Antingen som grund till annat trä eller som du säger, beklä dem med högtalartyg.

Angående värmen så har jag inte bestämt mig helt hur jag ska göra, den där. Mr buddy kändes som en bra kompromiss på pris och funktion. Man har ju inte igång gasol värmare under natten ändå. Det finns en annan gasol värmare I England jag skulle vilja ha, propex heter den men den har slutat tillverkas. Ibland dyker den upp på eBay för ett par 100 pund. Det är den röda lilla modellen jag är ute efter.

Tackar!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Nej jag menade inte högtalartyg, utan sådan väggbeklädnad man använder i plastbåtar, skeppa marin har det på metervara.
Om jag inte haft igång min gasolvärmare på natten så hade jag frusit ihjäl, såklart har man igång värmen på natten oavsett sort! Man kan klara sej utan gasol med kompressorkylskåp och spritbrännare till spisen och dieselvärmare.
Gasolvärmare finns ju i sverige också används nog mest i förtält.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Nej jag menade inte högtalartyg, utan sådan väggbeklädnad man använder i plastbåtar, skeppa marin har det på metervara.
Om jag inte haft igång min gasolvärmare på natten så hade jag frusit ihjäl, såklart har man igång värmen på natten oavsett sort! Man kan klara sej utan gasol med kompressorkylskåp och spritbrännare till spisen och dieselvärmare.
Gasolvärmare finns ju i sverige också används nog mest i förtält.

Ok, är det som en plastmatta fast för väggen? Är det inte risk att det ser lite tattigt ut? (i motsats till högtalarmatta då, hehe!)

Har du nån spritbrännare du kan rekommendera?

Kompressorkylskåp kanske man kan hitta på en husvagnsskrot med ja. Jag försöker hålla lite i budgeten nu i början, så att det inte springer iväg. Jag kanske klara mig 6 månader med biltemas 1000 kr kylbox och en mr buddy heater för 1000, istället för ett kylskåp för 5000 och en webast för 6 direkt. Det hade ju varit skönt att slippa gasol!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Fundera en vända till. Det mesta verkar väl genomtänkt men värme o kyla kräver mer eftertanke, kolla på beprövade lösningar.

Du skriver -10 till +35... I minus 10 så krävs en dieselvärmare eller gasolvärmare, annars stelnar både fingrar och inspiration. Kolla på en skrot.

Biltemas kylbox kan kan i bästa fall få ner tempen med 20 grader. 35-20=15 grader. Det funkar inte i Spanien... dessutom drar det för mycket ström. Välj ett begagnat kompressorskåp på gasol.

Har du ritat in någon toaburk på din ritning?

Varför så rädd för gasol? Pannor o kylar är idag mycket säkra, tycker vi.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Yes, toa blir på public restrooms eller i nödfall en sån här och påsteknik!

Mayday Portable Camping Toilet Seat Lid Cover Survival Emergency Fit 5 G. Bucket | eBay

Jag har även planer på en dusch därinne.

Jag ska kika mer på det ja! Det här är ju ett bra pris för en värmare, 4600 ink frakt.

New AIR Top Heater PLANAR Diesel 2 kW 12v | eBay

Det verkar extremt komplicerat att installera dessa själv. Vad kostar det att få någon att göra det åt en?
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Njaa. Det finns en massa erfarenhet på detta forum. Det flesta håller nog med om att en PortaPotti är en mycket bättre lösning än påsen...

Värmaren tror jag på. Inte så knepig att installera. Luft in/ut, kraftig 12 voltskabel direkt från batteriet, sladd vinda för styrningen finns med, slang till pump och en enkel 10 litersdunk. Ljudisolera pumpen. 2 kW lan ge dig bastuvärme i bilen.

Duschen kan vara lämplig att ha på utsidan. Eller besök nämnda restroom... gör istället ett väl ventilerat skåp för toaburken, dieseldunken och annat som du inte vi ha i sängen.

Roligt att få följa ditt projekt, hälsar Björn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Om du tittar efter har han sålt mest ljuddämpare till värmare och det verkar inte följa med någon så det bör du nog skaffa utifrån en del på forumet.
Som sagt smågrejor kan klara sej från tull men inte större grejor, försök leta från eu-land snabbare frakt och inget strul med tull.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Njaa. Det finns en massa erfarenhet på detta forum. Det flesta håller nog med om att en PortaPotti är en mycket bättre lösning än påsen...

Värmaren tror jag på. Inte så knepig att installera. Luft in/ut, kraftig 12 voltskabel direkt från batteriet, sladd vinda för styrningen finns med, slang till pump och en enkel 10 litersdunk. Ljudisolera pumpen. 2 kW lan ge dig bastuvärme i bilen.

Duschen kan vara lämplig att ha på utsidan. Eller besök nämnda restroom... gör istället ett väl ventilerat skåp för toaburken, dieseldunken och annat som du inte vi ha i sängen.

Roligt att få följa ditt projekt, hälsar Björn


Hehe jag slänger mycket hellre en plastpåse så fort jag är klar än tömmer en portapotti med x antal kilo. Det är bara jag som kommer använda vanen så jag behöver inte skämmas för nåt!

Ja, kanske bara att bita ihop och lära mig, det är ju faktiskt därför jag gör det här projektet!

Jaså, jag trodde man ledde värmaren till biltanken, men man kan alltså även ha en separat dunk bara?

Duschen tänker jag ha i en låda, jag kommer lägga ut poster med alla mina idéer, så kan ni slita dem i stycken hehe! Det behövs nog, när man levt i sitt egna huvud med idéerna då länge, mann blir lätt hemmablind.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Om du tittar efter har han sålt mest ljuddämpare till värmare och det verkar inte följa med någon så det bör du nog skaffa utifrån en del på forumet.
Som sagt smågrejor kan klara sej från tull men inte större grejor, försök leta från eu-land snabbare frakt och inget strul med tull.

Hmm, eBay UK är väl tekniskt sätt fortfarande inom EU?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Noe en må passe på med ebay er å kontrollere avsenderland! Selv på de og uk utgavene finnes drøssevis med kinesere og amerikanere, disse kan lett føre til massive toll og moms regninger. Innenfor EU ingen problemer.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Värmaren finns i Ryssland. :)

Noe en må passe på med ebay er å kontrollere avsenderland! Selv på de og uk utgavene finnes drøssevis med kinesere og amerikanere, disse kan lett føre til massive toll og moms regninger. Innenfor EU ingen problemer.

Aha! Får kolla om det är nån tull från Ryssland, vad är det, bildelar? . Ert annat alternativ är att åka över till min morbror i England och köpa den där!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ursprungslandet är ju china, ryssen sitter nog lugnt och tar en liten avans på alla sålda saker som förmodligen säljs direkt från china.
Samma på tradera hemma man tror man beställer från stockholm så kommer det efter en månad från china och så villl de ha tull.
Blir ingen skillnad om du köper i england, även om de gått ur eu så har du ju två tullzoner att passera med ditt paket.
Värmare står det mycket skrivet om på forumet, och kan du ha gasol så kan du använda en gammal husvagn som donator till det mesta, jag utgår från att du är praktisk teknisk, fast den konstnärliga ådran brukar oftast inte finnas bland sånt folk??
Sen är det så att allt som säljs i båt respektive husbilsaffärer är mycket dyrare än det borde vara kommer ju ofta från china också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Fra England er det ikke tull og moms - ennå, blir når brexit er gjennomført. Russland er en annen sak, her må du regne med spedisjon og 25% moms - også andre tull avgifter kan være aktuelle. Mens jeg bodde i Sverige handlet jeg en del på tysk ebay og euro-dx. Gikk i china fellen en gang!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Den här finns från czec republic, 4900 kr. 13 liters tank med. Momsen är inga problem, då jag köper den på företaget.

Air Heater diesel PLANAR 2 kW 12V+Tank 13L

Så, nu körde jag hem damen till bagarmossen, och fick uppleva min första trafikstockning i stockholm. Så är det!

AJg märkte dock en udda sak när jag stod på tomgång och väntade. Hela vanen svajar/kränger till lite då och då, kanske med 4-6 sekunders mellanrum. Man känner det verkligen, som om nån puttar på bilen eller känner av den i sidled. Skitskumt, ingen aning om vad det kan vara, och förre ägaren hadealdirg märkt det,.

Problem nr två är att på bakdörrarna verkar det som att de nedre låsmekanismerna inte fungerar, båda hakarna som sitter i golvet är monterade neråt, och den lilla flärpen som sitter nedre i låset hänger löst. Blir att åtgärda det, då jag gärna vill ha det tätt där. Som det är nu skulle man nog kunna bryta upp dörren. Jag tar ett par bilder imorn!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen