• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömproblem

K

kruslock

Guest
Hej. Vi stannade till en natt i en småbåtshamn på semestern,på kvällen kom det en husbil och
satte i sin kabel i ett av uttagen ,med plats för 4 kablar. Kl.22.00 larmar våren husbil för låg batteri nivå. Då jag kollar på vår display, ser jag att vi inte har ström från nätet. Går ut och
kollar vid uttaget och ser att automatsäkringen har löst ut. Går inte återställa, då den löser ut direkt. Pratar dagen efter med en av husbilsägarna och han säger han har problem med sin bil, när han drar ur sin kabel så funkar det igen. Men senare nästa dag så håller inte vårat batteri ström mer än ca.10-15 min innan det larmar låg batteri. Nu till frågan, kan det skadat vårat batteri eller något annat i våra bil. Natten innan stod vi utan ström, inga problem.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Strömproblem

Hur länge hann ni ladda? Ett tomt batteri tar nog 6-8 timmar innan det är fullt. Skyddet i Ebl ska bryta strömmen innan batteriet blir för utladdat. Men om för tomt kan det ta någon timme innan laddningen tar fart. Ladda mer och kolla igen.

Med vänlig hälsning, Conny J
 
K

kruslock

Guest
Sv: Strömproblem

Vi laddade 20-24 tim. innan jag drog ur sladden för att kolla hur länge det höll. Och det funkade 10 min innan batteriet hade gått ner så det larmade.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Strömproblem

"Nu till frågan, kan det skadat vårat batteri eller något annat i våra bil. Natten innan stod vi utan ström, inga problem."

Nej. Att grannen blåste säkringarna genom för stort strömuttag kan i sig inte skada ditt batteri. Du tappar din egen laddning men det är allt. Transientskador på laddaren är ytterst ovanligt.

Detta har inneburit att du själv drog ur ditt batteri, för djupt. Att därefter ladda i ett dygn borde ha återställt ditt batteri, tyvärr så gick inte det. Om det bara håller i 10 minuter så är batteriet slut. Batterier trivs inte alls med djupurladdningar. Biltema har en Batteritestare som ger svar på hur batteriet mår, kostar en femhundring. Kanske kan en modern Ctek laddare skaka liv i batteriet, det är värt att försöka.
 
Toppen