• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp att få översikt över husbilens skick

F

F.d. 53676

Guest
Hej,

Har ägt min Eura Contura 706 SB byggd på Mercedes Sprinter chassi sedan januari och börjar nu närma mig 1000 körda mil. I vintras körde jag på en väldigt ojämn väg och det uppstod då ett knarrande i bygget ovanför förarhytten. Nu när jag har över 100 mil på delvis dåliga vägar i Norge tycker jag mig att knarrandet blir värre. Skulle därför velat sett över konstruktionen så att det inte är nå galet och eventuellt åtgärda knarrandet. Jag har däremot aldrig ägt husbil förr och vet inte hur de är uppbyggda. Undrar därför om det finns någon kunnig själ på detta forum som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta? Lära mig hur husbilar är uppbyggda och ge mig tips och råd för framtida vård/reperationer av husbilen.

Stockholm är mitt högkvarter, men rör mig massor med husbilen och det spelar därför inte så stor roll var i landet denna kunniga person bor.

Vänligen

Niklas Leü
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp att få översikt över husbilens skick

Hej. Hade en likadan bil tidigare, där var också samma ljud men det kunde försvinna ibland beroende på temperatur.
Så oroa dig inte. Mycket trevlig bil.

Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Hjälp att få översikt över husbilens skick

Det kan hända att det inte är någon fara, men skulle ändå vilja sett över det och gärna lärt mig mer om hur bodelen på en husbil är uppbyggd. Alltid skruvat och ordnat mina fordon själv, men just husbilar har jag aldrig varit borti förr. Skulle därför behöva lite tips och råd från någon som kan.

Sedan är det som du säger en väldigt bra bil!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp att få översikt över husbilens skick

Eura er et sandwich påbygg og som sådan stivere enn Sprinter chassi. Dette kan føre til bevegelser mellom påbygg og førerhytte, et område som er skjult av tynnere plast. Første steg i søking etter eksakt bilde kan være å spraye litt silikon olje i fugen mellom plasten og platen - plasten følger påbyggets bevegelser. Lengre inne er mer triksete å søke etter lydkilden.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp att få översikt över husbilens skick

Jag är ingen Guru men har haft en knippe husbilar och har även skruvat en hel del med både dem och en del bilar och MC's.

Lite kan jag säkert bidra med, tänkte eftersom vi bara bor ett par kilometer från varandra... ;)
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Hjälp att få översikt över husbilens skick

Låter lysande! Då ska jag höra av mig när jag är tillbaka i Täby igen så får vi se om du har tid och möjlighet.
 
Toppen