• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpaneler som laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, finns det någon här som kan hjälpa. Jag har letat runt på detta forum men inte hittat något svar som svarar på min fråga. Jag har också ringt företag som säljer solpaneler men dom har svårt att svara utan vill hellre sälja tillbehör som skall kopplas in i stället och jag vill inte lägga mer pengar på extra mojänger utan hade hoppats på en enklare lösning.
Jag har tre solpaneler på vardera 100w på taket, en är originalmonterad tror jag och kopplad till en schaudt LR 1218 till EBL 99 G. de två övriga har jag satt dit själv och är kopplade till en BlueSolar MPPT 75/15 och sedan precis som laddningen från EBL 99 diagonalt till bodelsbatterierna som är tre till antalet, sammanlagt 250Ah, jag tar ut strömmen diagonalt också.

Så till frågan, jag vill kunna se laddningen från de två nya panelerna på instrumentet ovanför dörren alltså det som visar laddning, vattennivå osv. Nu är ju ingången EBL Solar regler block upptagen med kablarna från LR1218, så jag undrar om man kan koppla panelerna på ingången för extern laddare(Zus-lader Las Block 7) och på det sättet se hur mycket panelerna laddar på instrumentet i husbilen?
Tacksam för svar.
Bild på baksidan av EBL99 på sidan 4 i bifogad manual.
 

Bilagor

  • Schaudt EBL99 lader (1) (1).pdf
    758,7 KB · Visningar: 170

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: solpaneler som laddare

Ja du kan koppla till block 7 och ser då summan av det som laddas på instrumentet.
Jag antar att du redan vet att det bästa vore att ha alla paneler kopplade till en mppt regulator i stället för flera regulatorer.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: solpaneler som laddare

Tack Håkan, Jo det vore ju bättre att ha alla på en regulator. Men dels tror jag inte att någon av mina regulatorer tål strömmen från tre 100w paneler men kan ju ha fel. Dels så skulle det inne bära rätt mycket jobb med att dra nya och förmodligen grövre kablar till alltihop. De två nya panelerna är ju kopplade till en Schaudt mppt regulator. Om jag nu köper såna där kontaktdon som passar till uttaget på min EBL, tål min EBL strömmen när solpanelerna laddar för fullt en solig dag?
Är Block 7 en ingång så det inte är en utgång?, knäpp fråga förmodligen.
Är det ok att skarva kablarna som går från regulatorn eller måste man dra helt nya?
Kommer bilbatteriet att laddas också?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: solpaneler som laddare

LR 1218 går in på Block 6 med två kablar, i Block 7 är det ledigt och plats för 2 kablar.

Är grovleken på kablarna från BlueSolar MPPT 75/15 till EBL jätte viktigt? Eller duger det tex med 2.5 kvadrats. Vad jag kan se så är den gamla panelen bara kopplad med 2.5 kvadrat.

Finns det någon nackdel med att koppla in paneler så här från extern regulator till EBL?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: solpaneler som laddare

Hej, är du säker på att du får ut full laddning från båda solpanelsregulatorerna fram till batteribanken.
Ofta så kan resultatet av att flera laddare är kopplade till samma batterier samtidigt bli att att en laddare blir lurad av den andra och lägger av med att ladda.
Det är möjligt att elblocket gör någon nytta i sammanhanget. Men beroende av vad laddarna känner av från batterierna så kan nog ev. den ena ändå stänga av eller dra ner till underhållsladdning.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej jankro, nej jag är faktiskt inte säker på att den förmonterade laddar. dom två nya gör det dels så blinkar lampan med viss frekvens vid olika stadier dels har jag mätt volten efter och före regulatorn. Den förmonterade är svårare att mäta, den sitter dumt till upp och ner i taket i en sidolucka långt ner på bilen utomhus. Sedan är alla kablarna omsorgsfullt isolerade med krympslang, får göra en satsning på den och lägga mig på rygg med pannlampa.
Om det nu är så att det inte finns någon ström efter regulatorn till elblocket men det kommer ström till regulatorn vad gör man då? Regulatorn är bytt för ett år sedan men den kan ju vara trasig.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: solpaneler som laddare

Det är kanske inte det svaret du vill ha, men jag skulle absolut ta bort alla befintliga kablar och regulatorer och dra nytt.
4 eller helst 6mm2 och en kvalitetsladdare antingen direkt på batterierna eller via EBL.
alla andra kombinationer kommer att ge dig problem och eller sämre prestanda.

I o m att det redan finns kablar så är det ju inget omöjligt jobb att byta och koppla om.
Para ihop panelerna på taket och så en ensam ledare ned i bilen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
gundj, ja det vore kanske en bra ide. Frågan kommer då upp om hur den förmonterade äldre panelen går i hop med dom nyare panelerna. Det innebär väl också byte till en större regulator än den bluesolar 75/15 som sitter där, plus att det verkar krångligt att koppla om alla kablar på taket. Alla tre skall förmodligen parallell kopplas på taket och två kablar, + och - ner genom taket och till den nya regulatorn? Dom är nu kopplade med 6 kvadrat,behövs kanske grövre kabel på taket också?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: solpaneler som laddare

6 mm2 räcker bra.
Du får välja från vilken panel kabeln ned ska gå och så koppla de andra mot den.
Sälj regulatorn du har och köp en som tar 20 - 30 ampere.
Varje 100w panel borde ge max 6A.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Re: solpaneler som laddare

Hej jankro, nej jag är faktiskt inte säker på att den förmonterade laddar. dom två nya gör det dels så blinkar lampan med viss frekvens vid olika stadier dels har jag mätt volten efter och före regulatorn. Den förmonterade är svårare att mäta, den sitter dumt till upp och ner i taket i en sidolucka långt ner på bilen utomhus. Sedan är alla kablarna omsorgsfullt isolerade med krympslang, får göra en satsning på den och lägga mig på
--------------------------------
Du skulle nog behöva mäta med en tångampermätare för att se hur många Amp. laddström som går i kablarna.
Om man "bara" mäter spänningen så kan nog den hållas uppe (efter regulatorn) av att spänningen som man mäter helt enkelt kommer från batterierna och inte från regulatorn.
Åter igen så kan kanske elblocket om det är inkopplat mellan regulatorerna och batterierna göra att man blir lurad både åt det ena eller det andra hållet.

Håller nog med gundj om omkoppling till en regulator, och då kanske en med display, så råder ingen tvivel om hur mycket panelerna laddar.



M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Re: solpaneler som laddare

Hej jankro,

Om det nu är så att det inte finns någon ström efter regulatorn till elblocket men det kommer ström till regulatorn vad gör man då? Regulatorn är bytt för ett år sedan men den kan ju vara trasig.
------------------------------------------------------
Sorry tappade bort den här frågan vid förra svaret.
Något borde vara galet. Du borde ju kunna mäta spänningen på batterierna efter regulatorn. Om du inte har batterispänning där så innebär det ju att regulatorn inte har någon information från batterierna att läsa av och då troligen inte heller skickar ut någon laddning.
Utan att veta hur elblocket är i funktionen, men batteri/spänningen/infon måste komma fram till regulatorn för att den skall tycka det är dags att ladda.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jankro, mätningarna är på kablarna ut från regulatorn utan att dom är inkopplade i ebl och direkt på kablarna från panelen där fanns det 2V på vardera. Spänningen på batterierna ligger för det mesta runt 13V i bland mer. Mätning på stiften till extern laddare är samma som vid mätning på batterierna. Har ej mätt på stiften på ingången som ladd regulatorn är inkopplad på men skall göra det i kväll. Dom nya panelerna ger runt 19V mätt på kablarna som kommer direkt från panelerna, allt mätt vid samma tillfälle och sol på taket. Det verkar ju som den gamla panelen har gett upp eller?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Re: solpaneler som laddare

------------------------------------------------------
Du borde ju kunna mäta spänningen på batterierna efter regulatorn. Om du inte har batterispänning där så innebär det ju att regulatorn inte har någon information från batterierna att läsa av och då troligen inte heller skickar ut någon laddning.
----------------------------------
Vill rätta eller förtydliga "troligen inte skickar ut" som jag skrev i förra inlägget.
Många regulatorer stänger av utskick av laddsström och spänning när de inte känner av något batteri eller annat att jobba mot. Som var svar på din mening.......

"Om det nu är så att det inte finns någon ström efter regulatorn till elblocket men det kommer ström till regulatorn vad gör man då? "

Så om det inte finns kontakt med batterierna så kan allt på solpanelen och regulatorn ändå vara ok. men regulatorn har helt enkelt stängt av utgången.

Men det finns också laddare/regulatorer som skickar spänning och ström utan att känna av ett batteri. Med en sådan regulator kan man ha ström i bodelen när solen skiner utan att ha ett batteri inkopplat. Men det funkar ju inte inte i praktiken för det är ju själva batteriet som skall ge jämn ström till förbrukarna, men man kan då ändå mäta spänning i kablarna efter regulatorn utan batteri och tända lampor m.m..

Och som tredje variant det jag skrev i första inlägget. Om man har spänning i kablarna efter regulatorn så kan den komma borta från batterierna och inte från regulatorn. Då är det enklast med en tångampermätare runt pluskabeln för att se om det passererar laddström i kabeln.

---------------------
---------------------

"Jankro, mätningarna är på kablarna ut från regulatorn utan att dom är inkopplade i ebl och direkt på kablarna från panelen där fanns det 2V på vardera."

Ursäkta lite luddigt, kanske mitt fel :oops:, men om du menar 2V ut från regulatorn så kan det vara ok. om den inte känner av ett batteri.
Men om du har 2V från solpanelen på ingången i regulatorn vid sol så är något galet. Börja i så fall med att koppla loss solpanelens kablar vid regulatorn och mät direkt på kablarna som då bör visa uppåt 20V. om själva panelen är ok. Om spänningen ändå är dålig eller ingen så kan det ju vara något enklare som kablarna eller någon lödning i solpanelsboxen som är paj.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: solpaneler som laddare

Jankro tack för ditt utförliga svar. Jag har mätt på lösa kablar från panelen och den ger då 2V ca vid sol på den, solen stod ju inte rakt upp det var vid 16 tiden.Det hoppade lite upp och ner med en halv Volt när.
Då kan man nog säga att den gamla panelen är kass eller?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: solpaneler som laddare

Japp, den kanske inte är helkass, men något är i alla fall trasigt. Om det inte syns något konkret som påminner om kortslutning eller avbrott inne i panelens kopplingsbox så är det nog enklast att byta ut den.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen