• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God afton HBK:are ! Har nu installerat en portabel AC Suntec 9000 inköpt på Amazon.de för 344.- Eur och den fungerar alldeles utmärkt, nu skall sägas att vi inte har någon värme att tala om, i alla fall jämfört med Kroatien dit vi beger oss nästa vecka
Nu är det så här igen med bilder och mig att vi kommer inte alltid överens

Här är AC:n monterad i garaget och slangen som syns i överkant leder in den kylda luften i bodelen (ursäkta tippad bild)
DSC_0100.JPG

Här kommer kalluften in i två 90 gr. vinklar som leder luften till två utsläpp ett på vardera sidan i sovdelen
DSC_0103.JPG

Så här ser utsläppen ut med riktbar luftström
DSC_0101.JPG

Hoppas Ni alla har haft en fin husbilssommar hälsar
Hasse & Ingegerd
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC

  • Energieeffizienzklasse: Kühlen A/ Heizen A++
  • Raumgröße: bis 90 m³ (~38 m²)
  • Kühlleistung: 9.000 BTU/h [≙ 2.600 Watt]
  • Heizleistung: 9.000 BTU/h [≙ 2.600 Watt]
  • Verbrauch Kühlen/Heizen: 1,0/0,8 kW/h
  • Effizienz (EER-/COP-Wert): 2,6/3,1
  • Leistungsaufnahme Kühlen/Heizen: 1100/950 Watt
  • Luftumwälzung: 400 m³/h
  • Entfeuchtungsleistung: 2,1 l/h
  • Eingang: 220-240 V ~50 Hz
  • Kühlmittel: R410a
  • Schutzklasse: I
  • Geräuschpegel: 65 dB
Abmessungen
  • Maße Gerät (BxHxT): 28 x 62 x 46,5 cm
  • Gewicht: 25 kg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC

Även jag håller på att klura på installation av en portabel AC i garaget med minsta möjliga påverkan på bilen.
Vore intressant att veta hur hela luftflödet är löst.

Utmaningarna som jag ser det är att få till så att luften i bodelen lätt kan cirkulera tillbaka till garaget och passera genom AC'n igen samtidigt som garaget helst bara tar in lika mycket luft utifrån som det som släpps ut från AC'n som varmluft.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC

Hej i tråden ! Ska försöka svara på frågorna, 1, vad gäller energiåtgång/kyl/värmekapacitet finns svaret i Viggoboy`s inlägg, 2, varmluften blåser jag i nuläget ut genom garageluckan och kondensvattnet får jag tömma manuellt, men planen är att dra ner allt genom golvet med avtätning mot vägvatten underifrån, 3, jag har bytt plats med kall/varmluftsutgångarna och på så sätt anslutit slangen som egentligen är avsedd för utblås av varmluften till utblåset av kalluft och till intaget i bodelen och sedan vidare med fördelningsslangar, 4, ja Du Roger att få tillbaka rätt mängd luft från bodelen är nog inte så lätt att veta, men då jag har Aldevärme finns ventilation mellan bodel och garage, om detta är tillräckligt vet jag i dagsläget inte, men efter Krotienresan vet jag förhoppningsvis mer och kan återkomma ev. med lite bilder
Är det bara så att vi får en bra såvtemperatur är jag nöjd med tanke på prisskillnaden på en tak/golvmonterad Dometic och Truma, dessa pengar kan man ha roligare med, nej nu får det räcka för denna gång
Ni får ha en fortsatt fin husbilssommar hälsar
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC

Till alla i tråden ! Lite kompletterande om man har fönster och takluckor stängda i bodelen skapas ett övertryck och då pressas luften in i garaget genom dom intag som finns under varje konvektor, sedan är det bra om du/ni har ett garage som är betydligt högre än mitt som bara är ca: 75 cm då displayen sitter ovanpå ac:n och tyvärr inte finns display i fjärrkontrollen jag har löst detta med en långarmad spegel från Biltema
Ha det gött i sensommaren hälsar
Hasse
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC

I min förra bil hade jag den i garaget. Utblåset var under sängarna då vi hade jalusidörrar här. Bara att öppna. Varmluft utsläppet öppnade jag garagedörren och lät varmluften gå ut här. Frun hade sytt ett svart tygstycke som täckte hela öppningen, med ett hål nertill för slangen. Då blev det insynsfritt. Ett spännband över till andra sidan så det var "lite" svårt att öppna och ta saker.
Hade den bara igång någon timme innan sängdags. Sedan stängdes och låstes garagedörren.

I denna nya bil gjorde jag det enkelt. Satte den i duschen. Slang ut genom takluckan. En plywoodskiva med ett hål för slangen kapades till att passa i takluckan.
Vid duschning flyttade jag bara AC ut i gången - enkelt !!
När man inte sedan behöver AC har man den hemma och sparar 25 kg lastvikt.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC

Hej Viggboy ! Är lite nyfiken på lösningen med tygstycke - spännband har lite fundering på plyfaskiva med hål och ev. säkring till andra sidan med band eller annat, kommer till T-borg torsdag em. - kväll för vidare transport till Sassnitz

Sommarhälsningar
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC

Hej Viggoboy ! Det är den som är på höger sida vid infarten i T-borg alldeles vid vattnet den som jag tror numera sköts av Eran basketförening, tiden är lite osäker men kanske mellan 15.00 - 18.00
Ha det bra i sensommaren hälsar
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC

Hej Viggoboy ! Ber tusen gånger om ursäkt för otydligheten, vi reser hemifrån på torsdag och övernattar på nämnda plats för utresa T-borg - Sassnitz på fredag morgon, vi anländer alltså torsdag em./kväll ungefär den tid som jag angav tidigare
Än en gång förlåt, hoppas det passar för ett besök då hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC

I vår första bil satte jag in en transportabel ac (14år sedan). Bilen va en Eura Contura 692 med stort garage o dubbelgolv. Ställde ac:n i garaget mot väggen frammåt o spände fast den i ramverket till dubbelgolvet. Tog ett stort hål in till bodelen o satte ett kylskåpsgaller där. Tog även ett hål med en dosfräs bredvid så fjärren fungerade. Varmluftenslangen anslöt jag till den genomföringsmuff som följde med och tog ett hål för den genom golvet. I den muffen anslöt jag kondensvattenslangen så även vattnet hamnade under bilen. Gick att koppla om från den interna tanken. Det här fungerade utmärkt i fem år tills vi böt bil.
Kylan räckte till bra men det finns självklara brister att göra så här. Den varmluftsmängd som blåser ut under bilen kommer i volym att självklart ersättas med uteluften genom takluckorna. Är det då över 35grader ute så kommer den luften in. Men effekten är så hög att det fungerar ändå.
På fastmonteade ac har man innesystem o utesystem på luften så det problemet finns inte där.
Så min uppfattning är att lös ac är ett otroligt bra alternativ mot fast om man har plats.
Kan tillägga att den ac vi då köpte fungerar fortfarande o används hemma i huset ibland. En Jula ac till bra pris är det.
 
Toppen