• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

koppla 2 solpaneler i en anslutningsbox

F

F.d. 50975

Guest
Har monterat en 100w panel på taket förra året.
Nu vill jag komplettera med en flexibel panel på 130w limmad på taket.
Jag vill inte röra de två kablar som går genom taket idag så jag tänkte koppla ihop kablarna från de två panelerna inne i boxen.
Två pluskablar och 2 minuskablar ska in i boxen och ut ur boxen ska det gå 1 plus o 1 minus alltså.
+ kablarna ska gå via en diod har jag läst mig fram till.
Någon som kan tipsa om en lämplig anslutningsbox som jag limmar på taket och kanske bild på hur ni har kopplat ihop dem i boxen.
Jag har sökt lite på Aliexpress o Wish men jag blir osäker på vad jag ska beställa...
 
F

F.d. 50975

Guest
Sv: koppla 2 solpaneler i en anslutningsbox

Skulle kunna funka.
Hur löser man smartast att det ska vara diod på pluskablarna med den lösningen?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: koppla 2 solpaneler i en anslutningsbox

Har du inte redan dioder i panelerna?
Jag har ingen egen erfarenhet av tunna paneler men mina tjockisar men dom har dioder.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: koppla 2 solpaneler i en anslutningsbox

Lite beroende på hur panelerna sitter i förhållande till varandra, men om den första panelen är en "vanlig" panel med aluminiumram så borde kopplingsboxen på den gå att öppna. I så fall lossa gamla panelen och öppna den boxen (det kan vara lite hemlig låsning på den, man kan få stoppa in en liten mejsel i något hål för att få undan en liten låsklack).
Boxen kan vara lite olika för att få in nya sladdar i den. Finns det inga ingångar som går att öppna för kablarna kan man borra lagom stora tajta hål i boxen för kablarna och ev lite tätningskladd som avslutning.
På detta sättet så slipper du ytterligare en box uppe på taket och du behöver inte dra om eller ändra på kabeln från gamla solpanelen som går genom taket till regulatorn, utan bara dra från nya panelen till den gamla och koppla kablarna parallellt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen