• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eget inbrott.

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Står på Åhus hisbilsparkering och kommer inte in i bilen. Alla nycklar plus frugans reserv och alla mobiler ligger inne i bilen. Paniken sprider sig, som tur är så är även hunden ute så vi behöver inte oroa oss för honom ingen gryta står och kokar på spisen. Går runt på ställplatsen och letar efter en svensk bil för att låna en telefon då våra är inlåsta. Träffar en trevlig man som lånar ut sin mobil, ringer till Trygg-Hansa skadeavdelning. Pratar med en kille där och det är ingen självrisk så han skickar en bärgare. Går igenom allt i huvudet och ser framför mig hur bärgaren bryter upp låset och att ingen verkstad har tid att fixa till det innan november, resten av säsongen bort blåst.
Vi går runt bilen i 20 minuter och kollar om vi kan komma in någonstans själva.
Ser då att fönstret i bodelsdörren bara har två vred och att rutan ger efter lite om man bryter försiktigt. Bestämmer oss för att försöka lite själva, svetten droppar, tar en stor mejsel och böjer ut glaset lite en mindre som sticks in och petar på vreden och det öppnas, in med handen och öppnar dörren. Ringer återbud till bärgaren.
Sålunda kan man så här i egterhand konstatera att skall man bryta sig in i helintergrerad husbil ljudlöst på natten så är detta nog det bästa sättet. Det tog bara en minut för en amatör, knappt ett ljud hördes.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Eget inbtott.

Detta hände oss också i veckan. Allt låst. Men kollade takluckorna och
två plastsprintar i den bakre kunde petas varefter luckan kunde
skruvas loss.

Vi var ett flertal samlade så två på taket firade ner min
särbo sedan var det fixat.

Detta är också ett sätt att ta sig in när man låser sig ute.
Alla sätt är bra utom de dåliga!!
Mvh
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Eget inbtott.

Vis av skadan när jag slog igen dörren på camping i Torre del Mar och blev utelåst,
fick jag fixat en extra nyckel till sidodörren.
Den finns gömd på utsidan av husbilen.

Jojje
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Eget inbrott.

Ja hädanefter blir det att ha en extra bodelsnyckel någonstans under bilen.
Det värsta var ju hur lätt det var att komma in och nästan ljudlöst.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Eget inbtott.

Bra tråd det här, förklara gärna mer hur och vart man lättast bryter sig in i våra husbilar, tur man har en stor jycke och ett högljudslarm samt är GSM kopplat

Även om proffsen förmodligen redan har koll på hur så är det kanske inte så smart att ge fler tips. Så jag håller med dig.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Eget inbtott.

Proffsen har givetvis koll
Men det finns så många fler nyfikna som inte har koll,,,,?
I vilket fall som helst så känns det himla onödigt!
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
I kväll planerade vi resa till Tyskland med goda vänner. Efter maten lekte vi hitta nyckeln. De har köpt ett miniskåp med kodlås för nycklar som fests någonstans på bilen. Vi visste att det fanns där men hade ändå svårt att hitta det. När vi väl fann det insåg vi att det i princip var inbrottssäkert. En god ide. Det lilla nyckelskåpet i kassaskåpsmaterial var väl bultat till bilen på en plats där inge tjuvar letar i första taget, skulle de hitta järnklumpen skulle de inte förstå att det var ett nyckelskåp. Smart grej. Funderar på att göra som de. Samtidigt hade de monterat nya starka låskolvar. Deras resa går nu till Italien.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Eget inbrott.

Har ett läge på mina dörrlås att de alltid är låsta och bara öppnas inifrån. Ibland är paniken ett faktum så en extern nyckel är ett måste.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Eget inbrott.

Hade lika på vår plåtis men kruxet var ser när vi gick ut och stängde var dörrarna fortfarande låsta. Kom inte in! Framdörrarna låsta med extralås inne!
Med nyckelns hjälp kunde vi öppna bakdörrarna och krypa in den vägen!
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Gör som min gode vän. Göm en nycker i specialnyckelskåp (stort som en knytnäve) fest någonstans på utsidan av bilen. Då har du alltid en nyckel utanför som ingen annan kommer åt än frugan och du. Hans gömställe var mycket smart valt. Kan givetvis inte berätta här men med fantasi kan vi alla göra likadant. vänligen annar:spinny:
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det verkar vara denna nyckelförvaringsbox han inhandlat. Vi har lite andra vanor så vi tror oss inte behöva nyckelgömma än. Men om, så köper vi ett likadant. Göm det där någon minst anar att det finns. Lycka till, annar
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Eget inbrott.

Var ute under bilen och satte en reservnyckel med buntband under tiden vi inhandlar en låda.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Eget inbrott.

Enligt vad jag hört tar det bara några sekunder att öppna dessa "skåp" det lär ska finnas visningsvideo på youtube. Jag har inte sett det själv. Någon som sett dessa filmer?
 
Toppen