• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vill koppla mitt Omnistep fotsteg till dörrkontakten. Vill att det skall fungera så här.
När sidodörren öppnas skall steget gå ut. När den stängs skall det direkt gå in.
Vill också ha en knapp på insidan för samma funktion.
Förstår att det skall vara någon relähistoria för att få det att fungera och sätta dit en extra dörrkontakt
Är det någon som gjort detta och har ett kopplingsschema hur det görs eller har en teori hur det görs?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Det er mulig å koble dette med ren relelogikk, men en mikrokontroller og et par releer er enklere og muligens billigere. Du har minst 3 inngangs signaler:
  1. Døren
  2. Trappen fullt inne
  3. Knapp for trapp ut
  4. Knapp for trapp inn?
Selve trappebevegelsen for trapp ut må ha en timer da det ikke er en følebryter som signaliserer at den er helt ute. En bør og ha en sikkerhetstimer på trapp inn - det er en del problemer med følere som sitter på motorhuset beregnet på alarm om en starter bilen ute å trekke inn trappen. Selv ville jeg sette på en bryter for å slå av autofunksjonen, men det er meg.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

På vår första husbil från 1988 fanns just denna funktion. När bodelsdörren öppnades kördes fotsteget ut och när dörren stängdes åkte det in, allt med hjälp av en motor och en kontakt i dörren. Vi höll på att bli vansinniga första semestern (vi fick bilen levererad vid tretiden en fredag och hade bokad avfärd till England klockan tio dagen efter). Det första jag pysslade med när vi kom hem var att koppla om så att fotsteget manövrerades med hjälp av en strömbrytare innanför dörren. Av säkerhetsskäl hade jag en lampa och en summer som lät om steget var ute och jag startade motorn. Jag kunde i sådana fall manövrera fotsteget även från förarplatsen. Det var en befrielse från detta eviga in och ut på fotsteget. Ibland hann steget inte in innan det åkte ut igen när det gicks mycket i dörren, till exempel när det var hällregn och man inte ville ha dörren öppen mer än ett absolut minimum.

Mitt råd är således att tänk efter en extra gång innan du bygger om.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Det var ett mycket klokt beslut. En jäkla massa arbete för att slippa trycka på en knapp.:D
För du har väl en summer som varnar för att fotsteget är ute när du startar motorn?

Bennie
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Fast jag skulle vilja ha en knapp framme vid förarplatsen för att dra in trappan. Det är förbaskat jobbigt att lossa bilbältet och resa sig och gå bak för att dra in den glömda trappan när summern skriker! Jag har inte fördjupat mig i kopplingsschemat men antar att det inte är värst avancerat att fixa. Det är mest kabeldragningen som gör att jag inte kommit till skott.
//Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Monter en ekstra knapp ved førerplass som kan trekke inn trappen, denne sammen med lampe eller summer løser de fleste problemer. Eneste problem den ikke løser er når varsel kontakten på trappen svikter, normalt vil den da påstå at trappen er ute!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Om jag läser i bruksanvisningen till steget så finns det tydligen ett relä att köpa till som sköter indraget så fort tändningen sätts på.
IMG_0483.JPG
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Hej Affe!
En nackdel med detta är när man behöver slå på tändningen av någon anledning.
Tänk om någon är på väg in eller ut, men allt handlar väl om kommunikation med andra i bilen. :)
mvh Tony
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Hej Tony!
Det är ju en väsentlig anmärkning du kom med. Skulle kanske gå att sätta dit dörrbrytare som bröt kretsen om dörren är öppen. Teknikfreak som du kanske förstår
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Det skulle man ju kunna göra. Sedan kan man ju ha "knappen" vid dörren kopplad som vanligt.

Det borde ju gå att sätta brytaren på brun kabel till "infällt strömställaren" (S2) då kommer den ju inte att jorda reläet men kommer ej heller att tända lampan eller köra in trappen så länge dörren är öppen.
Man får då vara observant att inte stå på trappen och stänga dörren med tändningen på. :)
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Vet inte om jag tillför något, men på min husbil är trappen kopplad till lyset. Vrider på nyckeln till startläge med lyse på, och trappen far in. Eller vrider på nyckeln till starläge och lyset av och trappen blir ute. Har också en knapp förr manövrering av trappen in eller ut med avstängd motor.:spinny:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

På vår plåtis sitter detta relä som gör att steget går in när motorn startas, vilket innebär att man måste stoppa motorn om någon vill gå in eller ut med fotsteget.. summer ljuder och steget dras in när jag glömt det i alla fall!
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Vilken lösning man än väljer så blir det ändå någon nackdel
Väljer nog en knapp innanför dörren och en summer om tändningen slås på. Ev en extra knapp fram vid instrumentbrädan.
Det här med automatiskt indrag om dörren är stängd är nog inte så bra om man går ut på natten och steget är inne. Inte bra
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Du kan ju sätta en till brytare på fotsteget som tänder små LED när det är ute. :)

Jag tycker att du skall testa med reläsystemet i schemat.

Jag ser inte på schemat vad strömställaren S1 har för inre kopplingar
så jag kan inte avgöra om funktionerna på S1 är frånkopplad vid motorgång.
Jag tänka mej att "om" motorn är igång så åker steget in om någon trycker på knappen för att den skall åka ut.
Men som sagt, ingen info finns på S1 så den kan lika gärna
vara satt ur spel om motorn är igång som
Conny J säger, som har lika reläsystem. :)
//Tony
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Hej igen Tony
Detta är installationsbeskrivningen till steget om den går att läsa så att du får mer hum om detta.
Jag förstår inte varför man skall koppla jord till kontakten ?
Hälsningar
Affe
IMG_0348.JPG

Hela texten kom tydligen inte med
IMG_0484.JPG
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Det gick bra att läsa dessa dokument men det står inget om att S1 är "bort" kopplad när motorn går.

Du måste ha jord till S2 som sedan går till lampan som sedan går till tändning (+) annars så kan inte lampan lysa.
S2 är ju sluten (brun till grå kabel) då steget är ute. När steget är helt inne så bryter S2 och lampan slocknar.
Skulle steget kärva och inte åka in helt så kommer lampan att lysa tills du åtgärdar felet med steget.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Monter en ekstra knapp ved førerplass som kan trekke inn trappen, denne sammen med lampe eller summer løser de fleste problemer. Eneste problem den ikke løser er når varsel kontakten på trappen svikter, normalt vil den da påstå at trappen er ute!
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
E07CA712-ED47-43B2-AA42-B944956C4BF7.png Om man vill har en exta knapp där framme. Hur koppla man in den?



Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Monter en ekstra knapp ved førerplass som kan trekke inn trappen, denne sammen med lampe eller summer løser de fleste problemer. Eneste problem den ikke løser er når varsel kontakten på trappen svikter, normalt vil den da påstå at trappen er ute!
 
Toppen