• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa plåtisen?

F

F.d. 54926

Guest
6 m.

Någorlunda diskret

Runt 500 000 i nypris.

Klara spanienvärme på sommaren.

Klara fjällenmiljö på vår/höst.

Sen vet någon ungefärliga mått under bakre sängen, lastutrymmet. Höjd & längd?
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bästa plåtisen?

Jag råder dig att kolla på Elmia-mässan. De flesta plåtisar är ganska lika på insidan och liknande mått. Höjden på bagagen kan skilja, pga sängarna monterade lite högre.
Bara ett par märken sticker ut lite extra (men kvalitet kostar)
Kolla också 6,36 i längd. Det skiljer så lite utvändigt, men har stor skillnad invändigt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bästa plåtisen?

Många vill satsa på 6 meter för att optimera eventuella kostnader i samband med längden (gäller även höjd på vissa ställen). Vi är mycket i Norge och åker gärna och ofta på olika färgor och just nu väntar på morgonfärga i Halsa för vidarefärd mot Kristiansund (färska bamseräkor) och lite makrillfiske på Atlanthavsveien.

Här kommer en liten fingervisning om prisskillnader mellan 6 meters längd och 6,01-7 meter. Vi betalar 109:- NOK för att ta oss över vattnet medan nästa längd kostar 250:- NOK o.s.v.. Inga stora pengar om man föredrar bättre komfort, men det är högst individuellt och man måste se hela bilden.

Större axelavstånd kan ge vissa problem bland Europas olika gupp-utföranden som kan vara av varierande längd/bredd/höjd och därmed skrapa rejält under trappan och underredet.

Bästa plåtisen är väl den som man själv kör, eller hur? Alla vi kör den absolut bästa plåtisen, annars hade vi kört något annat :swoon::twitcy:

IMG_0877.JPG
 
F

F.d. 54926

Guest
Sv: Bästa plåtisen?

Finns definitivt de som kör andrahandsalternativ på grund av prisskillnad eller att de köpt fel.

Jag är van vid att tälta minimalistiskt så jag tror inte komforten blir så stort problem. Men visst fungerar 6,3 m bra i städer etcetera så kan det vara ett alternativ.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bästa plåtisen?

Svårt att vara objektiv.:) Men vi har bott ca: 1100 nätter i vår Pössl Roadcruser. Vi trivs fortfarande med den och kan inte tänka oss att byta. Just nu kör vi genom Europa med 7 extra flyttkartonger i bilen som vi ska ha med oss till vår nya lägenhet. Så plats finns det.

Men många andra plåtisar är ju också bra. Tycke och smak.

Om du ska åka mycket kan jag tipsa om några saker.

16 tum hjul går mjukare
Myggnät för sidodörren (men det har nog alla nya nu för tiden)
120 liters tank
Farthållare trivs jag med på längre sträckor

I övrigt är det bara att utrusta som man har lust med.


2017-08-18 18.01.20.jpg
Från Idag i Diesdorf.
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Sv: Bästa plåtisen?

En liten fundering bara.
Man köper en husbil för 500k och blir snål över att en färja kostar 150kr mer?

Någon får förklara för mig
mvh
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Bästa plåtisen?

Kan det vara att man kan övernatta Gratis 24 tim på en vanlig bilparkering?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Bästa plåtisen?

Kan det vara att man kan övernatta Gratis 24 tim på en vanlig bilparkering?

Nej, är samma hjulbas på Ducato 6,36m vs 5,99m, dvs. lika svårt att få hjulen inom rutan.

Ska man åka färja så ska man säga att bilen är UNDER 6m, annars blir det dyrare. Sa till biljettsäljaren i Puttgarden att bilen är 6m, han tittade på mig och frågade tydligt om den är under 6m och nickade på huvudet så jag skulle förstå hur man får det lägre priset.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bästa plåtisen?

Nej, är samma hjulbas på Ducato 6,36m vs 5,99m, dvs. lika svårt att få hjulen inom rutan.

Ska man åka färja så ska man säga att bilen är UNDER 6m, annars blir det dyrare. Sa till biljettsäljaren i Puttgarden att bilen är 6m, han tittade på mig och frågade tydligt om den är under 6m och nickade på huvudet så jag skulle förstå hur man får det lägre priset.

Inte alltid det går. I Helsingborg sa damen i kassan för några år sedan: "Jag ser ju att den är längre än 6m på sidomarkeringarna".
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bästa plåtisen?

En liten fundering bara.
Man köper en husbil för 500k och blir snål över att en färja kostar 150kr mer?
Någon får förklara för mig
mvh

Många tänker "många bäckar små" n1zz3. Att köra färjor hela Helgelandskusten innebär ca 11 färjor, så räkna själv. Vi däremot åker gärna färjor och bomvägar (vägavgifter på privata fjällvägar) och är glada att de alternativen finns över huvud taget, men så tänker inte alla. 6 meter bilar, förutom smidigheten innebär också lägsta taxor på många betalvägar. Jag drog bara upp ett exempel ovan...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bästa plåtisen?

Tackar. Var inte illa ment. Suger hem all information man kan få :)
Inga problem n1zz3. Dessutom kan du räkna med att en plåtis för 500 k pengar brukar vara med minsta motor, ingen x-tra utrustning eller andra utsvävningar. Vi ville ha smidighet och bra kvalitet och betalade "bra" för en 6 meters miljövänlig HB, och fick i gengäld billigare driftskostnader och kör bl.a. under 0,9 liter milen hur vi än bär oss åt. Att Transportstyrelsen fortfarande envisas med sin orättvisa beräkningsformel med högsta taxan, är en annan 5-a.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Bästa plåtisen?

Vår Adria twin är ju bäst... skämt åsido, än så kan vi klättra över varandra och dubbelsängen är ju rätt bred! Vi gillar den svängda skjutdörren som ger mer plats vid sängkanten. Den har varit snäll i snart 8000 mil och köptes begagnad två år 2014!
En episod vid storabältbron i våras. Körde i manuella filen och damen trodde inte att vi var inom sex meter, utan kom ut ur kuren och vinkade fram oss mot ett märke, gick bakom och synade noga! Klättrade in igen och drog ner priset! Hon hoppades förståss att dragkrok eller extraljus stack ut. Men vi har löstagbar krok och ledramp innanför grillen!! Har man 2 mm ätt ge på kan ju flugskit ställa till det!
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen