• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microbrytare- fungerar utan!?

F

F.d. 56138

Guest
Hej. Kranen i vårt badrum har krånglat på grund av att en kabel lossnat från microbrytaren. Fick dit kabeln provisoriskt för ett par veckor sedan. Idag så slutade kranen att fungera igen och jag plockade isär. Försökte åter att få igång miickobrytaren utan resultat. Testade att koppla förbi brytaren genom att tvinna ihop kablarna. Drog igång kranen och pumpen började att gå? Stänger av kranen och pumpen slutar gå. Betyder det att mitt vattensystem är tryckstyrt och microbrytaren överflödig?? Mycket tacksam för ev svar eller synpunkter. Vi har numer en Lmc från 2013.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Visningar: 14

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Microbrytare- fungerar utan!?

Du skrev ju själv att du tvinnade ihop kablarna. Då har du ju gjort som att microbrytaren är sluten. Då går ju din pump kontinuerligt till du stänger av den. Den verkar inte tryckstyrd, då skulle den stänga av om du stänger av flödet i utloppsröret.
Bengt
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare- fungerar utan!?

Om kablarna inte är hoptvinnade och vatten kommer ändå så är den tryckstyrd. Om det kommer vatten bara när de är tvinnade så är den mikrobrytarstyrd. Om du då tvinnar ihop dem så lär pumpen gå sönder efter ett tag.

Om den vore tryckstyrd så borde du heller inte märkt att den krånglade?
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Microbrytare- fungerar utan!?

Du skrev ju själv att du tvinnade ihop kablarna. Då har du ju gjort som att microbrytaren är sluten. Då går ju din pump kontinuerligt till du stänger av den. Den verkar inte tryckstyrd, då skulle den stänga av om du stänger av flödet i utloppsröret.
Bengt

Den går inte kontinuerligt. Endast när jag öppnar kranen. Tar jag isär kablarna går inte pumpen igång när jag drar på kranen.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare- fungerar utan!?

Microbrytaren i kranen och tryckvakten är seriekopplade varför båda måste vara slutna för att pumpen skall starta. Det är en form av dubbel säkerhet eftersom ett eventuellt slangbrott eller annat läckage annars skulle orsaka att pumpen börjar arbeta och orsaka att vattnet sprutar ut. Så rent säkerhetsmässigt är microbrytaren viktigare än tryckvakten.
 
Toppen