• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips för nybörjare..

R

RobbeS

Guest
Hej.
Vet inte om jag hamnade i rätt ämne men jag hittade ingen tråd "dummys för nyblivna husbilägare":)
Var igår och köpte en husbil (Itineo JB700) som levereras nästa vecka. Nu är vi ju i princip nybörjare som enbart lånat husbil vid ett par tillfällen tidigare och alltså inte är så insatta i vad man behöver ha med sig.

Att man ska ha med sig en grill och ett flak öl antar jag:D så det blir en Cramer gasolgrill för mig som jag ska koppla in i husbilens gasolflaska. Har ni förslag på en billigare gasolgrill (under 1500) så emottages detta tacksamt. Det behövs väl någon omkopplare och regulator för inkoppling men vad heter dessa prylar och vilken beteckning har dom?

Men sen då? Behöver lite tips för en basutrustning som är ett måste i husbilen när man ska resa i både Sverige och övriga Europa. Alltså det mest nödvändiga för att få husbilstillvaron att fungera. Vi kommer att fricampa en hel del både under sommaren men även under vårvintern i fjällen så jag har köpt till solpaneler. 120W tror jag det var.

Så förslag på en basutrustning som är ett måste vill jag ha. Sen kommer vi säkert att köpa en massa andra bra att ha grejer under årens lopp.

Mvh
RobbeS
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Tips för nybörjare..

Ett mycket praktiskt alternativ är kolgrillen Lotus. Du är igång med grillningen inom 3 minuter från det du tänder och den kan användas som kokplatta om gasolen händelsevis tar slut. LotusGrill Sverige | Den rökfria kolgrillen!

Vi använder den även som värmekälla till en Muurikka | Stekhällar, både den konventionella (om vi har gäster) och den lilla med skaft när vi är två.

Vad gäller stekhällarna så ta med en ganska smal och flexibel spackelspade i metall för rengöringen.
 
Senast redigerad av en moderator:

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Tips för nybörjare..

Jag är väldigt nöjd med min Weber GoAnywhere, en inte alltför stor gasolgrill. Tror Clas O har den för ca 1200/1300:-
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Tips för nybörjare..

- Extra bodelsbatteri ger större frihet och är perfekt i kombination med solceller.
- Matta utanför entrén att torka av skor på.
- Extra säkringar så du fixar ett litet avbrott snabbt och smidigt.
- 12V- allt USB-laddare till telefon/surfplatta
- Go musik att lyssna på.
- Riktigt skön madrass i sängen Så du/ni sover gott (många, inkl. Vi, behövde byta originalmadrasserna som vår på tok för hårda).
- Nivåklossar och en liten rebell för att justera bilen i våg samt stoppklossar så handbromsen inte måste vara på hela tiden.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tips för nybörjare..

RobbeS: Du gör rätt som väljer gasolgrill. Cramer som står på 4 höga ben och grillar uppifrån är ett bra val.
Eftersom du hyrt bil innan, så lär du dig fort efter egen erfarenhet vad just ni behöver. Följ trådarna här så får du massor med tips framöver
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Tips för nybörjare..

Tack för svaret allihopa.
Som tur är har jag en svärfar som haft husbil i många år så där får jag en hel del tips också. Gällande grillen så är alla alternativ intressanta men jag börjar med att skaffa en billig liten kolgrill och lägger vintern på att leta efter en gasolgrill för nästa sommars europatur. Jag har tittat på Webers lilla så den är ett alternativ också liksom även Lotus som är ett bra komplement till en gasolgrill. Viss mat ska grillas med kol:)
Fredag blir en handlingsdag och både Jula, Biltema och IKEA ska besökas. Vi har nu en lista på på två A4 sidor med det nödvändigaste och satsar på billigt just nu för att efterhand byta upp oss till bättre vid behov.
Verktyg har jag samlat ihop en hyfsad arsenal av efter att ha rotat i garaget en stund.

Att utrusta en husbil är ju nästan som att få ett fritidshus beboeligt:D
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Tips för nybörjare..

Apropå det där med hårda madrasser - oftast är det inte dessa det är fel på. Ribbotten är ofta hårt. Man kan åtgärda detta med Froli bäddsystem och få en helt ny säng.

Vi hade svårt att hitta en gasolgrill som var tillräckligt lätt och kompakt. Ett besök på Obelink i Winterswijk, Holland, och vi hittade en Cadac Safari Chef som är hur bra som helst och till ett rimligt pris. På många ställen utomlands är det förbjudet att använda kolgrill, så gasolgrill är ett måste om man vill grilla.

Vi har aldrig på de 8 år vi haft husbil använt stoppklossar. Handbroms är till för att användas. If you don't use it you lose it!
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Tips för nybörjare..

Jag var väldigt misstänksam mot gasolgrill tills jag insåg att man kan få rök i en gasolgrill också. Det är enligt min mening röken som är viktigast. Sant eller falskt så hittade jag rökspån att användas i grillen. Fenomenalt!!! Nu har jag slutligen lagt kolgrillen på hyllan.
Men grillen är ju bara en trivselgrej i husbilslivet.
 
Toppen