Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Värt att veta om Husbilar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 2
Hemvist: Vaggeryd
Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 17:27

Hej alla,
Är det någon som kan svar på vad det är för skillnad på Fiat's nya Euro6 motorer, 130, 150 resp. 180hkr.
Är det några skillnader rent mekaniskt eller ligger det i mjukvaran?
Är det någon skillnad på transmissionen mellan de 3 varianterna?
Är det någon skillnad på chassi o bromsar?

Ser fram emot intressanta svar!

Med vänlig hälsning
Finn Olsen
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Ingrid o Pålles avatar
 
Inlägg: 2 298
Hemvist: Uppsala
Ålder: 70
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 17:45

130, 150 och 180 är i grunden samma motor (rak 4-cylindig diesel med 2287 cm³ cylindervolym, dubbla överliggande kamaxlar som drivs med rem, hydrauliska ventillyftare samt CommonRail-insprutning).

Här är de viktigaste skillnaderna:

130 Multijet
Kompression 16,2:1
Turbo och laddluftkylare

150 Multijet
Kompression 16,2:1
Turbo med variabel turbingeometri och laddluftkylare

180 Multijet
Kompression 17,5:1
Turbo med variabel turbingeometri och laddluftkylare

Transmission och bromsar får någon annan svara på...

Pålle
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till Ingrid o Pålle för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), boerse (2017-08-07), surtecruisers (2017-08-08), sören (2017-08-07)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 946
Hemvist: Kungsör
Ålder: 57
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 19:00

Jag kan tyvärr inte svara på vad som skiljer inne i motorerna i fråga.

Det är vanligt att materialet i kolvar och vevstakar skiljer.
Se denna tråd:
Läsvärd varning för motortuning/Box

Jag har själv sett ett exempel på interna skillnader i motorer när jag jobbade på Saab.
Kolvarna var olika på Fiat/GM 1,9 Liters 120 VS 150 hk motorerna.
150hk kolvarna hade bronsbussningar som kolvbulten lagrades i, på 120 hk så var kolvbulten lagrad direkt i aluminiumgodset i kolven.

Det är ingen skröna att biltillverkarna sparar där det går!

Ps. Det hjälper inte nödvändigtvis att titta i reservdelskatalogen.
Som i länken oven, använder BMW den högsta specen av tre som reservdel för kolvar och vevstakar till alla motorer av samma familj oavsett vad som satt där från fabriken.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Michael S för detta inlägg:
JonasS (2017-08-07)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Topazs avatar
 
Inlägg: 303
Hemvist: Tranås
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 20:46

Bromsar följer chassiet, högre totalvikt större bromsar styrs inte av motorn. V-lådan är nog samma spec vad gäller hållbarhet men olika utväxling på både växlar o slutväxeln alltså lägre varv med starkare motor vid samma fart.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 80
Hemvist: Uppsala
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 21:49

Någon som kört den nya 180 och jämfört med den gamla fina 3 liters? Vridmoment?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Ingrid o Pålles avatar
 
Inlägg: 2 298
Hemvist: Uppsala
Ålder: 70
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 21:59

Har ej jämfört, men här är data:

Gamla: 400 Nm vid 1400 rpm
Nya: 400 Nm vid 1500 rpm

Kurvorna syns i bifogade fil.

Pålle
Bifogade bilder
Filtyp: pdf IMG.pdf (590,0 KB, 64 visningar)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till Ingrid o Pålle för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), boerse (2017-08-08), Conny & Ingmari (2017-08-07), Göte J (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 602
Hemvist: Karlstad
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 22:58

Enligt svågern som bytt upp sig från en 3.0 150 2007 till 2.3 150 2017 så är det liten skillnad, nya motorn varvar mindre vid 100 km/h trots lika stor bilvikt och går lika bra uppför som gamla motorn.

Den mindre motorvolymen kan märkas när det blir väl tungt uppför, men nån jättestor skillnad tycker han inte det är.

Han är imponerad !

Motorn på 180 hk har vad jag förstått förstärkta kolvar och vevstakar jämfört med övriga, alltså lite mer specialgrejer.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till pekke för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), boerse (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Topazs avatar
 
Inlägg: 303
Hemvist: Tranås
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-07, 23:03

Citat:
Ursprungligen postat av boerse Visa inlägg
Någon som kört den nya 180 och jämfört med den gamla fina 3 liters? Vridmoment?
Har kört drygt 800 mil med nya 2.3 180 hade samma bil (Frankia 840 5 tons) med 3.0 180 innan. Den nya är väl inte helt färdig inkörd än samt att det skiljer i utväxling mellan dessa två drivlinor oxå vilket gör det lite svårt att jämföra orken. Den gamla (2015) gjorde 90 vid 2000 varv den nya (2017) gör 110km/h alltså ganska stor skillnad. Men man kan säga att 2.3 180 är lite klenare runt 1500rpm men piggare över 2500 rpm. Den nya är inte snålare men det sägs att Eu6 motorer drar ca 5% mer än Eu5 så det är nog riktigt. Saknar jag 3.0 motorn, nej det gör jag inte. Den nya räcker till, sen vill man alltid ha mer effekt, men den nya är renare och ca 40 kg lättare. Dessutom går Fiats motor utan Adblue, andra tillverkare gör ju av med 3-5 % adblue oxå det är inte många som tänker på att räkna med i kalkylen.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 5 användare säger Tack till Topaz för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), boerse (2017-08-08), Håkan J (2017-08-08), Preben (2017-08-08), röris (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 946
Hemvist: Kungsör
Ålder: 57
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 06:20

Adblue / SCR teknologin medför att motorn kan kalibreras för bästa möjliga bränsleekonomi, samtidigt som NOX värdena hålls nere för att klara lagkraven.

