• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första husbilen

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hejsan!

Vi tittar på vår första husbil :) Vi har lusläst Blocket, detta forum och varit hos flera handlare för att bestämma oss för vilken layout som passar just oss. Par i 45-50 års åldern, behöver bara 2 sovplatser. Vuxna barn.
Vi har fastnat för:
- Halvintegrerad
- Fransk bädd.
- Toa bredvid sängen med separat duschutrymme
- Vinkelkök
- Stor kyl med separat frysfack
- Liten soffa till höger om ytterdörren.
- Dinette utan bakvänd soffa, snurra på framstolarna funkar.
- Gärna dubbla airbags (sällsynt)

Övrigt:
- Max 3.500 kg
- Lastvikt minst 400 kg
- Längd max 6,5-6,7 meter
- Personbilsregistrerad
- Gasol/Elpatron (Luftburen värme via Gasol/12V/220V)

Vi har tänkt bilen som 3-säsongs (helger vår/höst).
Har tältat i noll-gradigt väder och lagat frukostgröt på gaskök med is i vattnet :)
Men tänkte ha det lite lyxigare nu :)

Solceller, markis, cykelhållare, Tv-antenn, back kamera, etc är bonus, kan ju alltid fixas senare.
Bonus är ju frostskyddad gråvatten tank, annars spolarvätska?
Budget 300 tkr.
Gärna årsmodell 2007-2008
Vi tittar på Adria, Mc Louis, Elnagh, Hymer, Burstner, Knaus....hittills :)

Exempel:
Adria Coral 650 SP
Knaus Sun Ti 650
Elnagh Baron 420
Mc Louis Lagan 263
Knaus SP Ti 700
Burstner T625 DP
Hymer T 655 GT
(Dom ligger alla på Blocket men pilligt att länka via mobilen :) )

Är det någon av er som har någon erfarenhet av ovan bilar?

Eller andra tips om vad vi bör tänka på? ;)

Tacksam för all feedback.

Edit: Ursäkta om det blev ett långt inlägg.


Hälsningar,
Ulf
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Första husbil

Mitt tips:

Undvik franskbädd, om ni inte gillar att trängas eller inte vill sova sked hela natten :wink:! Vi hade det tidigare och efter det har vi krav på enkelsängar som man kan bädda ihop till en större dubbelsäng. Samt så gillar vi inte att ha toa direkt bredvid där man sover. Toaletten föredrar vi mitt i husbilen.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Första husbil

Mitt tips:

Undvik franskbädd, om ni inte gillar att trängas eller inte vill sova sked hela natten :wink:! Vi hade det tidigare och efter det har vi krav på enkelsängar som man kan bädda ihop till en större dubbelsäng. Samt så gillar vi inte att ha toa direkt bredvid där man sover. Toaletten föredrar vi mitt i husbilen.
.

Tack, bra synpunkter. Oväsen från toan som stör sömnen? Om en sover och den andre gör ett besök? Eller?
Vi tänkte mer att med toa och kök mittemot varandra i mitten så blir det trångt om den ene lagar mat och den andra ska öppna dörren och ska på "muggen" eller duscha. Men tänker kanske fel.

Har provat långbäddar med iläggsdyna men vi gillar att trängas ;)
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Vi har fransk bädd och toa o dusch bredvid. Trivs bra med detta och det medför även kortare bil.
Varför halvintegrerad?
Helintegreat ger större rymd och kortare bil.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Köp en billigare begagnad bil och njut av husbilslivet, samtidigt som ni lär er vad ni kräver av nästa bil. Alternativet är att ni hyr bil nån vecka.
Om man inte vet hur mycket toan väsnas på natten, så måste det upplevas:)
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Köp en billigare begagnad bil och njut av husbilslivet, samtidigt som ni lär er vad ni kräver av nästa bil. Alternativet är att ni hyr bil nån vecka.
Om man inte vet hur mycket toan väsnas på natten, så måste det upplevas:)

Nu blev jag nyfiken, vad har ni för toalett ?
// Janne
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Sunlight T64 eller Carado 335 / 338 skulle säkert uppfylla dina krav också.
Detta är då kanske årsmodeller från 2011 / 12 som ligger i din prisklass.
Den franska bädden är dessutom på 140 bredd och funkar utmärkt för 2 normalstora personer. Många andra ligger runt 130 bredd och det kan bli lite för smalt.
Något störande oväsen från toaletten i vår bil (T64) har vi absolut inte. Det är en riktig dörr till toa / dusch och ej bara ett jalusi.
 
