Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Strömproblem
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Vara
Ålder: 54
Strömproblem - 2017-08-09, 13:09

Hej. Vi stannade till en natt i en småbåtshamn på semestern,på kvällen kom det en husbil och
satte i sin kabel i ett av uttagen ,med plats för 4 kablar. Kl.22.00 larmar våren husbil för låg batteri nivå. Då jag kollar på vår display, ser jag att vi inte har ström från nätet. Går ut och
kollar vid uttaget och ser att automatsäkringen har löst ut. Går inte återställa, då den löser ut direkt. Pratar dagen efter med en av husbilsägarna och han säger han har problem med sin bil, när han drar ur sin kabel så funkar det igen. Men senare nästa dag så håller inte vårat batteri ström mer än ca.10-15 min innan det larmar låg batteri. Nu till frågan, kan det skadat vårat batteri eller något annat i våra bil. Natten innan stod vi utan ström, inga problem.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar kruslock för detta inlägg:
suletorpan (2017-08-11)
Sv: Strömproblem
Gammal
HBK Medlem

Conny & Ingmaris avatar

Hemvist: Mönsterås
Ålder: 69
Sv: Strömproblem - 2017-08-09, 15:33

Hur länge hann ni ladda? Ett tomt batteri tar nog 6-8 timmar innan det är fullt. Skyddet i Ebl ska bryta strömmen innan batteriet blir för utladdat. Men om för tomt kan det ta någon timme innan laddningen tar fart. Ladda mer och kolla igen.

Med vänlig hälsning, Conny J

Re: Strömproblem
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Knivsta
Re: Strömproblem - 2017-08-09, 18:41

Ett tomt batteri tar lång tid att ladda fullt, ett dygn minst med batteriladdare.

Gammal
HBK Medlem

Sv: Strömproblem - 2017-08-09, 20:12

Vi laddade 20-24 tim. innan jag drog ur sladden för att kolla hur länge det höll. Och det funkade 10 min innan batteriet hade gått ner så det larmade.

Gammal
HBK Medlem

Conny & Ingmaris avatar

Hemvist: Mönsterås
Ålder: 69
Sv: Strömproblem - 2017-08-09, 23:30

Har du en voltmeter? Mät över batteriet när du står på ström. Över 14 V efter 30 min = paj batteri
Under 12,5 V efter 30 min = paj laddare.
Med vänlig hälsning, Conny J

Gammal
HBK Medlem

Gotands avatar

Hemvist: Gotland
Ålder: 70
Sv: Strömproblem - 2017-08-09, 23:50

Denna, din tumregel, är jag skeptisk till. Åtminstone första delen.

Följande Tackar Gotand för detta inlägg:
sacce (2017-08-10)
Gammal
HBK Medlem

Björn & Lenas avatar

Hemvist: Kungsbacka
Ålder: 66
Sv: Strömproblem - 2017-08-10, 08:42

"Nu till frågan, kan det skadat vårat batteri eller något annat i våra bil. Natten innan stod vi utan ström, inga problem."

Nej. Att grannen blåste säkringarna genom för stort strömuttag kan i sig inte skada ditt batteri. Du tappar din egen laddning men det är allt. Transientskador på laddaren är ytterst ovanligt.

Detta har inneburit att du själv drog ur ditt batteri, för djupt. Att därefter ladda i ett dygn borde ha återställt ditt batteri, tyvärr så gick inte det. Om det bara håller i 10 minuter så är batteriet slut. Batterier trivs inte alls med djupurladdningar. Biltema har en Batteritestare som ger svar på hur batteriet mår, kostar en femhundring. Kanske kan en modern Ctek laddare skaka liv i batteriet, det är värt att försöka.

Sätt på din PMR radio så har vi roligare tillsammans! Välj kanal 6/11 när du vill höra eller höras.

Följande Tackar Björn & Lena för detta inlägg:
anton53 (2017-08-10)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Strömproblem - 2017-08-11, 07:52

Tack för alla svaren😊. Jag tror batteriet har gett upp.

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS