• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Hej,

Frågan om fordonsskatt har säkert varit uppe tidigare men jag måste ändå fråga...

Har precis fått ett inbetalningskort på drygt 2000:- för koldioxidbaserad fordonsskatt för perioden 2017-09-01--2017-12-31
Samtidigt står det som notering att "Uppgift om koldioxidutsläpp saknas".

Jag förstår inte riktigt!
Andra som köpt husbil med samma årsmodell och motor har blivit helt skattebefriade medan andra, som jag, får betala en massa pengar i skatt.
Är det någon som kan förklara varför det är så stora skillnader och har kan det ha att göra med att generalagenten inte meddelat rätt uppgifter?

Mitt registreringsbevis saknar uppgifter på bl.a. växellåda och CO2-värde.

/Hasse
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Det framgår inte vilken bil och årsmodell du har.

Det står samma text för min skatt.
Jag har en Carado byggd på Fiats plattform. Fiat kan ju svårligen veta hur mycket diesel husbilen drar när Carado byggt allt utom hytten, så då räknar man fram ett värde på något annat sätt, som jag inte begriper heller.

Men jag kan ha helt fel...........:wideeyed:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Hej,

Frågan om fordonsskatt har säkert varit uppe tidigare men jag måste ändå fråga...

Har precis fått ett inbetalningskort på drygt 2000:- för koldioxidbaserad fordonsskatt för perioden 2017-09-01--2017-12-31
Samtidigt står det som notering att "Uppgift om koldioxidutsläpp saknas".

Jag förstår inte riktigt!
Andra som köpt husbil med samma årsmodell och motor har blivit helt skattebefriade medan andra, som jag, får betala en massa pengar i skatt.
Är det någon som kan förklara varför det är så stora skillnader och har kan det ha att göra med att generalagenten inte meddelat rätt uppgifter?

Mitt registreringsbevis saknar uppgifter på bl.a. växellåda och CO2-värde.

/Hasse
Finns en förklaring och formel på transportstyrelsen sidor.

Tillräckligt tung bil blir skattebefriad.....

Jag hade en Iveco 5,2t 170 hk med skatt på drygt 7000 per år, bytte till en Iveco 7,2 t 205hk och är nu skattebefriad i fem år
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Fordonsskatt

Finns en förklaring och formel på transportstyrelsen sidor.

Tillräckligt tung bil blir skattebefriad.....

Jag hade en Iveco 5,2t 170 hk med skatt på drygt 7000 per år, bytte till en Iveco 7,2 t 205hk och är nu skattebefriad i fem år

Detta underbara Sverige!
 

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Jag har en 2017 Fiat Euro6 150 Hkr. med 4400 kg. skattevikt och försökte beräkna skatten enligt formeln på Trafikverket. Gick sådär...

Jag läste någonstans att det finns en Excel-snurra för att räkna ut skatten. Någon som vet var den går att hitta?

/Hasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Den bifogade, som anger CO2-utsläpp "efter skälig grund" samt årlig skatt, byggde jag för snart två år sedan.

Följ anvisningarna, så går det bra.

(Har inte tagit hänsyn till eventuell skattebefrielse.)

Pålle
 

Bilagor

  • Skatteberäkning.xlsx
    10,6 KB · Visningar: 163

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
En fråga. Om du har bil över 3,5 ton kan du registrera bilen som lastbil och få lägre skatt? Någon påstod det på en ställplats. Självklart måste man då ha c kort, men det har nog många av oss. Kan man registrera om och få ett hundra-tillstånd på bilen? Ser sådana märken här i Tyskland där vi just nu befinner oss.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

För att kunna registreras som lastbil, måste fordonet i första hand vara avsett för transport av last - till exempel en hästtransport med sovbrits.

Om fordonet huvudsakligen är avsett för persontransport (vilket ju en husbil är), är det en personbil.

Pålle
 
Toppen