• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilmäklare

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Är det någon som vet vad det är för skillnad att köpa en husbil från en bilmäklare jämfört med en "vanlig" husbilshandlare?

Är ny på detta..... :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bilmäklare

Hörde så sent som igår på dagens eko att bedrägerierna med s.k. Bilmäklare hade ökat lavinartat iår. Dvs mäklaren säljer bilen, men säljaren får inga pengar.

Det är självklart ett problem främst för säljaren, men säkert obehag även för den som "köpt" snabbt och billigt.

Men som köpare är väl ansvars-/garantifråforna det viktigaste. Mäklaren ger inga bindande garantier om jag förstått rätt, dvs det är som att köpa av en privatperson.

Som konsument har du bättre skydd genom att köpa via ett företag som äger bilen och ansvarar för den.

TommyD
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Bilmäklare

Hörde så sent som igår på dagens eko att bedrägerierna med s.k. Bilmäklare hade ökat lavinartat iår. Dvs mäklaren säljer bilen, men säljaren får inga pengar.

Det är självklart ett problem främst för säljaren, men säkert obehag även för den som "köpt" snabbt och billigt.

Men som köpare är väl ansvars-/garantifråforna det viktigaste. Mäklaren ger inga bindande garantier om jag förstått rätt, dvs det är som att köpa av en privatperson.

Som konsument har du bättre skydd genom att köpa via ett företag som äger bilen och ansvarar för den.

TommyD

Så Konsumentskyddslagen med 6 månader gäller inte bilmäklare?

"Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Fel på bilen efter köp av bilhandlare | Hallå konsument - Konsumentverket
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bilmäklare

Så Konsumentskyddslagen med 6 månader gäller inte bilmäklare?

"Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Fel på bilen efter köp av bilhandlare | Hallå konsument - Konsumentverket

Den enda egna erfarenheten var när en av våra största husbilsföretag hade en intressant bil till salu, men som försäljningsuppdrag och till det annonserade priset ingick då inga former av garantier från säljföretaget sida. Skulle man ge samma garantier på bilen som man gjorde för sina egna objekt så gick priset upp så mycket så att det inte längre var intressant.

Kan säkert förhandlas, men då med företag som man vet finns kvar även nästa torsdag.

TimmyD
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bilmäklare

"Garanti" är ett frivilligt åtagande, där garantigivaren bestämmer villkoren.

Vid köp av "mäklare" som yrkesmässigt bedriver förmedling gäller Konsumentköplagen, och "mäklaren" räknas som motpart vid en eventuell tvist.

Dock har "mäklare" och "verklig säljare" solidariskt ansvar - d.v.s. "mäklaren" har regressrätt gentemot "verklig säljare".

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bilmäklare

Jag har anlitat bilmäklare en gång (KVD), ett bekvämt sätt att sälja sitt fordon.
Räkna dock med att få gå ner i pris för en snabb affär.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Bilmäklare

Sålde för någon vecka sedan min BMW hos en bilmäklare och fick ut lika mycket för den som när jag köpte den 1,5 år tidigare.
Det gäller verkligen att lusläsa det avtal man skriver på med bilmäklaren vid försäljning så att man inte blir av med sitt fordon.

Som köpare krävs det nog lite större undersökningsplikt i jämförelse med att köpa på en vanlig bilfirma.
I alla fall min bilmäklare rekondade och fotade bara bilen, undersökte den inte alls utan litade på vad jag berättade för dem.
 
Toppen