• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken säkring är detta?

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Vet inte om det är rätt ämnesforum, men lite brådskande. I Idre tändes motorlampan, verkstad läste av felkoder. 7st varav dom kunde släcka 3, 4 återkom. Abnormt värde hastighetsmätare, flamstartsövervakning kortslutning, synkronisering kamaxel avbrott etc Eftersom bilen gick felfritt med undantag från hastighetsmätaren inte fungerade, löste det med GPS, körde vi hem. Vanliga verkstaden rekommenderade märkesverkstad, här är det Hedins (har snart alla märken..!). Ingen tid förrän 24:de. Jobbar med felsökning el, företrädesvis växelspänning och 24V, där är sådana här "stora" fel inte alltid av ondo. Kan vara en säkring och då slår diagnostiken till alla fel som kan följa den vägen, ibland urskillningslöst. Inte mycket förlora, och hittade under motorhuven säkring F11 15A med denna symbolen, se bild. Idogt googlande, hört med duktiga mekaniker, även vanliga verkstaden, men ingen kan symbolen. Själv har jag för mig den fanns på en Citroen, som inte är kvar? Flesta tror på hänvisning till manual, som jag inte har, som förklaring. Vanliga verkstaden tar in den omgående om felet är lösbart utan för stor tidsåtgång. Någon här som vet? Fiat Ducato -05, och något som bör underlätta är att den går direkt på tändningen. Alltså motorn behöver inte vara igång när den blir trasig. Väldigt tacksam för hjälp/tips, speciellt om jag kan koppla ur belastningen för att se resultat. Kuriosa är att varken trip eller vanliga km mätare heller fungerar! Oroande i det fallet att så lätt borde det inte vara att koppla ur dom?
 

Bilagor

  • FuseF11Ducato.JPG
    FuseF11Ducato.JPG
    452,2 KB · Visningar: 50

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken säkring är detta?

Hittade samma problem på ett engelsk forum.
Det var kortslutning i uppvärmningen till vevhusventilationen.
Konstig koppling till hastighetsmätaren tycker jag, men han hade exakt samma problem.
Koppla från uppvärmningen och sätt dit en ny säkring och prova.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vilken säkring är detta?

Tack Wizard du är som en trollkarl skall vara! Jag lyckades också hitta flertal gamla trådar här också där flera hade exakt samma fel! Du var en som skrivit. Tyvärr var tråden delad upp, så dom som letade var värmaren mera exakt fanns, var ett par stycken, fick aldrig något svar. Bl.a Pelle och Lena som är aktiva här hade samma fel, fick hjälp på verkstad. Men kanske fick information var den satt?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vilken säkring är detta?

Hastighetsmätaren lade av totalt så vi lämnade in den på verkstad som sa att glödtrådsvakten till vevhusventilationen kortslutits, den byttes sen gick bilen bra igen.
Blev förvånad då den tydligen hade med mätaren att göra, på vilket sätt fick vi aldrig reda på men det löste sig iaf för vår del.
Hoppas det löser sig för er oxå.
 
Toppen