• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

sprinter suger luft i bränslet.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Har ingen ork i min bil helt plötsligt.
Bytte bränsle filter eftersom symptomen är densamma som när filtret var täppt senast. Bilen går upp till ca 50km/h sen orkar den inte mer.

Ser efter att jag bytt filtret att det är som kolsyra i sugledningen till filtret.
alltså mycket luft i den. Någon som vart med om liknande och kan ge råd innan jag börjar demontera sugsidan??

Läst lite på nätet att det är en vanlig sprinter åkomma, men inga direkta svar på vad som är orsaken.

Tack på förhand

//Freddy
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: sprinter suger luft i bränslet.

Kolla sugslangen som går från filter mot tank.
Detta fel drabbade mig förra veckan och efter byte ren o bubbelfri diesel vid luftning
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: sprinter suger luft i bränslet.

Har åsså haft problemet, orsaken var anslutningen i mitten (returen) av de tre på filtret där det kom in luft. Det kunde konstateras i den transparenta slangen som går från denna anslutning. Tog loss den och satte dit den igen med omsorg, sen har det funkat. Tanken har slagit mig att byta denna snabbkopplingen, tanken borde blivit handling men ej kommit dit, en dag står man väl och inte kommer ur fläcken.
 
Toppen