• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
McDonalds bojkottade jag för många år sedan, så länge sedan så att jag har glömt varför. Jag äter sällan hamburgare men idag tog jag mig en cheesebuger på Burger King. Jag "öppnade" burgaren och fick syn på något som jag inte hade sett sedan nån gång på 50-talet när jag kollade innehållet i en burk Corned beef från Argentina.

Klicka på bilden!
burg.jpg

Det blir nog Max nästa gång om det blir någon nästa gång överhuvudtaget.

Jappe
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Köp de här och jag lovar er att även den mest kräsne kommer att tycka om dessa burgare
 

Bilagor

  • IMG_20170809_100159.jpg
    IMG_20170809_100159.jpg
    3,4 MB · Visningar: 7

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vi köper bara Scans svenska grovmalna oxfärs av högrev. Då blir det bra.
Försökte hitta liknande i tyskland men inte ens hos slaktaren blev det lika bra.
Färdiga hamburgare lockar inte alls. Ren bukfylla med tveksamt innehåll
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

De gånger jag äter hamburgare så steker eller grillar jag dom själv. Dom skall bestå av kött från Angus-djur & bestå av enbart kött. Många fabrikat innehåller diverse utfyllnad som mjöl, potatis fläskkött mm. Gör jag dom själv så köper jag oxkött som jag mal efter att ha avlägsnat allt fett.

McDonald, Burger King, Sibylla eller Max är inget som jag stoppar i munnen.
Tyvärr är det så att en hög kötthalt inte alltid innebär att det är enbart kött i burgaren utan en hel del "köttprodukter" som benhinnor, senor mm. Om man varit på ett ställe som framställer färs så förstår man. Alla ben stålborstas så att benen blir helt rena från mjukdelar. Vid industriell slakt så låter man inget förgås utan möjligtvis skriket. Allt tas tillvara.

Bennie
 
F

Frudden

Guest
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Vid industriell slakt så låter man inget förgås ... Allt tas tillvara.
Med tanke på vilken miljöpåverkan köttproduktion är så ser inte jag någonting fel med att "allt" tas till vara. Så länge min mage kan smälta det, och det smakar gott, så är jag nöjd.

// Fredrik W
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Bennsan jag håller med dig men ibland vill man slippa undan lindrigt och ändå unna sig en gastronomisk smakupplevelse och då tycker jag att man kommer bra nära med dessa produkter
 

Bilagor

  • IMG_20170809_112400.jpg
    IMG_20170809_112400.jpg
    3,3 MB · Visningar: 12

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Jodå, det händer väl att jag köper färdiga burgare också & då köper jag dessa i första hand. Är jag utomlands så btukar jag kolla om det finns ett Angus Steakhouse i närheten. Ett besök på ett sådant är inte fel.

Bennie
 

Bilagor

  • 7044_hamburgare_angus.jpg
    7044_hamburgare_angus.jpg
    109,1 KB · Visningar: 726
  • angus_orginal_300.png
    angus_orginal_300.png
    145,5 KB · Visningar: 726
  • hamburgare-angus-fryst-2x125g-the-frozen-butcher.jpg
    hamburgare-angus-fryst-2x125g-the-frozen-butcher.jpg
    49,9 KB · Visningar: 725

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Jappe det finns ett fin butik i varekil. som har närproduserat kött. dom har finfina hamburgare kött ,köper i bland där.ica i skärhamn har socker fria hamburgare bröd .även lchf bröd i frysen .smakar sådär,frugan bakar godare, det är gött att vara lchf are mycket nytt att lära sig.mvh Håkan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Jag vet det, brukar handla i Varekil när jag är i trakterna.

Tråden gällde närmast om det möjligen skulle kunna finnas ätliga hamburgare hos någon hamburgerkedja. Jag funderar på att ta en tur till Max idag för att dissekera deras hamburgare.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Jag köpte elektrisk köttkvarn och grovmaler högrev själv tillsammans med ca 10% extra fett (där sitter smaken). Färdigmalet och hackat, nej tack! Det är ungefär samma som med extra virgin kallpressad olivolja från Spanien för 49,90 l.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Grekland, Italien? Vad är det för fel med den spanska? Du borde veta att även de DYRA olivoljorna har blivit utspätt med tex billigt rapsolja. När det rör sig om råvarorna till sk hamburgare så finns det inget bättre än bra tyskt kött från tyska lantgårdar. Min dotter bor nära Luedinghausen och där köper man sitt kött hos bonden i hans egen gårdsbutik. Bra grejor!!
Klaus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Jag bryr mig sällan om att trådar spårar ur; det hör liksom till av olika anledningar, MEN ämnet är fortfarande om det finns ätliga hamburgare hos någon hamburgerkedja. Det var längesedan jag kollade Mc Donalds så jag vet inte om de har rättat till sig. Burger King vågar jag inte besöka mer. Har möjligen Max en annan affärsfilosofi än de amerikanska kedjorna?

Hur fungerar denna bransch egentligen. Prissättningen är ju oerhört intressant efter vad jag förstår liksom presentationen av produkterna med kolossalt stort kolhydratinnehåll. Sockret i maten gör ju att det smakar bra; frågan är om det lika nyttigt som det är gott!

Jag vet att det finns köttfärs (kjuttfess) att tillgå i div. affärer från gräsbetande kossor men det är inte trådens ämne. Själv ska jag ta med kameran i morgon för att kolla Max's hamburgare. OM jag får tid över, naturligtvis! :D

Jappe
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Vi har ju ytterligare en svensk hamburgerkedja förutom Max, som för övrigt också finns i Norge, Danmark och Förenade Arabemiraten.

Det är Frasses. Själv har jag aldrig ätit där. Jag inväntar tills du har provat Jappe.

//Jan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Frasses? Aldrig hört talas om. Jag googlade lite. Närmaste Frasses finns i Fagerhult och/eller Tidaholm, långt ifrån Alingsås, tyvärr.

Jappe
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Frasses finns i Lidköping med... men vad ni än gör. Åk inte dit.

Maken till dåliga burgare har jag inte upptäckt.

Känns som dom vore kokta istället för stekta/grillade.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det i hamburgarna nuförtiden?

Det verkar som att hamburgerkedjorna inte vet hur en hamburgare skall vara. Jag har ätit hamburgare i Turkiet & där kan man nog mest likna den med kokt medvurst. Jag har några ggr ätit hamburgare på Wendy’s, In-N-Out Burger, Jack in the box, Burger King & McDonalds i USA & där är dom större & smakar mer nötkött (godare).

Bennie
 
Toppen