• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AllTele/Universal samtal och surf info

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det har tagit sin lilla tid men nu har jag fått bekräftelse från AllTele/Universal att det INTE finns några tidsbegränsningar för 40 GB surf inom EU/EES SKRIFTLIGEN!

Problemet var att AllTele/Universal saknde ett tvilling-SIM-kort för vår platta. Detta löste vi med ett mobilabonnemang 109:-/mån (SMS, MMS inom EU/EES) och ett nytt abonnemang för 39:-/månad som i sin tur hade 40 GB surf inom EU/EES. Nu har vi både tal & surf för 109:- plus 359:-/mån OBS! Utan reg.kostnader + gratis 1:a månad. Vad mer kan vi begära?

Kontaktuppgifter för intresserade (vi som tillhör grupp 5), hör av er till:

JULIETTE SEDLACEK
JR. SALES MANAGER
0770 350 330
Umestan Företagspark, hus 12
903 47 Umeå
juliette.sedlacek@alltele.se

OBS! Äger inga aktier eller överhuvud taget några förmåner hos ovanstående. Är tacksam att det löste sig för vår del och är glad om det kan hjälpa någon annan inom "grupp 5".
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

"Kontaktuppgifter för intresserade (vi som tillhör grupp 5), hör av er till:"


Grupp 5 ? Är det HBK:are eller har det med ålder att göra:confused:

//Klasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

"Kontaktuppgifter för intresserade (vi som tillhör grupp 5), hör av er till:" Grupp 5 ? Är det HBK:are eller har det med ålder att göra:confused:
//Klasse
Det har med EU-vistelse och roaming inom EU/EES att göra. Kolla gärna HBK's avtal med Tele2 som bygger på vissa medlemmars önskemål och förutsättningar (t.ex. grupp 1- 4). Läste lite om detta i tidigare inlägg gällande årets roaming frågor och ett kommande avtal med en operatör.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Om jag förstår det hela rätt använder Alltele Telenors nät, ett krav för oss om vi ska ha täckning där vi bor...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Helt rätt Bengt. Vi har testat Telenors nät i 2 år och är mer än nöjda, synd bara att dom satte 4 mån. begränsning och tappade en del kunder. Vi ringer knappt något så det jämnar ut sig med lite mera surf (mest nyheter hemifrån). TV Play har hög upplösning vilket plockar på GB tyvärr, men med 40 GB (tidsobegränsat) klarar vi oss hyfsat.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Lite off topic.
För att spara på GB finns möjlighet, iaf på Canal Digitals- och C-mores app att sänka kvalitén på det streamade materialet. Fungerar bra vid nyheter etc. Det går att sänka så lågt så att det enbart drar ca 0,2 GB vid en timmes tv-tittande.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Ja 40 GB skulle kunna fungera än så länge. Tycker dock att det går mer och mer för varje år...

Detta har vi gjort av med. Dock med starka begränsningar ... ingen TV. Barnbarnen gjorde av med 7 gig på några dagar.

I Sverige är nog obegränsat att föredra.... utomlands det är frågan , tack för detta tipset!
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Det har tagit sin lilla tid men nu har jag fått bekräftelse från AllTele/Universal att det INTE finns några tidsbegränsningar för 40 GB surf inom EU/EES SKRIFTLIGEN!

Problemet var att AllTele/Universal saknde ett tvilling-SIM-kort för vår platta. Detta löste vi med ett mobilabonnemang 109:-/mån (SMS, MMS inom EU/EES) och ett nytt abonnemang för 39:-/månad som i sin tur hade 40 GB surf inom EU/EES. Nu har vi både tal & surf för 109:- plus 359:-/mån OBS! Utan reg.kostnader + gratis 1:a månad. Vad mer kan vi begära?

Kontaktuppgifter för intresserade (vi som tillhör grupp 5), hör av er till:

JULIETTE SEDLACEK
JR. SALES MANAGER
0770 350 330
Umestan Företagspark, hus 12
903 47 Umeå
juliette.sedlacek@alltele.se


Hur funkar det med Alltele? Bra täckning?, ska tuffa ner i slutet på Oktober och har sneglat på deras abonnemang. Försökte få ett abb på företaget med då kör dom tydligen på Telias nät o det är inte lika bra inom EU..

//Klasse
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Det har tagit sin lilla tid men nu har jag fått bekräftelse från AllTele/Universal att det INTE finns några tidsbegränsningar för 40 GB surf inom EU/EES SKRIFTLIGEN!

Problemet var att AllTele/Universal saknde ett tvilling-SIM-kort för vår platta. Detta löste vi med ett mobilabonnemang 109:-/mån (SMS, MMS inom EU/EES) och ett nytt abonnemang för 39:-/månad som i sin tur hade 40 GB surf inom EU/EES. Nu har vi både tal & surf för 109:- plus 359:-/mån OBS! Utan reg.kostnader + gratis 1:a månad. Vad mer kan vi begära?

Kontaktuppgifter för intresserade (vi som tillhör grupp 5), hör av er till:

JULIETTE SEDLACEK
JR. SALES MANAGER
0770 350 330
Umestan Företagspark, hus 12
903 47 Umeå
juliette.sedlacek@alltele.se


Hur funkar det med Alltele? Bra täckning?, ska tuffa ner i slutet på Oktober och har sneglat på deras abonnemang. Försökte få ett abb på företaget med då kör dom tydligen på Telias nät o det är inte lika bra inom EU..