F

F.d. 54009

Guest
Sv: Första husbilen

Har en Byrstner Nexxo T 660 fullt nöjd mycket likt din kravspec.Lycka till med köpet
Signe
 

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Har haft en Eura Mobil med fransk bädd samt toa och dusch bredvid, fungerade bra. Enda problemet med sängen var att den blev relativt hög med en extra bäddmadrass. Det tänkte inte vi på när vi gjorde affär.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen

Vi har fransk bädd och toa o dusch bredvid. Trivs bra med detta och det medför även kortare bil.
Varför halvintegrerad?
Helintegreat ger större rymd och kortare bil.

Ja precis, vi vill inte köpa en för lång bil.

Inbillar med att originalhytten är säkrare, och gillar dörrar på varje sida som en vanlig bil. Och helintegrerad känns mer som en buss.
Men tur att alla gillar olika :)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen

Köp en billigare begagnad bil och njut av husbilslivet, samtidigt som ni lär er vad ni kräver av nästa bil. Alternativet är att ni hyr bil nån vecka.
Om man inte vet hur mycket toan väsnas på natten, så måste det upplevas:)

Ja vi har funderat på det men hyra är så ruskigt dyrt. (Kortsiktigt kanske).
En billigare bil runt 100 tkr? Är rädd för att man kanske blir avskräckt om den faller i bitar och sabbar semesterplanerna. Har ägt motsvarande bilar och försöjt en verkstad själv ;-)

Vi får väl provspola nästa gång vi är hos en handlare ;-)
Väsnas den sååå mycket?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen

Sunlight T64 eller Carado 335 / 338 skulle säkert uppfylla dina krav också.
Detta är då kanske årsmodeller från 2011 / 12 som ligger i din prisklass.
Den franska bädden är dessutom på 140 bredd och funkar utmärkt för 2 normalstora personer. Många andra ligger runt 130 bredd och det kan bli lite för smalt.
Något störande oväsen från toaletten i vår bil (T64) har vi absolut inte. Det är en riktig dörr till toa / dusch och ej bara ett jalusi.

Tack för tipsen! Ska hålla ögonen öppna.
Får man verkligen en 2011/2012 för 300 tkr?
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Det verkar inte finnas några på Blocket just nu. Dock när vi var hos Vincents i Varberg som förmedlar / säljer hb bedömde dom att vi skulle kunna få runt 350' för en T64 årsmodell 13 med massa utrustning och stora motorn.
Jag tror att det bör gå att få några äldre årsmodeller lite billigare.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Första husbilen

Ja precis, vi vill inte köpa en för lång bil.

Inbillar med att originalhytten är säkrare, och gillar dörrar på varje sida som en vanlig bil. Och helintegrerad känns mer som en buss.
Men tur att alla gillar olika :)

Det är tyvärr precis tvärt om. Original lås på personbilar är ruskigt enkla att bryta upp. Krävs lite mer för låsen som brukar finnas på helintegretat bilar.

Utan att hitta statistik för mitt påstående är det i alla fall min uppfattning efter att ha läst en massa inlägg om inbrott och pratat med husbilsägare som blivit rånade (det blir brottsrubriceringen om man är i bilen ex sover och blir bestulen) att dessa främst skett i delintegrerade bilar.

Har än så länge inte tagit del av någon som drabbats i helintegretat bil även om det också, av statistiska skäl, borde ha skett.

Vi valde, som vår 2:a husbil helintegretat av två skäl, bättre isolerad och säkrare med avseende på inbrott.

Mvh!
Niklas
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen

Det är tyvärr precis tvärt om. Original lås på personbilar är ruskigt enkla att bryta upp. Krävs lite mer för låsen som brukar finnas på helintegretat bilar.

Utan att hitta statistik för mitt påstående är det i alla fall min uppfattning efter att ha läst en massa inlägg om inbrott och pratat med husbilsägare som blivit rånade (det blir brottsrubriceringen om man är i bilen ex sover och blir bestulen) att dessa främst skett i delintegrerade bilar.

Har än så länge inte tagit del av någon som drabbats i helintegretat bil även om det också, av statistiska skäl, borde ha skett.

Vi valde, som vår 2:a husbil helintegretat av två skäl, bättre isolerad och säkrare med avseende på inbrott.

Mvh!
Niklas

Niklas, onekligen intressanta synpunkter.

När jag skrev "säkrare" ovan så tänkte jag främst ur trafiksäkerhets- och krock hänseende med originalhytten.

//Ulf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen

Mye av krokkstyrken ligger i chassi og motorrom med torpedovegg. Disse deler er i behold innenfor skallet av diverse plastmaterialer. Selve fronten på moderne biler er i hovedsak plast på alle. En GFK front kan være sterkere enn hytten på et chassi.
 
Toppen