• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Hej har en Omnister markis 5002, mitt problem är att jag inte kan veva ut
den,den blir hängande i framkanten.där stter en grön plastgrej som löper
upp när jag trycker på den med en mejsel. Då frigörs makisen o kan vevas
ut. Någo som vet vad felet är? mvh hons.i
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Hej. Har donats med min markis som är en 5003 tror det är samma system. På den gröna bygeln sitter en svart vippa som är fjäderbelastad. Det kan vara den som är trasig. Det sitter ett hjul med 2 flärpar på axeln som väven är rullad på kan vara dem som gått av med. Syns lite mer om man zoomar in på bilden. Tror mer på vippan. När markisen vevas ut lyfter flärpen underkanten på vippan som då drar med den gröna bygeln. Och markisen åker ut. När markisen vevas in då vippar vippan ner utan att någor händer. Och när markisen ska stängas trycks bygeln upp av lockett på markisen.
Hoppas det är till någon hjälp.
Jörgen.
 

Bilagor

  • IMG_1788.JPG
    IMG_1788.JPG
    552,3 KB · Visningar: 56

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Hej,
I mitt inlägg på http://www.husbilsklubben.se/forums/t104155-2/ hittar du en bild med alla detaljer till en 5002. Kanske kan du se om någon av dina är trasig.
Då jag blev påkörd av en portal i Perugia upptäckte jag att reservdelarna var förvånansvärt billiga.
//Conny
PS
Hittade en instruktion som jag gjorde efter olyckan.
Jag har ett minne av att återförsäljaren av reservdelar har flyttat en liten bit sedan 2009.
DS
 

Bilagor

  • OMNISTOR 5002.doc
    218 KB · Visningar: 87
Senast ändrad:
Toppen