//Klasse

I dag fick jag besked från Alltele att deras surf utomlands gäller i endast TRE månader!? Vad säger ditt skriftliga intyg om detta förfarande? Är dom samma skojare som övriga operatörer? Tack och lov har jag bara "Prata på" och endast en månads uppsägningstid!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Jag hade ett samtal med Juliette i somras när vi var i Norge och tecknade våra abonnemang. Juliette fick fråga sin chef och då fanns ingen tidsbegränsning. Man måste skilja på surf (surfabonnemang) och mobilsurf (mobilabonnemang)! Maila gärna till henne och fråga "hur kan Ranko ha obegränsat"?

Sen är det också så att frågar man fler personer får man fler svar. Återstår bara att se hur det förhåller sig i verkligheten. Än har det fungerat för oss, men det har krånglat med paddans inloggning redan i Frankrike. Troligen något med DHCP, IP adresser och andra inställningar. Hemma fungerar det utan några problem alls...

Ja, det känns som att Gb förbrukas i rasande fart, men det stämmer. Jag har kollat med min routers räknare mot Allteles operatörer (SFR, Orange, Vodafone...). Nu är dom "vakna" jämfört med föra året då dom sänkte hastighet och man kunde inte förbruka mer än 15 Gb (av 40) hur man än gjorde. Den tiden är tydligen förbi!

Får se vad som händer framöver, vi kanske ska köpa surf när vi behöver det (t.ex. under resans gång) och surfa på ställplatsers WiFi istället? Just nu ligger koncentrationen på att hitta riktig ansjovisfileer så vi kan göra Janssons och självklart (runda) köttbullar. Lax och ägg har vi redan, måste bara fixa egen hovmästarsås... Ha det gott själva : )
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Vad är skillnad på "mobilsurf" och "surfabonemang"? Jag har "prata på" för 39:- och får betala allt jag ringer för. Har ännu ingen surf men tänkte mig 20GB i månaden och frågan är hur länge räcker då surfen på nätet?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info

Vad är skillnad på "mobilsurf" och "surfabonemang"? Jag har "prata på" för 39:- och får betala allt jag ringer för. Har ännu ingen surf men tänkte mig 20GB i månaden och frågan är hur länge räcker då surfen på nätet?
Alla operatörer har egna namn på tjänsterna men i grunden finns två varianter, någon kan ha en tredje som endast är samtal och SMS.

Men, "Mobilsurf" är oftast kombinationen att kunna ringa, SMS,a och surfa med mobilen samt dela ut den som hotspot för surf på dator / platta.

Ett surfabonnemang är vad man skaffar till plattan eller datorn och ger endast tillgång till datatrafik, inga samtal. En del meddelandetjänster fungerar på dessa också.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: AllTele/Universal samtal och surf info


Alla operatörer har egna namn på tjänsterna men i grunden finns två varianter, någon kan ha en tredje som endast är samtal och SMS.

Men, "Mobilsurf" är oftast kombinationen att kunna ringa, SMS,a och surfa med mobilen samt dela ut den som hotspot för surf på dator / platta.

Ett surfabonnemang är vad man skaffar till plattan eller datorn och ger endast tillgång till datatrafik, inga samtal. En del meddelandetjänster fungerar på dessa också.

Tyvärr går det inte att komma i kontakt med Alltele per mail, får aldrig svar, och någon telefon har vi inte i Marocko. Vi vet inget mer och kan inte teckna surf med dom. Ser ut som samma skojare som alla andra operatörer.
 
F

F.d. 55554

Guest
Använd deras app, Om du har Android, då får du svar där eller per epost.
Vet inte om det funkar på Äpplet.

Jojje
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Snabbaste sättet är att chatta, mail kan dröja i flera dagar vilket är bara att beklaga! Har du redan Alltele, då kan du köpa surf, annars kan du glömma det hela då SIM-kortet skickas Rek enbart till hemadressen! Vi har äntligen fått ordning på våra förbindelser och är nöjda f.n.. Får se hur det utvecklar sig framöver. En tanke är att ha 2 olika operatörer till nästa år.
 
F

F.d. 22252

Guest
När telenor kom med sitt erbjudande om gratis roaming i eu ett år innan lagen trädde i kraft så blev det strömhopp över till det abonnemanget och det fungerade jättbra, när man var utomlands fanns fortfarande ens hemadress i stockholm så man kunde titta på tv utan appar.
Har haft kvar abbonemanget och det har fungerat jättebra men med ny wifi tv så äter den GB förmodligen därför att tv app alltid ligger på högsta upplösningen (4K) men datorn kan jag ställa ner det på.
surfmängden ökar med kvadraten på upplösningen för film vilket kanske inte är allom bekant, och att det laggar beror nog på att surfmängden är större än nätet förmår.
Har haft universal på min fasta telefon på 90-talet, då var det en rysk firma som opererade från Madeira, de var billigast i ett antal år men när de blev dyrare och mobilen blev almän så stängde jag av.
 
F

F.d. 55554

Guest
Den 2018-01-30 13:45 skrev jag:
"Har flera gånger varit inne på Icabanken för att beställa E-faktura,
lika många gånger har jag varit i kontakt med Er angående E-faktura,
Ica banken hittar INTE A3 Privat AB, kvittar hur länge appen söker."

Detta fick jag för 30 minuter sedan.
Har fortfarande inte lyckat fixa E-faktura via ICA banken.
Det är bara 19kr i fakturaavgift så det är inte frågan om pengar.

Jojje
 
Toppen