Fiats lösning utan SCR förklarar varför dom har fått ökand förbrukning på Euro 6 motorerna som sas ovan.

En 5% ökning av dieselförbrukningen kostar 75- 80 öre milen.
Adblue kostar ca 30 - 40 öre milen.

Räknat på 1,1 l milen diesel och 4% Adblue förbrukning.
Diesel 14kr litern och Adblue 7 kr litern. (https://www.okq8.se/foretag/priser/)

Min poäng är att jag tar en SCR/Adblue motor alla dar i veckan om jag får välja.

Man kan ju fundera över varför ett och samma bolag väljer 3 litersmotorn när det gäller bilar över 4,2 ton, istället för 2,3 motorn.
Dvs Iveco har 3 litersmotorn och Fiat 2,3 när det gäller 180 hk.
Många Fiat husbilar väger över Fiats egen maxvikt på vikt 4,2 ton.....................

Men de är ju klart, alla vet ju bättre än Fiat/Iveco när det gäller deras egna produkter....eller?

Senast redigerad av Michael S den 2017-08-08 klockan 06:25.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 5 användare säger Tack till Michael S för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), Göte J (2017-08-08), Montreal (2017-08-08), PeterK (2017-08-11), Wizard (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Montreals avatar
 
Inlägg: 6 308
Hemvist: Alingsås
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 07:41

Troligen väljer man väl 2,3l utan adblue, p.g.a. av den lägre vikten, en mycket stor del av de husbilar som byggs nu är under 3,5 ton, då betyder de 50-100kg som 3,0 plus adblueutrustningen väger extra, väldigt mycket.


Resan är målet!

Senast redigerad av Montreal den 2017-08-08 klockan 08:40.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Montreal för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), boerse (2017-08-08), Topaz (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 946
Hemvist: Kungsör
Ålder: 57
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 08:03

Citat:
Ursprungligen postat av Montreal Visa inlägg
Troligen väljer man väl 2,3l utan adblue, p.g.a. av den lägre vikten, en mycket stor del av de husbilar som byggs nu är under 3,5 ton, då betyder de 50-100kg som 3,0 plus adblueutrustningen väger extra väldigt mycket.
Absolut, jag har inga problem med detta på 3,5 tonsbilar.

Det som gör mig frågande, är på tunga bilar.

Om 2,3 motorn var lika hållbar som 3,0 vid 180 hk, varför inte då använda den också till Iveco vid 180hk?

Då kunde Fiat/Iveco njuta av en billigare motor och högre lastvikt.
Detta välger man alltså bort på grund av någon anledning......
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Michael S för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), Stig (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Wizards avatar
 
Inlägg: 3 675
Hemvist: Mark
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 08:14

Som allt annat, det har väl med pengar att göra?
3- litersmotorn har ju balansaxlar för att eliminera de vibrationer som uppstår i 4-cylindriga motorer med cylindervolym över ca 2,3 liter.
Att montera balansaxlar med drivning mm kan inte vara billigt, så det är nog fråga om vinstmaximering skulle jag tro.


//W
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again

Willie Nelson

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Montreals avatar
 
Inlägg: 6 308
Hemvist: Alingsås
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 08:28

Citat:
Ursprungligen postat av Michael S Visa inlägg
Absolut, jag har inga problem med detta på 3,5 tonsbilar.

Det som gör mig frågande, är på tunga bilar.

Om 2,3 motorn var lika hållbar som 3,0 vid 180 hk, varför inte då använda den också till Iveco vid 180hk?

Då kunde Fiat/Iveco njuta av en billigare motor och högre lastvikt.
Detta välger man alltså bort på grund av någon anledning......
Valet att använda Ducato-chassiet till tyngre bilar ligger nog inte hos Fiat utan hos husbilsbyggarna, f.ö. är det nog inte bara en nackdel, en av de stora tyska husbilstidningarna gjorde en jämförelsetest mellan två motsvarande 5-tons bilar, den ena på Ducato och den andra på Iveco, det blev ingen promenadseger för Ivecobilen?


Resan är målet!
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 721
Hemvist: Varberg
Ålder: 62
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 08:31

Det var samma sak med traktorer på 70-80 talet, man minskade slagvolymen och höjde varvtalet och pekade på samma eller högre effekt.
Efter hand så visade sig problemem med detta och sen återgick man till större slagvolym igen.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Stig för detta inlägg:
JOE50 (2017-08-11)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 377
Hemvist: Sölvesborg
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 10:05

Citat:
Ursprungligen postat av Topaz Visa inlägg
Har kört drygt 800 mil med nya 2.3 180 hade samma bil (Frankia 840 5 tons) med 3.0 180 innan. Den nya är väl inte helt färdig inkörd än samt att det skiljer i utväxling mellan dessa två drivlinor oxå vilket gör det lite svårt att jämföra orken. Den gamla (2015) gjorde 90 vid 2000 varv den nya (2017) gör 110km/h alltså ganska stor skillnad. Men man kan säga att 2.3 180 är lite klenare runt 1500rpm men piggare över 2500 rpm. Den nya är inte snålare men det sägs att Eu6 motorer drar ca 5% mer än Eu5 så det är nog riktigt. Saknar jag 3.0 motorn, nej det gör jag inte. Den nya räcker till, sen vill man alltid ha mer effekt, men den nya är renare och ca 40 kg lättare. Dessutom går Fiats motor utan Adblue, andra tillverkare gör ju av med 3-5 % adblue oxå det är inte många som tänker på att räkna med i kalkylen.
Håller med i det du skriver har också en 840 men jag saknar dock 3 L motorn.
Den nya drar mer bränsle och är mycket svagare under 2000 varv och den får växla mellan 5-6 så fort det tar emot. Kör man på farthållaren i 90 km så varierar hastigheten mellan 84 och 95 detta hände inte med 3 l motorn den varierade på Max 2-3 km
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till röris för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09), boerse (2017-08-08), smålänningen (2017-08-08), Stig (2017-08-08)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 1 939
Hemvist: Täby
Ålder: 50
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 12:57

Citat:
Ursprungligen postat av Michael S Visa inlägg
Absolut, jag har inga problem med detta på 3,5 tonsbilar.

Det som gör mig frågande, är på tunga bilar.

Om 2,3 motorn var lika hållbar som 3,0 vid 180 hk, varför inte då använda den också till Iveco vid 180hk?

Då kunde Fiat/Iveco njuta av en billigare motor och högre lastvikt.
Detta välger man alltså bort på grund av någon anledning......
Det finns säkert någon ologisk förklaring till det.
Iveco har ju 3,0 i en 150hk variant och 2,3 i en 160hk variant som alternativ samtidigt..

Kanske har med pris, vikt eller rena produktionsfördelar att göra?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 946
Hemvist: Kungsör
Ålder: 57
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 13:23

Det finns en logisk förklaring som få vill tänka på:

3 litersmotorn pallar för 4,2 + ton, 2,3 motorn gör det inte.
Så enkelt kan det vara.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Montreals avatar
 
Inlägg: 6 308
Hemvist: Alingsås
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 13:40

Man kan ju undra varför den inte skulle palla, 18o Hk på 2,3L är ju inte ett särskilt märkligt effektuttag idag. Om sedan karatäristiken är lite annorlunda är väl inget stort problem, man lär sig att köra den bil man har, bara att använda "musikörat" och växellådan.


Resan är målet!

Senast redigerad av Montreal den 2017-08-08 klockan 15:06.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Montreal för detta inlägg:
anton53 (2017-08-09)
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 1 939
Hemvist: Täby
Ålder: 50
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 14:57

Citat:
Ursprungligen postat av Michael S Visa inlägg
Det finns en logisk förklaring som få vill tänka på:

3 litersmotorn pallar för 4,2 + ton, 2,3 motorn gör det inte.
Så enkelt kan det vara.
Har jag mycket svårt att tänka mig. Speciellt som 2,3 motorn används i husbilar upp till 5,5 ton. Givetvis godkänt och med fulla garantier från Fiat/Iveco.

Jag brottas själv med att riva mina gamla fördomar om att mindre slagvolym automatiskt medför sämre hållbarhet, färre kusar och mycket sämre vrid.
Man blir lika imponerad av vrid och drag varje gång man kör en modern personbil med en pyttediesel i. Man fattar inte hur dom gör
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Fiat's nya motorer
Gammal
HBK Medlem
 
Bosse och Gerds avatar
 
Inlägg: 572
Hemvist: Strängnäs
Ålder: 69
Sv: Fiat's nya motorer - 2017-08-08, 15:48

Rem i stället för kedja - ett stort minus i mina ögon !
Vet någon tekniskt kunnig varför man återgått till rem ?

Bosses och Gerds husbilsresor
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Bosse och Gerd för detta inlägg:
Djupvikarne (2017-08-11), EVTOAK (2017-08-08)
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Värt att veta om Husbilar


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renare motorer – en prisbomb Relax Under Markisen 39 2013-12-29 11:17
Hur långt går våra motorer? JOE50 Värt att veta om Husbilar 10 2013-12-05 15:20
Skillnad på Fiat Ducato motorer?? SkyWave Husbilsköp o Import 6 2013-08-11 12:01
Iveco motorer Sariin Husbilsköp o Import 8 2011-05-16 13:38
Rotax motorer Ragge 358 Under Markisen 3 2007-11-14 05:42


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS