• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpaneler som laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, finns det någon här som kan hjälpa. Jag har letat runt på detta forum men inte hittat något svar som svarar på min fråga. Jag har också ringt företag som säljer solpaneler men dom har svårt att svara utan vill hellre sälja tillbehör som skall kopplas in i stället och jag vill inte lägga mer pengar på extra mojänger utan hade hoppats på en enklare lösning.
Jag har tre solpaneler på vardera 100w på taket, en är originalmonterad tror jag och kopplad till en schaudt LR 1218 till EBL 99 G. de två övriga har jag satt dit själv och är kopplade till en BlueSolar MPPT 75/15 och sedan precis som laddningen från EBL 99 diagonalt till bodelsbatterierna som är tre till antalet, sammanlagt 250Ah, jag tar ut strömmen diagonalt också.

Så till frågan, jag vill kunna se laddningen från de två nya panelerna på instrumentet ovanför dörren alltså det som visar laddning, vattennivå osv. Nu är ju ingången EBL Solar regler block upptagen med kablarna från LR1218, så jag undrar om man kan koppla panelerna på ingången för extern laddare(Zus-lader Las Block 7) och på det sättet se hur mycket panelerna laddar på instrumentet i husbilen?
Tacksam för svar.
Bild på baksidan av EBL99 på sidan 4 i bifogad manual.
 

Bilagor

  • Schaudt EBL99 lader (1) (1).pdf
    758,7 KB · Visningar: 170

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: solpaneler som laddare

Om man sätter en kopplingsdosa på taket, klipper av kablarna som går ner i bilen. Stoppar in dom avklippta ändarna ändarna, dels dom som går ner i bilen och dom som sitter i dom nyare panelerna som funkar samt dom som kommer från en eventuell ny som jag sätter upp. Kopplar ihop alla plus för sig och alla minus för sig så borde det funka? Jag behöver förmodligen en större regulator också ?
Eller så kan man låta dom två som funkar leva sitt liv och bara kopplar på en ny panel på regulator som sitter på den som inte funkar och går till ebl?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: solpaneler som laddare

Det bästa är nog om du kopplar samman alla paneler och då parallellt som du beskriver, d.v.s. alla plus tillsammans och alla minus tillsammans i en separat tät dosa eller kanske i dosan i den nya solpanelen du troligen köper.
Sedan bör/skall du nog köpa en ny MPPT regulator som klarar alla tre med viss marginal. Så du bara får ut en plus/minuskabel från en solcellsregulator, som du sedan kopplar in på avsedd plats.
Som vi skrivit tidigare så kan man aldrig veta hur flera laddare kopplade till samma batteri/batterier reagerar på varandra. Om du får varianten att en regulator tar överhanden och den andra regulatorn tolkar laddström och spänning från den som att batteriet är fullt så kan den stänga av sin laddning eller lägger sig på underhållsladdning, och då kommer ju inte längre laddningen från alla solpaneler till nytta.

Jag kom att tänka på att du kanske skulle mäta dioden som troligen sitter inne i boxen på den trasiga panelen. Om den fått stryk så kan det blivit kortslutning i den och det gör att du bara får 2V. från den gamla panelen.
Du kanske vet men... En diod är en "elektrisk backventil" som bara skall släppa fram ström åt ena hållet. Om det blir kortis en en sådan så att den släpper genom ström åt båda hållen så kan den troligen dra ner spänningen från panelen. Om du inte kan mäta på den så kan du lossa den inne i dosan och sedan mäta spänningen på panelen i solsken, om den då är uppe i normalvärden så kan det räcka med att byta ut dioden mot en ny.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
När jag nu skall koppla om i en kopplingsdosa och eventuellt montera en ny solpanel så skulle det vara bra om man kunde utnyttja den dosan till att få igenom antennsladdarna till utomhus antenn för en mobilrouter också. Tänkte köpa en ganska stor kopplingsdosa på Biltema, Kopplingsdosa - Biltema, göra ett hål i botten så att det passar till ett 32mm avloppsrör och ett lika stort hål i taket på bodelen, sedan låta röret gå upp en bit över taket men innuti dosan och täta med Tec7. Har en tanke på att låta röret vara öppet i båda ändarna så att det är lätt att byta kablar eller att trä igenom fler senare. Är det en bra ide eller? Hur får man upp ett så stort hål utan att fördärva taket inne och ute?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: solpaneler som laddare

Hej igen. Det är en hel del som använt sig av samma idé med en vanlig kopplingsdosa fastlimmad och tätad mot taket. och ett hål ner genom taket.
Ett rör genom taket funkar säkert bra, men att bara smeta ut Sika mellan dosan och ner genom hålet för att täta mot isoleringen ner till innertaket funkar också rätt bra.
Det kan ev. vara lite bättre att använda en dosa där man får montera kabelgenomföringar som klämmer runt kablarna och håller fast dem lite bättre typ denna.
35-0104_xl_1-400.jpg
Lite silikon eller annat kladd på sladden innan man klämmer fast den i genomföringen så det garanterat blir tätt

Man får då troligen en hårdare dosa som passar bäst till de här genomföringarna, med gummitätning och skruvar som håller locket. Den måste ju vara UV-säker, men det är de flesta för de är ju oftast gjorda för att sitta ute.

När man tar hål i taket så funkar en borrmaskin och en hålsåg i lämplig storlek (kanske 30 m.m. eller så) bäst.
Det sitter ju ett centrumborr i hålsågen. När man fått ner hålsågen en bit genom yttertaket så har centrumborret gått genom innertaket. Då går man in i bilen och borrar försiktigt genom innertaket från insidan, så får man minst skador på takskivan.
ladda ned (4).jpg


M.v.h. JANKRO.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Här har Du en bättre takgenomföring
Takgenomföring två kablar DFS/2, vit - Solexperten
Bästa placering är någonstans under panelen.
När jag monterade min panel så borrade jag ett litet hål först
innifrån husbilen, lämpligen i ett överskåp där det är lättare att få
en osynlig montering. Jag har sett skräckexempel på monteringar
där kablarna från panelen hamnat på de mest konstiga ställen.
 
Toppen