• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteripolsklämma - hur gör man?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har inte mindre än 5 kablar som vill in på pluspolen på batteriet. Tjockleken varierar från kanske 2,5mm2 till 35mm2. Alla utom en är bara avisolerade ändar på kablar. Den tjockaste har en kabelsko.

Det don som ansluter till batteriets pluspol är ett snabbkopplingsdon. Tanken är att man skall ha en avisolerad kabel in mellan två kontaktbleck som skruvas åt med två skruvar (bild bifogas). Men med alla dessa kablar och där en har kabelsko, funkar inte detta: Klämman går inte att få ner riktigt på pluspolen och kablarna tenderar att lossna.

Hur gör jag för att få detta att fungera? Finns det något annat anslutningsdon med plint, som jag skulle kunna använda istället, eller hur skall jag tänka?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Batteripolsklämma - hur gör man?

Det där såg ju riktigt bra ut. Nu lyckades jag med Biltemas enkla polskruv plus en egen längre skruv, men nästa gång jag skall göra något åt det elektriska så blir det till att köpa ett par sådana.
 
Senast ändrad:
Toppen