• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervägen

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Hej

Här kommer en reseberättelse från vår semester med Husbil 2017. Förutom Husbils ägare så är jag också en ivrig och aktiv amatörfotograf. Jag är medlem i Bankeryds Fotoklubb där jag också tävlar i foto ibland. Reseberättelsen är av praktiska skäl uppdelad i två olika delar eftersom den är relativt omfattande med många bilder.

Del 1 som nu är publicerad och klar i min Fotdagbok handlar Vildmarksvägen och Blå vägen till Mo i Rana i Norge. Nästa del kommer att handla om Kystrikveien FV17 i Norge mellan Mo i Rana och Bodö – Silvervägen från Mo i Rana till Skellefteå och slutligen Kustvägen (E4) från Skellefteå ner till Höga kusten.

Men som sagt bara första delen är klar och här har du en länk till mitt fotoreportage från främst Vildmarksvägen:

http://fotodagbokenblog.wordpress.com/2017/08/10/husbilssemester-2017-del-1-vildmarksvagen-bla-vagen-fran-stromsund-till-mo-i-rana-i-norge/

Om några dagar kommer jag att här i den här tråden också att publicera en länk till den andra delen från vår Husbilssemester 2017. Ett annat alternativ är att du följer min Fotodagbok så får du ett meddelande när det reportaget är klart.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Får upp det här meddelandet när jag försöker öppna länken på en IPad:

IMG_1184.PNG

Vet inte om det är fel hos mig eller dig.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Får tyvärr samma felmeddelande som Kjell, även detta i Ipad
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Det hade smugit sig in https:// istället för http:// i länken. Har rättat nu och är tacksam om du testar att det fungerar även för dig. Tack på förhand / Dick W
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Kan bekräfta att det nu fungerar fint.

Passar samtidigt på att tacka för en fin, intressant reseberättelse, med vackra illustrationer. Tack!

TommyD
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Jag har en undran eftersom du tävlar i foto.:)
Mycket bilder att kika på, tack.:)

Jag som sett forsar i verkligheten många ggr tycker inte om när man gör forsarna som en dimma, samma sak kan man göra med molnen. Eftersom det idag finns program som gör om bilderna så handlar det ju mer om datahantering än fotografering.

Kan man vinna fototävlingar med dataarbetade bilder?

Förresten kan man ju få väldig uppmärksamhet genom att sno en bild på nätet, spegelvända bilden och sen påstå att man fotat lodjur. :rolleyes:
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Jag har en undran eftersom du tävlar i foto.:)
Mycket bilder att kika på, tack.:)

Jag som sett forsar i verkligheten många ggr tycker inte om när man gör forsarna som en dimma, samma sak kan man göra med molnen. Eftersom det idag finns program som gör om bilderna så handlar det ju mer om datahantering än fotografering.

Kan man vinna fototävlingar med dataarbetade bilder?

Förresten kan man ju få väldig uppmärksamhet genom att sno en bild på nätet, spegelvända bilden och sen påstå att man fotat lodjur. :rolleyes:

Hej Chippen

Stort tack för dina synpunkter och dina frågor och jag ska besvara dem som gott jag kan. Först vill jag nämna att alla bilder som jag på något sätt publicerar eller tävlar med är samtliga bearbetade eller redigerade i min dator. Jag använder mig av Adobe Lightroom och Photoshop. Utan någon form av bearbetning av en bild vill jag nog påstå att den är ganska chanslös på en fototävling. Visst finns det undantag när man lyckas ta den perfekta bilden som inte kräver redigering men det är verkligen undantag.

Att bearbeta en bild i ett redigeringsprogram betyder inte att man därmed fuskar på något sätt om man bara håller sig till att inte otillbörligt förvanska en bild.

Det jag alltid brukar göra med en bild är följande:

1. Beskära bilden - jag tar alltid med lite för mycket när jag tar själva bilden för att aldrig riskera att få med för lite...

2. Ändra kontraster och justera färger i bilden.

Det jag aldrig gör utan att i så fall mycket tydligt berätta om det är att manipulera bilden. Exempel på manipulation är t.ex. att lägga till saker i en bild som inte fanns där bilden togs. Ett klassikt exempel är att lägga in ett Lodjur i en Landskapsbild för att göra den mer intressant.

Den enda manipulationen av en bild som tillåts i tävlingar är att ta bort saker i en bild som hade gått att flytta på innan bilden togs. Vi tar landskapsbilden igen och när vi kommit hem så upptäcker vi något störande i bilden som hade gått att flytta, tex en på marken slängd Läskburk. Den är helt ok att redigera bort utan att det bedöms som manipulation av bilden.

När det gäller mina bilder på rinnande vatten som ser ut som en dimma så har jag inte redigerat den effekten i datorn. De bilderna är tagna med kameran på ett stadigt stativ med ett ND-filter (gråfilter) framför objektivet och med en slutartid på ca 30 sekunder för att just få fram den effekten du beskriver och som du inte gillar. Men som med allt annat så finns det olika smak på vad man gillar och inte gillar när man betraktar en bild. Som du förstår så har jag medvetet önskat få fram den effekten i några bilder. Men jag tar alltid en bild med kort slutartid samtidigt för att ha en alternativ bild där jag istället har "fryst vattnets rörelse"

I metadata på mina bilder finns information om min upphovsrätt av bilderna. Skulle jag upptäcka att någon publicerat en bild som jag har tagit så blir jag i första hand glad för att personen troligen gillar min bild. Sedan brukar jag lite försynt påpeka att bilden är faktiskt min och att det vore trevligt om jag nämndes som fotograf tillsammans med bilden. Ännu gladare blir jag om någon i förväg frågar om de får låna någon av mina bilder. Jag är en glad amatörfotograf och lever inte på att sälja mina bilder. Om man skäl en bild som någon har tagit så är det ett brott mot upphovsrätten och man riskerar också att dömas för det brottet, vilket också händer lite då och då.

