• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorprov 3

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Efter att ha försökt koppla in en mppt regulator (Solcellsregulatorn blev svart) och inte lyckats köpte jag en "vanlig" regulator på 20 amp.
Den fungerar men tycker den inte laddar så mycket. just nu på cirka 1,2 amp
vilket i sig beror på att det är molnigt och att batterierna nog är ganska fulladdade.
Men gjorde ett prov med min gamla regulator på 10 amp. vilket visade att den laddade cirka 2,4 amp mot min nya 20 amp som visade cirka 1,2 amp
De jag har nu på 10 och 20 amp är inte någon mppt regulator.
skiljer det sig så på olika regulatorer eller vad beror det på?
Någon som vet????
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorprov 3

Skillnad mellan " vanlig " regulator och " mppt " är att mppt omvandlar all spänning och ström som panelen ger till lämplig laddeffekt, medan vanlig regulator klipper spänningar över en viss gräns från panelen vilket ger lägre laddeffekt.

Exempel, panelen ger 19 volt och 2 ampere, 19*2 = 38 watt.
Mppt omvandlar ovanstående till c:a 14,5 volt och 2,6 A , dryga 38 watt till batteriet.
Vanlig regulator stryper inkommande spänning till c:a 14,5 volt och släpper de 2 A rakt i genom vilket ger c:a 29 watt till batteriet

Ovanstående är ungefärligt, men det är så de olika regulatorerna fungerar vad jag förstått.

Sedan kan det säkerligen finnas effektivitetsskillnader på olika mppt-regulatorer.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorprov 3

Tack för svar
Men just nu undrade jag om om de 2 regulatorerna på 10 resp 20 amp jag provat i dag

Undrar också om en skarv på kabel har någon betydelse?
Om kabelarea är 4 eller 6 mm2 inverkar det?
mvh
P-O
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorprov 3

Skarv och 4-6mm påverkar teoretiskt, men det har en viss betydelse om kablarna är långa, dock inget drastiskt, eftersom solpanelens läge i förhållande till sol och regn är mer avgörande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsregulatorprov 3

Prinsipielt er det minst 3 typer solar regulatorer, først kom de rent analoge, deretter pulsvidde modulerte - pwm og så mppt. Analoge brenner av overspenning, mens pwm hakker opp panelets strøm i korte biter og lar kondensatorer og batteri glatte spenningen. Ekte mppt tar innspenning og vekselretter med høy frekvens før effekten blir levert til batteriet på samme måte som fra moderne ac ladere.

Det er stor forskjell på mppt som kun jobber når solar spenning er over batteri spenning og de om starter så snart det er litt spenning fra panelet.

Det finnes noen "mppt" regulatorer som jeg ville kallt pwm selv om de har mulighet for å jobbe med høy innspenning, disse klarer ikke å utnytte effekten fra panelene.
 
Toppen