• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arg katt

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi var ute och promenerade vid Svartsjö slott när det kom en stor katt som direkt flög på vår Engelska bullterrier, en hund som älskar alla människor och djur men är väldigt stark och inte får hamna i slagsmål. Vi försökte skrämma bort katten men icke den for på hunden som inte försvarade sig. Vi drog iväg med hunden med katten efter men efter en 50m stannade den.
Nu undrar jag hur sjutton man skall försvara sig mot en katt som verkar helt orädd för människor och direkt anfaller en hund? Har man rätt att ta en påk eller liknande och smälla till katten?

//Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Arg katt

En sak är säker, man ska inte försöka ta tag i katten för då går det illa med händerna. Jag råkade ut för samma sak när jag hade hund & jag sparkade till katten så det åkte en bra bit i luften. Man får sparka till ordentligt så att katten känner av det rejält annars kommer han tillbaka & flyger på igen.
Om det nu är någon som protesterar så kanske jag skulle ringt polisen istället.:D
Jag försökte att lyfta upp min hund men kattkräket klättrade efter.

Bennie
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Arg katt

Vi drog iväg med hunden med katten efter men efter en 50m stannade den.

//Åke

Man får ju fundera på varför den överhuvudtaget attackerade.

Hade den ungar den försvarande när den gick till attack så hårt? En normal katt reagerar knappast på det sättet.

En eloge till din hund som väluppforstrat inte gnagde på katten utan att husse godkänt det.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Arg katt

Vi mötte katten på en grusväg långt ifrån hus och den gick till anfall helt oprovocerat. Vår hund gjorde ingenting som kunde reta katten. Frågan är vad sjutton skall man ta sig till? att ringa polisen när man är längst ut på Färingsö och närmaste polisstation ligger 3mil bort i Solna känns hopplöst. Polisen har dessutom sina prioriteringar och katt/hundslagsmål finns nog inte med på listan. Känns inte bra om den kopplade hunden skulle skada katten i självförsvar och man ändå blir ansvarig för ev. skador på katten?
//Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Arg katt

Det med att ringa polisen var menat som ironi. Utav vilken anledning skulle du bry dig om katten? Själv skulle jag nog tänka mer på min egen hund istället.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Arg katt

Självklart tänker man på sin hund i första hand men när skadan har skett och katten springer omkring på 3 ben kanske man bör göra något och då är risken att man åker på veterinärkostnader?
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Arg katt

Katten var på väg till HBK:s ställplats Svartsjö slott, medan vi var på väg därifrån. Nästa gång vi ses kommer vi vara mer förberedda på att hantera en tokig katt. :wink:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Arg katt

Vi mötte katten på en grusväg långt ifrån hus och den gick till anfall helt oprovocerat. Vår hund gjorde ingenting som kunde reta katten. Frågan är vad sjutton skall man ta sig till? att ringa polisen när man är längst ut på Färingsö och närmaste polisstation ligger 3mil bort i Solna känns hopplöst. Polisen har dessutom sina prioriteringar och katt/hundslagsmål finns nog inte med på listan. Känns inte bra om den kopplade hunden skulle skada katten i självförsvar och man ändå blir ansvarig för ev. skador på katten?
//Åke

Biltemas Försvarssppray, otäck men inte skadlig, dessutom laglig......

Lär även funka på tvåbenta "vilda djur"

Hejs
Claes 105
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Arg katt

Lugn bara lugn, används bara i direkt nödläge, knappast aktuellt i ert fall. Har inte bestämt om vi åker söderut i år, vi får se.
Ha de bra.

Hejs
Claes 105
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Arg katt

Katter har ett mycket starkt revirförsvar (mer än hundar). Oftast försvarar de bara sitt revir gentemot andra katter men är det mat eller ungar inblandade kan försvaret ökas till att gälla såväl hundar som människor än om det är ganska ovanligt.
Antagligen var det så att ni klampade in på kattens revir och att det fanns något av ovannämnda i närheten.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Arg katt

Om folk bara ville lära sig lite mer om olika djurs normala beteende och rätta sig efter det så skulle många av problemen aldrig uppstå.
Man hör varje år folk som uppträtt helt fel i kontakt med vilda djur och får beskrivet hur djuret "anföll" utan anledning. I regel har det funnits en högst påtaglig anledning till detta försvar då ett djur i regel flyr istället för anfaller och känner man till dess beteende så kan de flesta situationer undvikas.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Arg katt

Om man är van vid djur så förstår man om ett djur har ett avvikande beteende. Vi fixade situationen p.gr. av att vi var två och att ena parten avbröt anfallet genom att kasta en tröja över katten medan den andra drog iväg med hunden.

Åke
 
Toppen