Hoppas att detta är svar på dina frågor
Tack för att du läste mitt blogginlägg och även för att du kommenterade och frågade.

/ Dick W
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Jag har en undran eftersom du tävlar i foto.:)
Mycket bilder att kika på, tack.:)

Jag som sett forsar i verkligheten många ggr tycker inte om när man gör forsarna som en dimma, samma sak kan man göra med molnen. Eftersom det idag finns program som gör om bilderna så handlar det ju mer om datahantering än fotografering.

Kan man vinna fototävlingar med dataarbetade bilder?

Förresten kan man ju få väldig uppmärksamhet genom att sno en bild på nätet, spegelvända bilden och sen påstå att man fotat lodjur. :rolleyes:

Jo, men du kan ju tycka vad du vill. Trådskaparens bilder är jättefina. Det är väl det viktiga. Gör dina egna bilder som du vill ha dom och sluta kritisera andras.
Står i Luleå 13 grader.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

+ eller -? Kritik, all kritik är positiv, vare sig den är positiv eller negativ! :confused:

Jappe
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

+ eller -? Kritik, all kritik är positiv, vare sig den är positiv eller negativ! :confused:

Jappe

Det kan jag hålla med om. Som princip. I husbilsklubbens forum tycker jag det är löjligt. En utställning på "fotografiska" i Stockholm kan man kritisera. Men på husbilsklubbens forum kan man väl vara lite snäll?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Tack för ett utförligt svar, tror att det var nyttig information för flertalet av oss.

Fast jag kritiserar inte i negativ bemärkelse utan var mera nyfiken hur det är idag. Min bror har jobbat heltid som fotograf och 3 av mina kusiner samt min farbror. Så jag har vuxit upp med fotografier i åtminstone halva mitt liv.

Draumur: Fryser du, för du tycks inte förstå någonting. Vet du ens om vad vi pratar om när vi diskuterar lodjur.:D
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Tack för ett utförligt svar, tror att det var nyttig information för flertalet av oss.

Fast jag kritiserar inte i negativ bemärkelse utan var mera nyfiken hur det är idag. Min bror har jobbat heltid som fotograf och 3 av mina kusiner samt min farbror. Så jag har vuxit upp med fotografier i åtminstone halva mitt liv.

Draumur: Fryser du, för du tycks inte förstå någonting. Vet du ens om vad vi pratar om när vi diskuterar lodjur.:D

Nä, jag fattar nog ingenting. Allrahelst ditt inlägg verkar lite så där. Det begriper jag ingenting av. Lycka till med lodjuren???
.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Nä, jag fattar nog ingenting. Allrahelst ditt inlägg verkar lite så där. Det begriper jag ingenting av. Lycka till med lodjuren???
.

Ok, läste lite slarvigt. Men ditt svar är ganska drygt. Skitsamma. Jag tyckte iallafall att det var fina bilder som TS visade.
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

"Fryser du, för du tycks inte förstå någonting. Vet du ens om vad vi pratar om när vi diskuterar lodjur."

Det här är ett exempel på den låga nivå som somliga ägnar sig åt på forumet
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

väldigt trevliga bilder och berättelse.
Norra delarna är helt fantastiska.

Tack // Per
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Enkelt men välment och stort Tack! Trevligt med medlemmar som delar med sig av upplevelser och tips. Är ofta starten för min egen planering av nästa husbilsresa. Tack!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Blev lite nyfiken på resonemanget om lodjur. Är det ett "talesätt" bland naturfotografer som handlar om manipulerade bilder i allmänhet?
EssoJ
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Re: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silvervä

Hej
Jag kom in, mycket fina bilder, tog själv många foto när vi åkte Vildmarksvägen i fjol. Också aktiv i en fotoklubb "Hammarö fötoklubb".
En fin kombination detta med husbil och kamera. Möjligen värdesätta jag hustrun och cykeln som värdefullare resesällskap än kameran ☺
Hälsningar.
Anders
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Sv: Re: Vår Husbilssemester -17 på Vildmarksvägen- Blåvägen -Kystrikveien FV17 – Silv

Hej
Jag kom in, mycket fina bilder, tog själv många foto när vi åkte Vildmarksvägen i fjol. Också aktiv i en fotoklubb "Hammarö fötoklubb".
En fin kombination detta med husbil och kamera. Möjligen värdesätta jag hustrun och cykeln som värdefullare resesällskap än kameran ☺
Hälsningar.
Anders

Visst är det en underbar kombination med Husbil och Kamera. Jag har haft fotointresset betydligt längre än vad jag har varit Husbilsägare. Men med Husbil så blir antalet fototillfällen betydligt fler. Jag vet också att Hammarö Fotoklubb har bedömt våra klubb-bilder vid något tillfälle. Jag är webbmaster i Bankeryds Fotoklubb så jag publicerar alla bilder som placerar sig i tävlingar på vår Hemsida.
 
Toppen