• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivågivare trasig?

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har en gammal Bürstner byggd på Peugeot 1992.
Vattentanksmätaren visar ständigt på 0,8 oavsett om den är full eller tom.
Jag tog isär givaren, kopplade loss kablarna, mätaren visar 0,0. Kortslöt kablarna, den visar ändå 0,0. Det tycker jag är konstigt, i ena läget borde den visa 1,0.
Kollade på Biltema efter nivåmätare, hittade denna:
Nivågivare - Nivåvakt Givare Båt Båttillbehör - Biltema
Det står att den funkar till "allt", ger mellan 0 och 180 Ohm. Kan den funka för mej också?
Bilden nedan är den trasiga.
 

Bilagor

  • IMG_1867.jpg
    IMG_1867.jpg
    76,3 KB · Visningar: 54

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nivågivare trasig?

Det gäller att längden på givaren överensstämmer med den du har. Att den fungerar till "allt" gäller kanske endast Biltema's egna sortiment. Men du kan ju prova. Om det inte skulle gå så är det ju bara att köpa ett av deras instrument också.
Givaren ger mellan 0 och 180 Ohm, vet du vad din givare ger? Har du tur så kanske det är samma.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nivågivare trasig?

Det ser ut som den gamla har Reed-switchar (tungemement) som mäter nivån med hjälp av en magnetisk flottör.
Då mäter den inte med hjälp av varierande motstånd.
Om der går att ta isär armaturen finns det Reed-switchar att köpa.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Nivågivare trasig?

Kan originalet möjligen vara ett korsspoleinstrument (kvotinstrument), som tankmätare på gamla bilar? Dvs ett instrument med två spolar, varav ena matas med konstant spänning och den andra samma spänning via motståndsgivaren. Visarens utslag blir oberoende av matningsspänningen. Ett avbrott i givaren ger fullt utslag på mätaren och kortslutning min utslag.
//Göte J
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Nivågivare trasig?

Det ser ut som den gamla har Reed-switchar (tungemement) som mäter nivån med hjälp av en magnetisk flottör.
Då mäter den inte med hjälp av varierande motstånd.
Om der går att ta isär armaturen finns det Reed-switchar att köpa.

Helt rätt, det sitter tungelement på olika avstånd, och flottören är en magnet. Det är nog inte värt att försöka laga :)
Instrumentet är digitalt, inbyggt i manöverpanelen.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Nivågivare trasig?

Ohm-mät själva givaren (den gamla), den ska ju ge olika motstånd för varje switch som flottören går förbi. Så ser du om det troliga felet ligger i instrumentet eller givaren.

Med en trimpot är det lätt att kolla inom vilket område instrumentet ligger mellan tom och full, sen kan du leta givare med rätt område.

Givaren i sig är nog väldigt enkel att laga. Bara passiva enkla komponenter där :)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Nivågivare trasig?

Lysdioder eller vridspoleinstrument?

Det borde inte vara allt för avancerad teknik i mätaren, men det kräver att du tar ner det och plåtar komponenter och banor om man ska kunna hjälpa dig offline så här tror jag tyvärr.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Nivågivare trasig?

Varken eller. Kombinerad med panelen för "allt" (klocka, batteristatus, temp etc, alltså digitalt med siffror).
Så det struntar jag i.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Nivågivare trasig?

Kanske inte är så svårt ändå, i din panel. Kan kanske vrida ihop det med https://www.electrokit.com/vattennivaindikator-3-nivaer.42844 Själv använder jag inte mätarna till färskvattentanken eller gråvattentanken. Har tröttnat på att rengör mätstiften. Min färskvattentank är placerad så jag bara öppnar en lucka och kan se nivån.
 

Bilagor

  • Nivåmätare.jpg
    Nivåmätare.jpg
    100,8 KB · Visningar: 16

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Nivågivare trasig?

Hej
Min mätare har också lagt av. Den ser ut som din. Har du kommit på nått än. Sitter och funderar på Biltemas. Vågar man koppla in den på befintliga kablar till original instrumentet eller pajar man nått då ? Jag hittade ingen bra Kontrollpanel på Biltema.
Kjelle
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nivågivare trasig?

Kanske inte är så svårt ändå, i din panel. Kan kanske vrida ihop det med https://www.electrokit.com/vattennivaindikator-3-nivaer.42844 Själv använder jag inte mätarna till färskvattentanken eller gråvattentanken. Har tröttnat på att rengör mätstiften. Min färskvattentank är placerad så jag bara öppnar en lucka och kan se nivån.
Den typen av givare funkar ypperligt i storstan men inte alltid i fjällen där vattnet är bara vatten:)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Nivågivare trasig?

Hej
Min mätare har också lagt av. Den ser ut som din. Har du kommit på nått än. Sitter och funderar på Biltemas. Vågar man koppla in den på befintliga kablar till original instrumentet eller pajar man nått då ? Jag hittade ingen bra Kontrollpanel på Biltema.
Kjelle

Nej, jag struntar i det, min givare var hel, så det är displaydelen som är trasig.
 
Toppen