Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Bygga och renovera husbil

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)
Gammal
HBK Medlem

Affezells avatar

Hemvist: Söderhamn
Ålder: 73
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-12, 21:46

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Jag har bara använt det i samband med fönsterbyte hemma och det sväller rejält!

Klarar man att spruta in mellanväggar utan att plåten buktar ut efteråt?
tanken är ju att panelerna är bortskruvade. Detta är ett alternativ jämfört med att anlita ebån dyr firma som skulle göra jobbet. Tror att denna satsen kostade 3000 kr.

Håller på med att bygga om en gammal Sprinter
Affe Zell

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Medlem

Storpontuss avatar

Hemvist: Haninge
Ålder: 59
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 06:22

Polyuretanskum (fogskum) sväller rejält. Ta därför upp rätt stora hål innåt bilen där det är utrymmen som fogskummet annars inte kan expandera i. tex balkar o dubbeplåt.

Skummet både härdar och expanderar pga luftens fuktighet. Om man sprutar in i en mer eller mindre stängd tex balk kommer skummet inte expandera där inne och isoleringseffekten minskar drastiskt. Kanske inte heller härda?

vattenduschspruta är därför bra, man kan både fukta ytan innan man sprutar skum och även direkt på det ohärdade skummet.

Fogskum blir ångtätt först vid tjockare lager, uppåt en 50mm och mer.

Jag använde en stekspade som jag slipat vass för att skära av det överflödiga skummet när det härdat. Funkade utmärkt.

M.v.h.

Pontus

Följande 2 användare säger Tack till Storpontus för detta inlägg:
Affezell (2017-09-13), bror.axelson (2017-09-13)
Gammal
HBK Medlem

bror.axelsons avatar

Hemvist: Järfälla
Ålder: 74
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 08:57

Kan man köpa detta skum i lösvikt där man blandar själv för det behov man har och vem säljer detta isf?

Följande Tackar bror.axelson för detta inlägg:
Affezell (2017-09-13)
Gammal
HBK Medlem

Affezells avatar

Hemvist: Söderhamn
Ålder: 73
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 10:13

Skall försöka hitta var det finns. När det var aktuellt för mig fanns det i olika behållarstorlekar

Håller på med att bygga om en gammal Sprinter
Affe Zell

Gammal
HBK Intresserad

Hemvist: Stockholm
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 10:32

Citat:
Jag har bara använt det i samband med fönsterbyte hemma och det sväller rejält!

Klarar man att spruta in mellanväggar utan att plåten buktar ut efteråt?
Man måste hitta det "slow rising", och det finns många som haft problem med att plåten buktar efteråt, så man får nog öva lite först!

Citat:
Ursprungligen postat av Affezell Visa inlägg
Såg på YouTube där man kunde köpa ett set för skum inkl allt plus spruta
Skall se om jag hittar länken. Som sagt tidigare var jag lite sent ute eftersom bygget redan påbörjats.
Citat:
Rörande värme så skulle jag verkligen rekommendera en vanlig gas Truma, med fläkt avslagen 0 i strömförbrukning och med fläkt på relativt låg < 0,5-1A.

Du som är kreativ och ska skapa målningar måste omgivningen vara A o O och det inkluderar tystnad.

Urenkelt att montera!

Måste tillägga, gasolkyl tänk en hel månad på en P11 för kyl och matlagning, med el ett konstant måste ladda, det finns saker som måste gå på el och saker som inte måste så tänker jag.

Själv har jag tillbringat merparten av mitt liv i en segelbåt med brist på el och en höjdpunkt i husbilen var just att slippa eljakten
Absolut, jag är öppen för alla förslag (som passa i budgeten!) Just Truma är jag osäker på då jag inte kollat upp dem,, skulle man kunna hitta begagnad på husvagnsskroten? Vad exakt för delar behöver jag därifrån? Om man tittar här tex, så känns det som att allt är väldigt uppdelat/isärmonterat. Min budget för värmaren är 5000 kr.

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/

En sån här tex?

https://www.blocket.se/malmo/Truma_v....htm?ca=11&w=3

eller från ebay?

TRUMATIC E2400 motorhome caravan camper gas heater complete with controller

Den verkar ju bra, enligt denna videon, och tyst med som du säger! Inom budgeten också!

https://www.youtube.com/watch?v=_YKnDl9MVDw

Citat:
Ursprungligen postat av Affezell Visa inlägg
tanken är ju att panelerna är bortskruvade. Detta är ett alternativ jämfört med att anlita ebån dyr firma som skulle göra jobbet. Tror att denna satsen kostade 3000 kr.
Precis, paneler borskruvade. De jag hittat på amazon och ebay, som räcker till en Sprinter, ligger på runt 600 dollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Storpontus Visa inlägg
Polyuretanskum (fogskum) sväller rejält. Ta därför upp rätt stora hål innåt bilen där det är utrymmen som fogskummet annars inte kan expandera i. tex balkar o dubbeplåt.

Skummet både härdar och expanderar pga luftens fuktighet. Om man sprutar in i en mer eller mindre stängd tex balk kommer skummet inte expandera där inne och isoleringseffekten minskar drastiskt. Kanske inte heller härda?

vattenduschspruta är därför bra, man kan både fukta ytan innan man sprutar skum och även direkt på det ohärdade skummet.

Fogskum blir ångtätt först vid tjockare lager, uppåt en 50mm och mer.

Jag använde en stekspade som jag slipat vass för att skära av det överflödiga skummet när det härdat. Funkade utmärkt.
Precis. Jag tror nog att i balkar hade jag inte kört skummet, utan polyestervadd eller liknande , och sen täckt metallen med något. Jag hade tänkt få det runt 5 cm tjockt.

Citat:
Ursprungligen postat av bror.axelson Visa inlägg
Kan man köpa detta skum i lösvikt där man blandar själv för det behov man har och vem säljer detta isf?
Nej, det kommer i två gastuber som man får munstycke/pistol med, samt skyddskläder.

High Density Spray Foam Insulation Kits, Handi Foam, (2) x 340 BF = 680 BF total | eBay

Handi-Flow Spray Foam Slow Rise (Cavity Fill) Insulation 2-43SR (P10760) | eBay

Spray Foam Insulation DIY Kit 1.75lb - 600 bd ft | eBay

Foam it 202 Spray Foam Insulation Kit | eBay

Den sista där, foam king, skulle jag undvikit, då den endast är är klassad som klass 3 "vapour retarder" alltså inte en fullgod ångspärr.

Det fins en uppsjö!

Innan jag påbörjar isolationen, så måste jag ju ha fönster, och tittar på begagnade från husvagnsskroten. Vissa av dem ser ej ut att vara kompletta, andra har bilder där de fortfarande sitter monterade på husvagnarna. Ni som handlat där, vad är tanken, att man monterar av dem själv?

Och vad behöver jag mer ha till tex ett sånt här fönster, och vart får jag tag på de delarna?

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/f...z-67x48-1.html

Det här tex ser mer komplett ut;

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/f...eitzd2307.html

Jag är mest sugen på att ha icke öppningsbara, då jag kommer ha taklucka och en maxxairfläkt för ventilation, samt en golv ventil.

Senast redigerad av tikoat1 den 2017-09-13 klockan 11:07.

Följande Tackar tikoat1 för detta inlägg:
Affezell (2017-09-13)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Håbo
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 11:15

Citat:
Ursprungligen postat av tikoat1 Visa inlägg
Absolut, jag är öppen för alla förslag (som passa i budgeten!) Just Truma är jag osäker på då jag inte kollat upp dem,, skulle man kunna hitta begagnad på husvagnsskroten? Vad exakt för delar behöver jag därifrån? Om man tittar här tex, så känns det som att allt är väldigt uppdelat/isärmonterat. Min budget för värmaren är 5000 kr.

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/

En sån här tex?

https://www.blocket.se/malmo/Truma_v....htm?ca=11&w=3

eller från ebay?

TRUMATIC E2400 motorhome caravan camper gas heater complete with controller

.
Nja, tänkte på den klassiska https://www.truma.com/se/se/produkte...uma-s3004.html

Måste finnas massor av dom på skrotarna både här och utomlands, en helt otroligt enkel och driftsäker konstruktion och en väl fungerade termostat. Fläkten är ett tillbehör dvs man kan köra den som kamin om man ej behöver luftcirkulation. Den finns i två storlekar du bör sikta på den mindre 3500 watt.

De nyaste tänder gasen automatiskt precis som nyare kylskåp men det är ingen måste grej.

Truma S3004 - holidayfritid

Följande Tackar mlaajanen för detta inlägg:
Affezell (2017-09-13)
Gammal
HBK Intresserad

Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 12:07

Citat:
Nja, tänkte på den klassiska https://www.truma.com/se/se/produkte...uma-s3004.html

Måste finnas massor av dom på skrotarna både här och utomlands, en helt otroligt enkel och driftsäker konstruktion och en väl fungerade termostat. Fläkten är ett tillbehör dvs man kan köra den som kamin om man ej behöver luftcirkulation. Den finns i två storlekar du bör sikta på den mindre 3500 watt.

De nyaste tänder gasen automatiskt precis som nyare kylskåp men det är ingen måste grej.

Truma S3004 - holidayfritid

Ok, tack! Här kan man får den billigare, 480 pund ink front. 5000 spänn ink moms. Nu blev det intressant!

Truma S3004 LPG Caravan & Motorhome Gas Heater

Det jag gillar med propexen är att man kan ha riktningsbar väremkälla med tuben. Jag planerar tillverka ett rudimentärt torkskåp under fläkten nämligen! (som också blir dusch!)

Senast redigerad av tikoat1 den 2017-09-13 klockan 22:06.

Gammal
HBK Medlem

Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 12:42

Citat:
Ok, tack! Här kan man får den billigare, 480 pund ink front. 5000 spänn ink moms. Nu blev det intressant!

Truma S3004 LPG Caravan & Motorhome Gas Heater

Det jag gillar med propexen är att man kan ha riktningsbar väremkälla med tuben. Jag planerar tillverka ett rudimentärt torkskåp under fläkten nämligen! (som ocså blir dusch!)
Men den måste finnas beggad på en husbilsskrot, skulle tro att de allra flesta äldre har en sådan.

Den fläktmotor som säljs separat kan du ha två utlopp från och såklart förgrena utanför också om du vill.

Följande 2 användare säger Tack till mlaajanen för detta inlägg:
Affezell (2017-09-13), tikoat1 (2017-09-13)
Gammal
HBK Referensgrupp

Kaehne4363s avatar

Hemvist: Danmark
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 21:12

Jeg undrer:

Bliver det aldrig nogle billeder,så man kan se hvordan projektet skrider frem?

Bygge tråde er efter min mening altid bedst med billeddokumentation.

Kaehne4363

Följande 2 användare säger Tack till Kaehne4363 för detta inlägg:
Affezell (2017-09-14), tikoat1 (2017-09-13)
Gammal
HBK Intresserad

Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 22:06

Citat:
Ursprungligen postat av Kaehne4363 Visa inlägg
Jeg undrer:

Bliver det aldrig nogle billeder,så man kan se hvordan projektet skrider frem?

Bygge tråde er efter min mening altid bedst med billeddokumentation.
Bygget påbörjas nån gång i nov, nu assimileras delar och information! Jag kommer dokumenterar hela bygget på youtube, och härinne, eftersom jag behöver eran hjälp!

Följande Tackar tikoat1 för detta inlägg:
Affezell (2017-09-14)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Kiruna
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-13, 22:21

Här har du en truma. Den senaste i deras serie. Men den är lite dyrare. https://www.blocket.se/stockholm/Tru....htm?ca=14&w=3
Köpte en likadan själv men gav 5000kr. Den pannan jag köpte hade inte elpatron. Elpatronen kan inte eftermonteras.
Ha det

Följande 2 användare säger Tack till peter nilsson för detta inlägg:
Affezell (2017-09-14), tikoat1 (2017-09-14)
Gammal
HBK Intresserad

Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-14, 10:41

Citat:
Ursprungligen postat av peter nilsson Visa inlägg
Här har du en truma. Den senaste i deras serie. Men den är lite dyrare. https://www.blocket.se/stockholm/Tru....htm?ca=14&w=3
Köpte en likadan själv men gav 5000kr. Den pannan jag köpte hade inte elpatron. Elpatronen kan inte eftermonteras.
Ha det
Tackar! Jag tror att den är lite overkill för mig, även om priset är bra så är den är dyr tyvärr!

Gammal
HBK Medlem

Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende) - 2017-09-14, 12:26

Citat:
Tackar! Jag tror att den är lite overkill för mig, även om priset är bra så är den är dyr tyvärr!
Jättebra pris speciellt som den har eldrift också, men om man plockat isär en vanlig Truma värmare en gång samt en Truma boiler(varmvattenberedare) så inser man att enkelhet inte är dumt och oftast resulterar i lång problemfri drift

OT men förstår inte varför inte det finns en motsvarande som även kan värmas från motorns kylsystem, då hade den varit riktigt COMBI.

Följande Tackar mlaajanen för detta inlägg:
bengtic (2017-09-14)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Bygga och renovera husbil

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Elschema Renault Master -05 Ragne Under Markisen 0 2012-04-28 14:44
Renault Master Tim & Ing-Marie Elförsörjning 4 2012-04-24 15:29
Avlastningsbord, Renault master BARRET Inredningstips 2 2009-08-23 12:23
Service på Renault Master TerjeM Sköt om Husbilen 2 2009-03-25 15:32
Renault Master Per & Pia Sköt om Husbilen 46 2008-10-27 20:56

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS