• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skifta bodelsbatterier - hjälp!

Skäreläjan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2024
Hej Vänner!
Jag står just i färd med att byta ett bodelsbatteri - 75AH - till två nya 80AH, parallellkopplade.
Någon som kan och vet vad jag bör tänka på.
Behöver jag bryta mer än strömmen till 230V-laddningen?
Bryter också strömmen på manöverpanelen (Rapido).
Måste jag bryta strömkabeln till solpanelen på taket, eller kan den vara "igång" då jag skiftar kablar?
Behöver hjälp med detta, så jag inte ställer till med något...!
Tack på förhand!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Skifta bodelsbatterier - hjälp!

Följ rådet ovan.
Dessutom, 12 volt är helt ofarligt men ta av ringar och klocka när du byter batterier. Var synnerligen extremt noggrann med att inte verktygen kortsluter polerna för då händer tråkigheter. Föreslår Björn
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skifta bodelsbatterier - hjälp!

Jag har bytt bodelsbatterier utan att täcka över solpanelerna utan problem. Men se till att inte kortsluta kablarna som går till batterierna.

Då många regulatorer ställer in sej beroende på spänningen i ansluten batteribank (12 resp 24 V) bör man bryta bort/täcka över solcellerna innan man ansluter regulatorn till batterierna igen. Dvs regulatorn till batterierna först, sedan solcellerna till regulatorn.
 
Toppen